hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

8-10 százalékkal növekedhetnek idén a fuvarozók költségei

  • MTI

A 2022-es rekordemelkedés után 2023-ban az infláció alatt, 8,2-9,6 százalékkal növekedhet a magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX), kérdés azonban, hogy ebből mennyit tudnak áthárítani a cégek – mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) logisztikai szakosztályának elnöke a közgazdasági társaság hétfői online szakmai rendezvényén.

A DigiLog Consulting tanácsadó cég KFX indexe a közúti fuvarozást érintő árhatásokat mutatja a 20 legnagyobb magyar fuvarozó több ezer kamionjának adatai alapján, két külön kategóriában, belföldi és nemzetközi viszonylatban.

Lajkó Ferenc ismertetése szerint a hazai áruszállítás 70 százalékát a közúti árufuvarozás adja. Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll. A magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.

Tavaly a nemzetközi áruszállításban résztvevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégeké pedig 34,9 százalékkal emelkedtek – mondta el Lajkó Ferenc, megjegyezve: ilyen mértékű, az inflációt is meghaladó költségnövekedésre a rendszerváltás óta nem volt példa.

Az extrém költségemelkedés kapacitáshiánnyal párosult, ezért a fuvarozók az elmúlt 30 év legnagyobb áremelését tudták érvényesíteni, a nyereségráták pedig néhány százalékponttal emelkedtek - mutatott rá.

A tavalyi költségnövekedés kétharmadát az üzemanyagárak emelkedése tette ki. A gépkocsivezetők bére 4,5-5,5 százalékponttal, az egyéb költségek 2,5-4,5 százalékponttal emelkedtek. A növekedésből a tranzitdíjak 2-2,5 százalékpontot tettek ki.  A forint gyengülése viszont segítette a nemzetközi közúti fuvarozásban érdekelt vállalkozásokat.

A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban Lajkó kifejtette: a szektor szereplői az éves átlagban a tavalyi szintekhez képest stagnáló üzemanyagárak mellett is 8-10 százalékos költségnövekedéssel számolnak, míg az év elején a várható gazdasági visszaesés miatt kevesebb megrendelésre lehet számítani. A jelenlegi kapacitások mellett a csökkenő kereslet miatt a fuvardíjak, és ezzel a profitmarzsok visszaeshetnek, a profit akár veszteségbe is fordulhat.

A csökkenő profitok miatt lanyhulhat a beruházási kedv, kapacitás-leépítés következhet be a második negyedben, és áthúzódhat a második félévre is. Az is előfordulhat, mint a járványt követő időszakban, hogy mire a gazdaság felpattanna a második félévre, kapacitáshiány alakul ki, nem lesz elég sofőr vagy jármű – figyelmeztetett.

Horváth Ágnes, a MOL Csoport vezető közgazdásza, az MKT Gazdaságpolitikai és Gazdaságelméleti Szakosztályának elnökségi tagja online prezentációjában a gázolaj árának alakulását elemezte. Elmondta: a gázolaj piaci ára a 2021-es literenkénti 400 forintról 2022-ben 700 forint fölé emelkedett. Az áremelkedésben a szűk kínálat mellett az erős kereslet hatására emelkedő olajárak és a finomítói díjak több mint 60 százalékos drágulása játszott döntő szerepet.

Ismertetetése szerint az árfolyamhatás közel 100 forinttal emelte meg a dízel literenkénti árát 2022-ben, miután a dollár-forint éves átlagos árfolyama a 2021-es 303-as szintről 373 forintra emelkedett. Az üzemanyag literenként 0,33 eurocentes jövedéki adóval növelt összegére rakódik az Európában rekordnak számító 27 százalékos áfateher.

Idén korrekció következett a dízelárakban, köszönhetően a forint erősödésének – fogalmazott, hozzátéve, hogy a magyar fizetőeszköz 2023-ban a világ legjobban teljesítő devizájának számít, azonban a régiós devizákhoz képest még mindig alulteljesítő 2019-hez képest.

A dízel finomítói felára az orosz-ukrán háború kitörése után hordónként 15 dollárról 45 dollárra szökött fel. 2023 első két hónapjában már csökkenésnek indultak a finomítói felárak, de ez még mindig közel duplája a hosszú távú átlagnak. Amíg a nyersolajexport esetében Európának sikerült csökkenteni az Oroszországtól való függést még jóval a szankciók december 5-i életbe lépése előtt, addig ez nem mondható el a feldolgozott orosz üzemanyagok esetében. Decemberben ugyanis rekord mennyiségű orosz dízelolaj érkezett tengeren Európába – ecsetelte Horváth Ágnes.

A február 5-én életbe lépett szankciók miatt a régiós finomítókra nehezedő nyomás azáltal csökkenthető, hogy megemelik a nem Oroszországból érkező olajszállítmányok arányát, ezzel arányosan növelhetik a finomított termékek exportját.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Fejlesztési tartalék képzése

Nagy Norbert

adószakértő

Áfa-önellenőrzés adószámváltozással

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Használt ruha értékesítése külföldre II.

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink