hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magánnyugdíjpénztár: kilépés és visszafizetés

  • Futó Gábor

Miként lehet a magánnyugdíj-rendszerből kilépni, s mi módon lehet az elvesztett nyugdíjrészt visszaszerezni? A tagdíj-kiegészítés visszafizetése miként történik? - Futó Gábor, az Adózóna szakértője válaszol a kérdésekre.

Kilépési lehetőségek a magánnyugdíj rendszeréből – az elvesztett nyugdíjrész visszaszerzése

Magánnyugdíjpénztár I.
Olvassa el Futó Gábor magánnyugdíjpénztárakról szóló cikkének első részét itt!
Azok a 120 hónapot meg nem haladó tagsági jogviszonnyal rendelkező pénztártagok, akik – a 23. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott, rokkantsági nyugdíjra jogosultak kivételével – nyugdíjjogosultságot szereznek  2012. december 31-ig, kezdeményezhetik a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe való visszalépést. Erre akkor van lehetőségük, ha a magánnyugdíjpénztár tájékoztatása szerint járadékszolgáltatásuk várható összege nem éri el a társadalombiztosítási nyugdíj szabályai szerinti nyugellátásuk 25 százalékát.
Visszalépés esetén a magánnyugdíjpénztár a folyószámlán felgyülemlett összeget a Nyugdíjbiztosítási Alapba utalja, így a megállapított nyugdíjat nem csökkentik 25 százalékkal (azaz a jogosult teljes társadalombiztosítási nyugdíjban részesül). A visszalépési szabálynál a rokkantsági (baleseti rokkantsági) nyugdíjigénynél korábban is irányadó eljárást kell tehát alkalmazni. Megrokkanás esetén korábban is ki lehetett lépni a magánnyugdíjpénztárból (nehogy a társadalombiztosítási rokkantsági nyugdíjat csökkentsék 25 százalékkal).

A tagdíj-kiegészítés visszafizetése

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe való visszalépéskor a magánnyugdíjpénztár a pénztártag egyéni számlán nyilvántartott, tagdíj-kiegészítéssel csökkentett követelését utalja át a Nyugdíjbiztosítási Alapba:
a) ha a pénztár elszámolóegységre épülő nyilvántartást nem vezet, a tagsági jogviszony megszűnésének napját magában foglaló negyedév utolsó napján (fordulónapon) fennálló értékben, a fordulónapot követő 50 napon, vagy ha ez nem lehetséges, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv értesítését követő 18 munkanapon belül,
b) ha a pénztár elszámolóegységre épülő nyilvántartást vezet, a tagsági jogviszony megszűnésének napján fennálló értékben a megszűnés napját követő 18 munkanapon, vagy ha ez nem lehetséges, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv értesítését követő 18 munkanapon belül.
Az átutalásnál hivatkozni kell a pénztártag személyi adataira és taj-számára, ezzel egyidejűleg az átutalás megtörténtéről és az átutalt összegről tájékoztatni kell a foglalkoztatót, a volt pénztártagot és a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervet. A Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető összegen felül az egyéni számlán maradó, a pénztártag követelését képező összeget a pénztár a tag, illetve a kedvezményezett rendelkezése szerint visszafizeti vagy önkéntes nyugdíjpénztárba utalja át.

A tagdíj-kiegészítés összegét (a tagdíjat a foglalkoztató vagy maga a pénztártag a tagdíjalap 10 százalékáig kiegészítheti) tehát a tag (vagy a kedvezményezett) kapja vissza akkor is, ha az a foglalkoztatótól származott! Ez természetesen nem érinti a társadalombiztosítási nyugdíj számított összegét.

A 2012. december 31-ig biztosított kilépési lehetőség problémái:
A nyugdíjbiztosítási szerv csak abban az esetben tudja 100 százalékos összegben megállapítani a nyugdíjat, ha a magánnyugdíjpénztár írásban igazolja:
a) hogy a törvényben szabályozott tagsági idő nem éri el a 120 hónapot,
b) a kalkulálható havi járadékszolgáltatás összegét,
c) a nyugdíjbiztosítási szerv pedig megállapítja, hogy ez eléri-e a társadalombiztosítási nyugdíj összegének 25 százalékát.

A megállapított társadalombiztosítási nyugdíj összegéről határozatot kell hozni, kérdés azonban, hogy az a), illetve b) pontban szereplő adatok tekintetében van-e jogorvoslat, illetve annak mi a fóruma. Ha a visszalépés feltételei nem állnak fenn, álláspontom szerint a magánnyugdíjpénztárnak kell erről tájékoztatnia mind a tagot, mind a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervet. Jogorvoslat ezért szerintem csak a magánnyugdíjpénztárnál merül(het)ne fel. A szabályozás érint(het)i a korengedményes nyugdíjakat is. Ilyen esetben a fenti rendelkezések csak akkor alkalmazhatók, ha a foglalkoztató vállalja és teljesíti a társadalombiztosítási nyugdíj teljes összegének befizetését.

A jogalkotó szaporította a nyugdíjbiztosítási szervek teendőit: kétféle módon, kétszer kell nyugdíjat számítani 2012. december 31-ig. Persze ezt követően is előfordulhat, hogy valakinek nincs 120 havi tagsági jogviszonya, s a járadékszolgáltatás nem éri el a társadalombiztosítási nyugdíj 25 százalékát. Mi lesz akkor? Szaporodtak a magánnyugdíjpénztárak adminisztrációs teendői is (aminek költségét – működési költségként – bizonyára áthárítják a pénztártagokra). Egyszerűbb lett volna a törvényben hagyni, hogy 47 éves kor fölött már nem lehet magánnyugdíjpénztárba belépni, vagy legalább elmagyarázni, hogy érdemes.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Devizakonverzió

Nagy Norbert

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink