hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Módosítják az uniós energiaadózási irányelvet

  • MTI

Év végén esedékes az európai uniós energiaadózási irányelv felülvizsgálata, erősítette meg Kovács László, az Európai Bizottság adóügyekért és vámunióért felelős tagja csütörtökön Brüsszelben az úgynevezett üzleti csúcstalálkozón, amelyen uniós illetékesek és politikusok mellett nagyvállalatok és bankok vezetői vettek részt.

A fórumon az egész emberiség számára legfontosabb kérdésről folytattak tanácskozást: hogyan lehetne elérni, hogy a gazdasági fejlődés kevésbé szennyezze a környezetet, milyen módon lehet hozzájárulni az éghajlatváltozás és a globális felmelegedés lefékezéséhez. 

Előadásában Kovács László is arról beszélt, hogy az EU adópolitikája, a brüsszeli bizottság adópolitikai kezdeményezései miképp szolgálhatják ezt a célt. Egyik eszközként említette az energiaadózási irányelvet, amelynek felülvizsgálatát már előkészítették egy tavaly kiadott, úgynevezett zöld könyvvel, vitaindító ötletcsomaggal, amelynek rendeltetése, hogy a témáról széles körű szakértői és társadalmi vita induljon. 

A bizottsági tervek szerint módosítanák azt a jelenlegi szabályt, hogy az energiaadó kizárólag az energiatartalomtól függ, fejtette ki Kovács László. A jövőben az adó összegének csak mintegy a fele függne ettől, másik része az üvegházhatású gázok, mindenekelőtt a széndioxid kibocsátásától. Ez olcsóbbá tenné a megújuló energiákat, és a remények szerint hosszú távon akár 20 százalékkal csökkentené a kibocsátást. 

Szintén a klímavédelmet szolgáló adópolitikai példaként említette az uniós biztos, hogy az áruszállításban használt dízel üzemanyag jövedéki adójának minimumát megemeljék, és ezzel közelebb hozzák a legalacsonyabb és legmagasabb jövedéki adó- és árszintet. A jelenlegi nagy különbségek ugyanis úgynevezett üzemanyag-turizmust eredményeznek, mert sok kamion nem saját telephelyén, hanem szomszédos országokban tankol, hogy megtakarítsák az üzemanyagköltséget. 

További például hozta Kovács László a gépkocsiadóztatásban javasolt változásokat, amelyek eredményeképpen az uniós országokban a gépkocsiadó jelentős részét – várhatóan a jövő évtizedtől már a felét – az autó károsanyag-kibocsátása határozza majd meg. 

Beszélt a magyar biztos arról a brit-francia kezdeményezésről is, hogy a hatékony energiafelhasználású termékek kedvezményes áfakulccsal kerülhessenek forgalomba. Elmondta, hogy a témáról folyik az egyeztetés, bár szakértők vitatják, hogy ez-e a leghatékonyabb módszer, hiszen technikailag nehezen kivitelezhető, mert egyrészt egyre energiatakarékosabb típusok kerülnek forgalomba, ami állandó változtatással és többletköltséggel járna, másrészt egyáltalán nem biztos, hogy az áfából eredő különbség a fogyasztónál maradna. 

Kovács László azt is hangsúlyozta, hogy az Európai Bizottság általában is ösztönzi az uniós tagállamokat arra, hogy az adózás struktúráján belül csökkentsék a munkára jutó adóterheket, a vállalatok nyereségének megadóztatását, és a költségvetés egyensúlyát inkább a fogyasztási vagy vagyonadók emelésével, illetve a környezetszennyezési adó növelésével igyekezzenek megtartani.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink