hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Veszélyben az adóparadicsomokba mentett magánvagyonok

  • adozona.hu

A világgazdasági válság miatt az egyes állami költségvetések egyre csökkenő bevételekre számíthatnak, ezért sok állam úgy döntött, minden eszközt megragad, hogy az adózás alól kivont vagyonokat visszaterelje saját fennhatósága alá.

Elérte a globális gazdasági éghajlatváltozás az adóparadicsomokat is, azaz valószínűleg meleg pillanatokat fognak átélni az adóparadicsomokban bejegyzett vállalkozások, tulajdonosaik és képviselőik. Az adózás alól kivont magánvagyonok értékét nemzetközi pénzügyi tanácsadók 2007-ben 7,3 milliárd dollárra becsülték. A magas adókulcsú államok a jelen világgazdasági környezetben nem tudnak és már nem is akarnak az alacsony adókulcsú területekre áthelyezett és ily módon kieső adóbevételeikről lemondani. A vonatkozó becslések nagyságrendje meggyőző, egyedül az USA évi közel 100 milliárd dollár adóbevétel kiesést jelez az alacsony adókulcsú területekre áthelyezett vállalati és magán tranzakciók miatt és az ilyen területekre mentett tőke összértékét 11.500 milliárd dollárra becsülik. Az adózás alól kivont magánvagyonok értékét nemzetközi pénzügyi tanácsadók 2007-ben 7,3 milliárd dollárra becsülték, amelyek elsődlegesen az alábbi területeken működő pénzintézetekben kerültek elhelyezésre:

Svájc: 27%
UK + csatorna szigetek: 24 %
Luxemburg: 14 %
Karib szigetek: 12 %
Szingapúr: 7 %
USA: 7 %
Hongkong: 3 %
Egyéb: 6 %


„A közelmúltban számos gyakorlati példa mutatta, hogy az eddig semmifajta adójogi együttműködést nem biztosító adóparadicsomok is fokozatosan változtatnak korábbi elutasító magatartásukon és akár egyezmények hiányában is vállalják a kölcsönös információcserére vonatkozó kötelezettséget a fejlett, de magas adókulcsú államok irányában.” – hangsúlyozta Gerendy Zoltán, a BDO Forte Könyvvizsgáló, Adó- és Pénzügyi Tanácsadó Kft. ügyvezető partnere és hozzátette: „Ez a trend a lezajlott G20 csúcstalálkozó eredményeinek ismeretében egyértelműen tovább erősödni látszik, amelynek során a vezető gazdaságok az alacsony adókulcsú területeket a nemzetközi pénzügyi rendszer egyik olyan kiemelt kockázati elemeként nevezték meg, melyre vonatkozóan egységes és gyors megoldások szükségesek.”

Számos gazdaságilag vezető szerepet betöltő országban már évek óta napirenden van az adóparadicsomokban bejegyzett társaságok tevékenységének adójogi korlátozása és működésük átláthatóságának megteremtése, de ez a folyamat az érintett országok ellenállása miatt eddig csak elszigetelten és nem összehangoltan történt. Ez a helyzet most alapvetően megfordulni látszik és a korábban még elérhetetlennek, adatbiztonsági szempontból biztonságosnak tartott távoli alacsony adókulcsú területek mára a magas adókulcsú, gazdaságilag fejlett államok közös céltáblájává váltak.

Az adóparadicsomokat évek óta az OECD minősíti és legutóbb 2008-ban készített átfogó felmérést a nemzetközi adójogi együttműködés aktuális helyzetéről, valamint az ez év áprilisi londoni G20 csúcstalálkozóval egy időben egy un. progress report-ot is közzétett az egyes adóparadicsomok együttműködési készségéről, az információcserét is tartalmazó nemzetközi adójogi együttműködés helyzetéről. Az ez év áprilisi OECD besorolás szerint már csak négy ország (Costa Rica, Malajzia, Fülöp Szigetek és Uruguay) nem mutat elkötelezettséget a nemzetközi adózásnak megfelelő szintű együttműködésre, azaz a korábbi besorolások szerint még nem együttműködőnek minősülő három utolsó európai ország, Lichtenstein, Monaco és Andorra is időközben már vállalta az egyoldalú adatszolgáltatást adózási kérdésekben. 

Az együttműködés célja az információcsere, azaz az adóparadicsomban működő társaságra vonatkozó banki, tulajdonosi és számviteli információk megszerzése adójogi célokra. 

A kapott információkat:

• adók számításához és beszedéséhez
• adók kivetéséhez
• adók végrehajtásához
• adóeljárási döntéshez

A fent információkat az adóhatóságok adótitokként kezelik, átadásukról az érintett belföldi adóalanyt alapvetően nem értesítik. Emiatt az információcserét kezdeményező adóhatóság az érintett adóalanyt rendkívül kellemetlen helyzetbe tudja hozni az eljárás eredményeként, különösen, ha a vizsgált adóalany erre vonatkozóan már korábban az adatcsere során kapott információkkal ellentétes tartalmú nyilatkozatot tett. Az adóparadicsomok elleni összehangolt nemzetközi fellépéssel és az adóhatóságok közötti nemzetközi együttműködés jelentős kibővülésével lezárulni látszik ezeknek a területeknek a korábbi időszak információszegény helyzetéből eredő relatív biztonsága. Hogy mit hoz a jövő, még nehéz megjósolni. Az azonban már biztosnak látszik, hogy a korábbi „paradicsomi” adómodellek újbóli átgondolásra szorulnak és a jövőben a nemzetközi adótervezés még mindig jelentős előnyöket kínáló, de biztonságos és áttekinthető új irányai fognak felerősödni.




I
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfaarányosítás

Bunna Erika

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink