hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kampány vagy tájékoztatás? Alkotmánybíróság kontra Kúria

  • adozona.hu
1

A Kúria a Kvk.II.39.260/2022/5. számú végzésében úgy döntött, hogy a Kormányzati Tájékoztatási Központ által küldött hírlevelében az ellenzéket minősítő álláspontja azon kifejtésével, amely szerint „[...] felelőtlennek tartjuk és nem támogatjuk azt az ellenzéki álláspontot, hogy Magyarország katonákat és fegyvereket küldjön Ukrajna területére” a Kormányzati Tájékoztatási Központ megsértette a választási törvényben is nevesített esélyegyenlőség, valamint a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét. A Kúria végzését az indítványozó alkotmányjogi panaszban támadta. Ismertetjük az Alkotmánybíróság döntését.

Indítványozó: A kormányt tájékoztatási kötelezettség terheli

Az indítványozó szerint az állampolgárokat megilleti a tájékoztatáshoz való jog, amelyet jelen ügyben az állampolgár kifejezett, erre irányuló kérése esetén a kormányzati kommunikáció biztosít. Magyarország kormányának egyebekben nem joga, hanem kötelezettsége a tájékoztatás, mely a szólás- és véleménynyilvánítás szabadsága keretében tud érvényesülni.

Álláspontja szerint nincs olyan más alapvető jog vagy alkotmányos érték, amelynek védelme érdekében a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan korlátozható lenne az Alaptörvény IX. cikk (2) bekezdésében nevesített alapjog.

A Kúria döntése tehát véleménye szerint alaptörvény-ellenes, mert az túlzott mértékben korlátozza a kormány tájékoztatási jogát, a kormányzati kommunikációt. Ezen túlmenően a végzés sérti a tisztességes eljáráshoz való jogot is, mivel a Kúria nem mérlegelte kellőképpen a kormányzat tájékoztatási kötelezettségét.

Ab: A kormány tájékoztatott és nem a politikai ellenzékről beszélt

Az Ab kiemelte, hogy a bíróságok feladata a jogszabályok értelmezése és nem azok megalkotása. A túlzottan tág jogértelmezés így a jogalkotás területére viszi a bíróságokat. Az Alaptörvény szerint ezen túlmenően úgy kell jogszabályt értelmezni, hogy abból kell kiindulni, hogy a jogszabály a józan észnek, közjónak, az erkölcsnek és a gazdasági megfontolásoknak megfelel.

Az Alaptörvény ezen túlmenően védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit.
Ehhez kapcsolódik, hogy a választási törvény szerint nem minősül választási kampánynak a választási szervek tevékenysége, az állampolgárok – mint magánszemélyek – közötti személyes kommunikáció, függetlenül annak tartalmától és formájától, továbbá az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a helyi önkormányzatok és más állami szervek jogszabályban meghatározott feladatuk során végzett tevékenysége.

A kormány tehát tájékoztatott és nem kampányt folytatott. Helytállónak ítélte az Ab az indítványozó azon érvelését is, hogy a teljes körű tájékoztatás az ellenzéki véleményt is magába foglalja, az ellenzék alatt pedig nem a politikai ellenzéket, hanem a kormányzati véleménytől eltérő véleményt képviselők álláspontját kell érteni, így tehát ez sem érinti a választási kampányt.

Az Ab szerint így a Kúria nem vette kellő súllyal figyelembe az adott cselekmény összes körülményeit, a kormány jogszabályi kötelezettségeit és így nem megfelelően értelmezte a választási törvényt és az Alaptörvényt sem.

Az Ab nem vizsgálta, hogy az érintettek mihez is járultak hozzá

Továbbra is kérdéses, hogy a SARS-COV2 járvánnyal, illetve az oltással összefüggésben adott hozzájárulással az érintettek mihez is adtak hozzájárulást, ezzel a kérdéssel, illetve a személyes adatok védelmével, mint alkotmányos joggal azonban az Ab nem foglalkozott. Az adatkezelő ugyanis a személyes adatokat kizárólag arra a célra jogosult kezelni, mely célokra azokat gyűjtötte. Az adatszolgáltatáskor elérhető adatkezelési tájékoztatóból ugyanakkor nem tűnik ki egyértelműen, hogy a tájékoztatás a közegészségügyi járványhelyzettől teljesen független területekre vonatkozik.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
papatimontankf

Egy ilyen indoklástól egy valamire való jogi egyetemen kapásból kirúgnák az aspiránst...elszomorító!

papattila

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Üzletrész-tulajdonlás

dr. Buzády Csongor, LL.M. (Berlin)

ügyvéd, vállalatfinanszírozási szakjogász

Buzády és Udvari Ügyvédi Iroda, partner

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink