hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A revizorok is másképp vizsgálnák a vagyon eredetét

  • adozona.hu

A vagyonosodási vizsgálatokat jogszerűnek és hasznosnak tartja a társadalom, eredményességüket viszont fenntartással kezelik, az adóamnesztiából pedig a többség nem kér - derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek a vagyonosodási vizsgálatok társadalmi-gazdasági hatásairól végzett kutatásából.

Nemzetközi tapasztalatok
Önálló vagyonvizsgálatot a fejlett gazdaságokban nem folytatnak. Ezt vagy a jövedelemadó-ellenőrzések részeként, vagy bűnügyek feltárása során alkalmazzák. A fekete-szürke gazdaságból származó jövedelmek vagyonná alakulása elsősorban a kelet- és a dél-európai országokban jelent komolyabb gondot. A tanulmány ebbe a csoportba sorolja Magyarországot is.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. a Gazdasági Versenyképességi Kerekasztal felkérésére végezte a kutatást, amelynek eredménye elég egyértelmű: mindenki súlyosnak ítéli a fekete-szürke gazdaságot, helyesli a fellépést ellene – amíg nem róla van szó. A vagyonosodási vizsgálatot lehetséges és hasznos eszköznek tartják a megkérdezettek, a vállalkozói érdekképviseletek pedig kiemelten fontosnak látják a transzparenciát, a lebonyolítás profizmusát, s a visszatartó erő érdekében a publicitást. 

Nagyobbnak érzik viszont a negatív mellékhatásokat, mint az adóbevételek növekedését. A vállalkozói szféra az adórendszer átalakításában, főleg az egyszerűbb és alacsonyabb kulcsú adózásban látja a megoldás fő irányát.

Az idei évre előirányzott 10 ezer vagyonosodási vizsgálatból 2007 augusztusáig 7881-et végeztek el. A tanulmány szerint a vizsgálatok eredménye legtöbbször, 60 százalékban adóhiány, azon belül főleg személyi jövedelemadó hiányának a megállapításával zárult.

A vizsgálathoz három csoportot kérdeztek meg: a lakosságot, a vizsgálatokat végrehajtó adóellenőröket, és a vállalatok – elsősorban a kis- és középvállalkozások – vezetőit.

A vagyonosodási vizsgálatok társadalmi megítélését vizsgálva a tanulmány rámutatott : elsősorban a lakosság gondolja úgy, hogy ezek a vizsgálatok hasznosak, mert le lehet buktatni velük az adócsalókat. A cégvezetők és az adóellenőrök ezzel szemben némiképp szkeptikusabbak voltak: szerintük is hasznos a vizsgálat, de más módon kellene megoldani a gazdaság fehérítését. A kutatás során készített mélyinterjúk rámutattak arra, hogy a vállalkozói érdekképviseletek is helyesnek és hasznosnak ítélték a vagyonosodási vizsgálatokat, de bírálták a kiválasztást (esetleges), a lebonyolítást (túl hosszú, papírcentrikus) és a technikát (kevés gyakorlattal rendelkezők végezték).


[[ Oldaltörés: Fenntartások az eredményességgel szemben ]]



A fekete-szürke gazdaságot a lakosság és a vállalatok – mind a felmérésben résztvevők, mind az érdekképviseletek – nagyon súlyos gondnak tartották. Egyetértettek az állam újabb erőfeszítéseivel, amelyet ennek felszámolására tesz, mert ennek révén csökkenhetnek a jogkövetők terhei. Magukat a vagyonosodási vizsgálatokat mind a vállalatvezetők, mind a lakosság többsége jogszerűnek, illetve igazságosnak tartotta. Azonban míg a vagyonosodási vizsgálatok elvi, erkölcsi támogatást élveztek a megkérdezettek körében, eredményességüket már jóval több fenntartással kezelték. 

Egy, a kutatás keretében a szakmai szervezetek köréből megkérdezett, a témával részletesen foglalkozó interjú alany véleménye szerint gondok vannak a minta kiválasztásával. Sokan esnek bele a vagyonvizsgálatra kiválasztottak körébe, akiknél az adóhatóság nem talál hiányosságot, eltitkolt jövedelemre utaló nyomot (70% a találati arány). Ez azt mutatja, hogy nem megfelelő indikátorok alapján történt a minta összeállítása, a vizsgálatra való kiválasztás „kiszúrás” alapján történik. Emellett kifogásolta, hogy túl hosszú időre nyúlik vissza a vizsgálat, valamint egyes esetekben jogsértő (például banki titkok sérülnek).

Ugyanez a válaszadó mutatott rá arra is, hogy az írásos dokumentumhoz való mindenáron ragaszkodás sokszor tévútra visz. A dokumentumok megléte ugyanis nem mindig jelenti azt, hogy nincs eltitkolt jövedelem. Sőt, sok esetben akár fordított is lehet a helyzet. Aki már például 2000-ben felkészült arra, hogy bizonyítsa vagyona származását, annak éppen, hogy lehet eltitkolni valója, pont azért, mert akkor még nem volt gyakorlat, hogy erről számot kelljen adni. 

Az okiratok hiánya sem bizonyíték mindig a jövedelem eltitkolásra, például annak, akinek nem névre szóló részvénye volt és annak eladásából származik a vagyona, ma ezt nem tudja bizonyítani, csak akkor, ha az eladáskor felírta a részvények sorszámát és ezt most dokumentálja. Erre egy visszamenőleges vagyonvizsgálat során nem lehet előre felkészülni. Hasonló a helyzet a magán személyek nem névre szóló takarékbetétjével is. Ugyanakkor a körbeszámlázással tisztára mosott jövedelmekről mindig van dokumentum, mégis lehetnek illegálisak.

A vizsgálat lefolytatásával kapcsolatban szakmai szervezetek azt is kifogásolták, hogy bár a vagyonvizsgálat egy szja-ellenőrzés, de az előre kiküldött kérdések egy része nem arra vonatkozik. Valójában egy gyanúsítotti kikérdezés zajlik. „A revizorok túlságosan ragaszkodnak a hivatal belső iránymutatásához, ezzel valós gazdasági eseményeket is figyelmen kívül hagynak, „életszerűtlennek” minősítve elsöprik azokat a tényeket, amelyek adott jogi környezetben megállnák a helyüket. Hozzáállásuk legtöbbször nem vállalkozóbarát, „semmit nem akarnak elfogadni”. Véleményük szerint mindez tönkreteheti a magyar vállalkozói kört, amelyek emiatt más környezetben, külföldön fognak vállalkozni.”

A kutatásból azonban az is kiderül, hogy a revizorok véleménye is – a vállalatokéhoz hasonlóan – meglehetősen vegyes a vagyonosodási vizsgálatokról. Hasznosnak ítélik, de a gazdaság fehérítésére más módszereket alkalmaznának. A konkrét javaslatok között szerepeltek a pénzmosás elleni törvények alapján végzett vizsgálatok, valamint a bejelentések nyilvántartásainak összekapcsolása az APEH-vizsgálatokkal a jövedelmek és vagyonok külföldre vitelének feltárásához.

A vagyonosodási vizsgálatok szélesebb körben való elterjesztésének, gyakoribbá válásának lehetséges hatásairól is kikérték a megkérdezettek véleményét. Itt szinte egységesen úgy látta mindhárom csoport, hogy a szélesebb körben, nagyobb számban végzett vagyonosodási vizsgálatok elsősorban az elrejtési törekvéseket erősítenék fel. Ebben pedig a könyvelők, adótanácsadók, ügyvédek nyújtanának – jól megfizetett – segítséget. A vizsgált csoportok közül a lakosság és az ügyvédek valószínűsítik leginkább a vagyonok külföldre menekítésének.

[[ Oldaltörés: Illúziók nélkül ]]



A tanulmányból ugyanakkor az is kiderül, hogy lényegében senki sem gondolja, hogy ezekkel a vizsgálatokkal a vagyoni különbségeket csökkenteni lehetne. Az adóbevételek emelkedését, a gazdaság fehérítését már inkább elképzelhetőnek tartják, de a pozitív válaszok itt sem érik el az 50 százalékot.

A lakossági felmérésben a válaszadók elég magas arányban valószínűsítették (37 százalék szerint valószínű, minden negyedik lakos szerint nagyon valószínű), hogy a vagyonvizsgálatok kiterjesztésekor majd a revizorokat próbálják megkenni. A revizoroknak viszont csak 0,8 százaléka a jelezte, hogy megpróbálták befolyásolni az ellenőrzés során. Az érintett magánszemélyek nagy többsége együttműködően vagy közömbösen viselkedett.

A fent említett várható hatások között a tanulmány még a kisvállalati szektorban viszonylag gyakori tagi hitelnyújtás mértékének várható visszaszorulását is megemlíti.


A vagyonosodási vizsgálatok indításának okai
Bejelentés4 százalék
Kapcsolódó vizsgálat 6 százalék
Tagi hitelre vonatkozó adat14 százalék
Központi elrendelés1 százalék
Tartósan veszteséges egyéni vállalkozó9 százalék
Minimálbér alatt valló5 százalék
Nagy értékű gépkocsi vásárlása8 százalék
Nagy értékű ingatlan vásárlása18 százalék
Más hatóság jelzése4 százalék
Egyéb ok, vagy több ok együttesen31 százalék
Forrás: APEH/GKI



A tanulmány a fekete gazdaság visszaszorításására tett javaslatokra is rákérdezett. A szakmai szervezetektől több javaslat is megfogalmazódott a  teljes adórendszer átalakítására és ismét felmerült az adóamnesztia ötlete, vagyis az a javaslat, hogy egyszeri vagyonbevallással és adófizetéssel legalizálni lehessen az adózatlan jövedelmekből keletkezett vagyonokat. Ez utóbbi lehetőség viszont érdekes módon általában hűvös fogadtatásra talált: ennek elfogadottsága a lakosság és a revizorok körében alig több, mint 50 százalék, a cégvezetőknél pedig még az 50 százalékot sem éri el. 

Egy ilyen akció várható hatásainak megítélése elég egyértelműen negatív a tanulmány szerint. A lakosság, a revizorok valamint a vállalatvezetők úgy vélik, már megint az eddig is ügyeskedők nyernének az akción, vagy semmi hatása nem lenne. A vállalati vezetők azonban emellett az adómorál javulására is számítanak.

A vagyonosodási vizsgálatok célja az lenne, hogy a külföldre menekített vagyonok az intézkedés hatására visszaáramoljanak az országba. A tanulmány azonban rámutatott arra, hogy a megkérdezettek ebben bíznak a legkevésbé.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ingatlanértékesítés jövedeleme

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink