hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ekho szerinti adózás: felelős-e a kifizető a téves nyilatkozatért?

  • Széles Imre, társadalombiztosítási szakértő

Köteles-e minden esetben elfogadni a kifizető az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) szerinti adózást választó magánszemély nyilatkozatát, és mennyiben felel annak jogszerűségéért? A következőkben az ezzel összefüggő kérdéseket tekintjük át.

Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény (ekho-törvény) értelmében ahhoz, hogy a kifizető az ekho szerinti adózás szabályai szerint számolhassa el a magánszemély számára kifizetett jövedelmet, a kifizető szempontjából alapvetően három feltételnek kell teljesülnie:

1.) a magánszemély által végzett tevékenységnek az ekho választására kell jogosítania,

2.) a jövedelem-kifizetésnek munkaviszonyból, megbízási jogviszonyból vagy vállalkozási jellegű jogviszonyból kell származnia, illetve egyéni vállalkozói kivétnek vagy tagi jövedelemnek kell minősülnie, és végül

3.) a kifizetőnek rendelkeznie kell a magánszemély ekho választására vonatkozó nyilatkozatával.

Az ekho választására jogosító tevékenységi köröket az ekho-törvény 3. paragrafusának (3)-(3c) bekezdéseiben találhatjuk, amely alapján a kifizető egyértelműen eldöntheti, hogy a tevékenység megfelel-e ennek, ahogy a felek között fennálló jogviszony is ismert előtte. Noha – mint látni fogjuk – a törvény a tevékenységeknek nem megfelelő ekhoválasztás esetén is a magánszemélyt „bünteti”, de álláspontom szerint ebben az esetben a kifizető sem maradhat „néma”, és két feltétel hiányában a kifizetőnek vissza kell utasítania az ekho szerinti adózásra vonatkozó kérést.

A magánszemély nyilatkozata esetében – az elmondottakon túl – a kifizetőnek két szempontot kell minden esetben mérlegelnie.

Egyrészt az ekho-törvény 3. paragrafusának (6) bekezdése értelmében nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot a magánszemély azt követően, ha az „ekhózott” éves jövedelme már elérte az erre vonatkozó (ugyanezen szakasz (4) bekezdésében meghatározott főszabály szerint 60, illetve 125 millió forintos) éves összeghatárt. Ezt a kifizető csak a saját kifizetései vonatkozásában tudja kontrollálni, a más kifizetőtől származó jövedelmeknél a dolgozó nyilatkozatára kénytelen hagyatkozni.

Másrészt abban az esetben, ha a magánszemély munkaviszonyban folytat ekho választására jogosító tevékenységet, a kifizető munkáltató csak az adott hónap első napján érvényes havi minimálbért meghaladó részére veheti csak figyelembe az érintett nyilatkozatát, kivéve, ha munkavállaló

– nyugdíjas;

– a munkáltatóval fennálló más jogviszonyában legalább a hónap első napján érvényes havi minimálbér alapulvételével a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint megtörténik;

– igazolja, hogy az adott hónapban legalább a havi minimálbérnek megfelelő olyan jövedelmet szerzett, amely után a közteherviselési kötelezettség teljesítése az általános szabályok szerint történik.

Mindezek figyelembe vételével a kifizető köteles elfogadni a magánszemély nyilatkozatát. Ha az nem jogszerű, akkor a magánszemélyt terhelik a következmények, amik meglehetősen szigorúak.

Az ekho-törvény 6. paragrafusának (1) bekezdése szerint amennyiben a magánszemély a kifizetőnek tett nyilatkozata alapján bármely ok miatt nem jogosult az ekho szerinti adózás választására, akkor az e bevétel ekhoalapnak tekintett részét a személyijövedelemadó-kötelezettség megállapításánál – a kifizetővel fennálló jogviszony szerinti jogcímen – figyelembe kell venni.

Ennek során a bevételből ekhoként levont 11,1, illetve 15 százalékos részből 9,5 százalék minősül a kifizető által levont szja-előlegnek, amin túlmenően az érintett az ekhoalapnak tekintett összeg 9 százalékát különadóként köteles bevallani és megfizetni.

Ettől eltérően 18 százalék különadót kell megfizetni azon ekhoalap után,

– amely az adóévben érvényes bevételi összeghatárt meghaladja, és/vagy

– amelyre az ekho választására vonatkozó nyilatkozatát a tevékenységére tekintettel nem tehette volna meg.

Az említett különadót az ekho-törvény 9. paragrafusának (2) bekezdése szerint szociális hozzájárulási adóként kell elszámolni.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink