hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adóellenőrzés, a NAV szervezeti felépítése: mikor, melyik szerv az illetékes?

  • Pauker Zoltán adótanácsadó, OrienTax

Cikkünkben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szervezeti felépítését tekintjük át abból a célból, hogy egy esetleges adóellenőrzés során pontosan meghatározható legyen, kinek van hatásköre eljárni az ügyben, ki folytathatja le a jogorvoslati eljárást.

A NAV szervezeti felépítésével kapcsolatos legfontosabb rendelkezéseket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerveinek hatásköréről és illetékességéről szóló 485/2015. kormányrendelet tartalmazza.

A NAV a törvény meghatározása szerint államigazgatási és fegyveres rendvédelmi feladatokat ellátó, a pénzügyminiszter által irányított, központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A NAV-ot az elnök vezeti, aki a Pénzügyminisztérium egyik államtitkára is egyben.

A hivatal feladata, hogy

a) a részben vagy egészben a központi költségvetés, a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap vagy az elkülönített állami pénzalap javára teljesítendő kötelező befizetést,

b) a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap terhére juttatott támogatást, adó-visszaigénylést vagy adó-visszatérítést,

c) az uniós vámjog végrehajtásáról szóló törvény hatálya alá tartozó kötelező befizetéseket

megállapítsa, beszedje, nyilvántartsa, végrehajtsa, visszatérítse, kiutalja és ellenőrizze (feltéve, ha törvény vagy kormányrendelet eltérően nem rendelkezik).

A NAV a feladatait központi szervei és területi szervei útján látja el. Központi szerv a Központi Irányítás és a Bűnügyi Főigazgatóság. Jelen cikkben ezen utóbbi szervezeti egységgel nem foglalkozunk. A NAV területi szervei közül a két legfontosabb

– a vármegyei (fővárosi) adó- és vámigazgatóságok, valamint
– a Fellebbviteli Igazgatóság.

Az egyes vármegyei adó- és vámigazgatóságok illetékessége az adott vármegye közigazgatási területéhez igazodik, a fővárosi adó- és vámigazgatóságok illetékességi területét az egyes kerületek közigazgatási területe határozza meg oly módon, hogy az egyes kerületek három fővárosi adó- és vámigazgatóság (Észak-, Dél-, és Kelet-budapesti) között oszlanak meg. A Fellebbviteli Igazgatóság székhelye Budapesten található, az illetékességi területe pedig egész Magyarországra kiterjed azzal, hogy egyes vármegyei székhelyeken kirendeltségeket működtet.

Az előző bekezdésben írtak alapján jól látható, hogy mind a vármegyei adó- és vámigazgatóság, mind a Fellebbviteli Igazgatóság azonos szinten helyezkedik el a NAV szervezetén belül, ami azt is jelenti, hogy főszabály szerint a NAV területi szervei egymás ügyeibe nem avatkozhatnak bele.

A rendelet ugyanakkor úgy rendelkezik, hogy Fellebbviteli Igazgatóság jogorvoslati kérdésekben a vármegyei adó- és vámigazgatóságok felettes szerve. Ebből fakad, hogy az adóellenőrzések során a vármegyei adó- és vámigazgatóságok által hozott elsőfokú határozatokat – fellebbezés, vagy felügyeleti intézkedés során – a Fellebbviteli Igazgatóság bírálja el, amely szerv ezen határozatokat vagy helyben hagyja, vagy megsemmisíti, vagy megváltoztatja.

A Fellebbviteli Igazgatóság döntésével szemben az adózó főszabály szerint bírósági eljárást, kivételes esetben pedig felügyeleti intézkedést kezdeményezhet a Központi Irányításnál mint a Fellebbviteli Igazgatóság felettes szervénél.

A vármegyei adó- és vámigazgatóságok közül külön kiemelendő a Kiemelt Adó- és Vámigazgatóság (KAVIG). A KAVIG a NAV speciális hatáskörrel felruházott területi szerve. A specialitását jól szemlélteti az ellátott feladatok köre.

A KAVIG-nak például kizárólagos hatásköre van a részvénytársasági formában működő hitelintézetek és biztosítók, valamint a budapesti székhelyű legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók ellenőrzésére. Ugyanígy a KAVIG jogosult kizárólag – a teljesség igénye nélkül – az alábbi ügyek elbírálására:

a) az elektromos vezetéken szállított energia tekintetében valamennyi vámeljárás lefolytatása;

b) a biztonsági papírok szabad forgalomba bocsátása és az ahhoz kapcsolódó szállítási engedélyek ellenőrzése;

c) a halasztott vámfizetés engedélyezése, kivéve, ha a halasztott vámfizetési engedélyt – legalább részben – a vámkódex 166. cikk (2) bekezdése vagy a 182. cikk (1) bekezdése szerinti engedélyhez tervezik használni;

d) a különleges zárak jóváhagyása;

e) az egységes árutovábbítási eljárások szerinti TC32 Egyedi garanciajegy kibocsátásának engedélyezése;

f) a kötelezettségvállalás engedélyezése;

g) jövedéki ügyben a kezességvállalási engedély kiadása.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

SZÉP-kártyás fizetés esetén számla kiállítása cég nevére

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Harmadik országbeli szolgáltatás

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Áfakörből mikor térhetek vissza alanyi adómentességbe

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink