hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Helyi adóhatósági meghatalmazás: így jelentheti be az eljárásra jogosultakat

  • adozona.hu

Az új telephely bejelentését minden esetben csak olyan személy kezdeményezheti, aki az illetékes önkormányzat előtt a vállalkozást képviselni jogosult (akár meghatalmazottként), és rendelkezik ügyfélkapu-regisztrációval. A Grant Thornton Magyarország honlapján összefoglalta az önkormányzati adóhatóságok előtti képviseletre jogosító meghatalmazásról szóló legfontosabb tudnivalókat.

Eljárni jogosult képviselő bejelentése az illetékes önkormányzathoz

Amennyiben még nem rendelkezünk meghatalmazással ahhoz, hogy az illetékes önkormányzat előtt eljárhassunk a vállalkozás adóügyében, például hogy az új hipatelephelyet bejelenthessük, de van ügyfélkapu-regisztrációink, akkor az alábbiak szerint érdemes eljárni.

Meghatalmazási nyomtatvány kitöltése

Keressük fel az E-Önkormányzat portált! Válasszuk ki az „Ügyintézés bejelentkezéssel” lehetőséget, majd végezzük el az alábbi lépéseket!

  1. „Szerepkörváltás” menüpont alatt,
  2. szerepkör: cég nevében
  3. cég adószámának megadása,
  4. önkormányzat kereső (amennyiben eltér az alapértelmezett beállításunktól),
  5. település nevének kiválasztása,
  6. önkormányzat nevének kiválasztása,
  7. ügyindítás,
  8. adóügy – minden ügytípus alapján keresni,
  9. meghatalmazás önkormányzati adóügyekben – online kitöltés.
  10. Töltsük ki online a meghatalmazási nyomtatványt!
  11. Töltsük le a nyomtatványt PDF-ben!

A letöltött meghatalmazást ezt követően továbbítsuk a cég ügyvezetőjének/képviselőjének elektronikus hitelesítésre.

Ipameghatalmazás elektronikus hitelesítése

Tapasztalataink szerint a Fővárosi Adóhatóság kizárólag elektronikusan hitelesített meghatalmazást fogad el, vagyis a meghatalmazónak azt elektronikusan alá kell írnia, vagy AVDH-szolgáltatással hitelesítenie kell, de a Grant Thornton Magyarország szakértői más önkormányzatok esetében is ezt az eljárást javasolják.

A kitöltött PDF-formátumú meghatalmazás elektronikus hitelesítését a cég ügyvezetője/képviselője végezheti, el, például az alábbiak szerint:

  1. Bejelentkezik a magyarorszag.hu-ra.
  2. A bejelentkezést követően a képernyő bal oldalán található (felugró) menüsorban a „HITELESÍTÉS” menüpontot kiválasztja.
  3. A „HITELESÍTÉS” menüpont felületére feltöltésre bekészíti a meghatalmazást tartalmazó PDF-fájlt. Ezt megteheti úgy, hogy a PDF-fájlt ráhúzza a „Húzza ide A FÁJLT” ablakba, esetleg a „vagy klikkeljen ide a tallózáshoz” opciót választva megkeresheti a számítógépen a PDF-fájlt, hogy így illessze be azt a webes felületre.
  4. A bal alsó sarokban be kell pipálnia a „Hiteles PDF” és az „Elfogadom az ÁSZF-et” jelölőnégyzeteket.
  5. Ezt követően a képernyő jobb alsó sarkában a „FELTÖLTÉS” gombra kattintva lehet elindítani a PDF-fájl feltöltését és hitelesítését.
  6. A hitelesítést követően le kell tölteni és a meghatalmazott számára meg kell küldeni a hitelesített PDF-fájl.

Az elektronikus hitelesítés más módon, pl. az ügyvezető, illetve képviselő elektronikus aláírásának PDF-en történő elhelyezésével is történhet, ám a fenti módszer biztosan elfogadható hitelesítést eredményez, így ezt az eljárási módot javasoljuk.

Elektronikusan hitelesített meghatalmazás beküldése e-papíron

Miután megkaptuk a cég ügyvezetőjétől, illetve képviselőjétől a meghatalmazást tartalmazó elektronikusan hitelesített PDF-fájlt, azt e-papíron tudjuk beküldeni az önkormányzathoz.

  • Lépjünk fel az e-papír honlapjára!
  • Jelentkezzünk be ügyfélkapu azonosítással felhasználónevünk és jelszavunk megadásával!
  • Pipáljuk be a „CÉGKAPUBÓL KÜLDVE SZERETNÉK E-PAPÍRT BENYÚJTANI” jelölőnégyzetet, majd adjuk meg az alábbi adatokat!
    • Nem természetes személy adószáma: adjuk meg a meghatalmazó cég adószámát!
    • Nem természetes személy neve: adjuk meg a meghatalmazó cég nevét!
    • Témacsoport: „Önkormányzati igazgatás”.
    • Ügytípus: „Adóügyek”.
    • Címzett: válasszuk ki az illetékes önkormányzatot.
    • Levél tárgya: meghatalmazás.
    • Levél szövege: röviden ismertessük, hogy a csatolt meghatalmazás feldolgozását kérjük.
    • Majd csatoljuk a meghatalmazást (tovább a csatolmányokhoz gombbal).

Ezt követően csatoljuk a felületen az ügyvezető, illetve képviselő által a fentiek szerint már hitelesített PDF-fájlt, majd küldjük be.

Miután az önkormányzat az e-papíron beadott hitelesített meghatalmazást feldolgozta, lehetőségünk lesz eljárni a meghatalmazó adóügyeiben a helyi adóhatóság előtt, így például bejelenteni egy új ipatelephelyet, emelik ki a Grant Thornton Magyarország szakértői.

Önkormányzati adóhatóságnál eljárni jogosult képviselő bejelentése a NAV-hoz

Az adóalanyoknak 2020-tól lehetőségük nyílt arra is, hogy az önkormányzati adóhatóság előtt helyi iparűzési adóügyben eljárni jogosult állandó meghatalmazottjukat a NAV-on keresztül jelentsék be. A NAV a meghatalmazott adatait továbbítja a bejelentésben megjelölt önkormányzati adóhatósághoz.

A vonatkozó nyomtatványt (HIPAMEGH adatlapot) kizárólag elektronikusan lehet benyújtani a NAV-hoz. Az adatlap a NAV honlapján érhető el az általános nyomtatványkitöltő keretprogramhoz (ÁNYK).

Az állandó meghatalmazás kiterjedhet valamennyi, a helyi iparűzési adóval kapcsolatos ügyre, vagy csupán azok egy részére. Ebben az esetben – azoknak az ügyeknek a megjelölésével, amire a meghatalmazás kiterjed – ki kell tölteni a meghatalmazás tárgya mezőt (például: bevallás benyújtása, adószámla egyenleg lekérdezés).

Az utolsó, „D” blokkban kell kiválasztani azt a települési önkormányzatot, amely előtt az állandó meghatalmazott el fog járni. Egy adatlap kitöltésével jelenleg egy települési önkormányzat választható.

Ha a helyi iparűzési adó meghatalmazás több önkormányzat előtti eljárásra jogosítja a meghatalmazottat, a bejelentést önkormányzatonként kell megtenni és minden egyes űrlaphoz csatolni kell az elektronikus formában hiteles meghatalmazást, figyelmeztetnek a Grant Thornton Magyarország szakértői.

Hipameghatalmazás beküldése elektronikusan

Az űrlapot mind az adózó, mind a bejelentésben szereplő meghatalmazott benyújthatja hivatalos elektronikus elérhetőségéről (szervezet esetén cégkapujáról, magánszemély a KÜNY-tárhelyéről, cégkapu használatára nem köteles szervezet a törvényes képviselő KÜNY-tárhelyéről). Az elektronikusan benyújtott adatlaphoz csatolni kell az állandó meghatalmazást elektronikusan hiteles formában. Elektronikus aláírás, vagy AVDH-hitelesítés után az adatlap meghatalmazásként is benyújtható.

A meghatalmazást elektronikusan hiteles formában így lehet elkészíteni egyszerűen:

  • a meghatalmazást a meghatalmazó elektronikusan aláírja vagy azt AVDH-szolgáltatással hitelesíti, ha a meghatalmazás jogi képviselő részére szól, a meghatalmazást neki is el kell fogadnia;
  • a papíralapon jogi képviselő részére adott meghatalmazást a jogi képviselő elektronikusan hitelesíti;
  • amennyiben az adóalany él a fentiekben leírt képviselő NAV felé történő bejelentésének lehetőségével, akkor az önkormányzati adóhatóságnál a képviseletére jogosult személyt külön már nem kell bejelentenie. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a HIPAMEGH nyomtatvány alapján az hipán kívül más helyiadó-ügyben a meghatalmazott nem jogosult eljárni, így azok tekintetében hírlevelünk első felében bemutatott meghatalmazási módot szükséges alkalmazni.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EPR-jd

Tüske Zsuzsanna

vámszakértő

Megváltozott munkaképességű dolgozó pótszabadság arányosítása

dr. Kéri Ádám

ügyvéd, compliance szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink