hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Agrár-, szeszesital- és dohányügyek: kötelezettségszegési eljárások Magyarország ellen

  • adozona.hu

Az agrárkartellek elleni fellépés gyengítése, a szeszes italokra alkalmazott két különböző jövedéki adókulcs és a dohánytermékek kereskedelmét korlátozó intézkedések miatt küldött indoklással ellátott véleményt a magyar kormánynak az Európai Bizottság, második szakaszba léptetve a folyamatban lévő kötelezettségszegési eljárásokat.

Három vitás kérdésben is a második szakaszba léptette az Európai Bizottság a Magyarországgal szemben korábban indított kötelezettségszegési eljárásokat, amikor a testület szerdai közleménye szerint indoklással ellátott véleményt küldött Budapestnek.

Az első ügyben azt a törvényt kifogásolja Brüsszel, amely „lényegében meggátolja a magyar Gazdasági Versenyhivatalt abban, hogy szankcionálja a mezőgazdasági termékekre épülő kartelleket”. A második indoklással ellátott vélemény arra szólítja fel Magyarországot, hogy módosítsa szabályozását, amelyben két külön jövedékiadó-kulcsot állapított meg a szeszes italokra. Végezetül a már fogyasztásra forgalomba hozott dohánytermékek eladását korlátozó rendelkezések eltörlésére is felkérte a Bizottság a magyar hatóságokat.

Ami a mezőgazdasági kartellezést illeti, ahol tehát a versenyhivatal hatásköreinek a csorbítása és az agrárkartellek elleni hatékony fellépés hiánya a kifogás tárgya, a Bizottság indoklással ellátott véleményében emlékeztet rá, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) 101. cikke tiltja a kartellek létrehozását és a versenykorlátozó üzleti gyakorlatot. Az EUMSZ 101. cikkében foglaltak hathatós érvényre juttatásának előfeltétele, hogy a kartellekben részt vevő vállalkozásokra hatékony és visszatartó erejű bírságot lehessen kiróni az 1/2003/EK trösztellenes rendelet 5. cikkének megfelelően, valamint az EUSZ 4. cikkének (3) bekezdése szerinti együttműködési kötelezettség és a hatékonyság általános uniós elve alapján.

Magyarországnak két hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy szabályozását összhangba hozza az uniós joggal, ellenkező esetben az ügyet a Bizottság az Európai Unió Bírósága elé terjesztheti. A trösztellenes rendelet hatálybalépése, azaz 2004 májusa óta a Bizottság és a tagállami versenyhatóságok párhuzamosan gyakorolják az uniós versenyjogi szabályok érvényre juttatásának hatáskörét.

A másik indoklással ellátott véleményben annak a jogszabálynak a módosítására szólította fel a Bizottság a magyar hatóságokat, amely két külön jövedékiadó-kulcsot határoz meg a szeszes italokra. Magyarország ugyanis a termék összetételétől és előállítási módjától függően két különböző adókulcsot alkalmaz a szeszes italokra úgy, hogy az egyik adókulcs jelentősen nagyobb a másiknál.

A kifogás alapja az az uniós irányelv, ami az alkoholos italokra vonatkozó jövedéki adókat harmonizálja. A direktíva értelmében a tagállamoknak egyetlen jövedékiadó-kulcsot kell alkalmazniuk valamennyi szeszes ital esetében azok alkoholtartalma alapján. Az Unió jövedéki adókra vonatkozó szabályozásának célja, hogy megakadályozza a verseny torzítását az egységes piacon.
Az Európai Bizottság 2013 áprilisában küldött hivatalos felszólító levelet Magyarországnak, amellyel kötelezettségszegési eljárást indított a jövedéki adó etilalkohol-termékekre vonatkozó rendszere miatt.

A 2013. január elsejével hatályba lépett új jövedékiadó-törvény két kategóriába sorolta az etilalkoholt tartalmazó termékeket. Eszerint alacsonyabb kulcsot (hektoliterenként 333 385 Ft-ot) kell alkalmazni egyebek mellett a 15 százaléknál alacsonyabb alkoholtartalmú égetett szeszekre, az erős borokra, az ízesített italokra és az etilalkohol-tartalmú nem szeszes italokra, például a denaturált szeszre és a finomszeszre. Ezzel szemben ennél magasabb (hektoliterenként 476 270 Ft) jövedéki adó terheli a 15 százaléknál magasabb alkoholtartalmú szeszes italokat.

NGM: Magyarország kitart a hazai jövedéki adó szabályozás mellett

A kormány nem kívánja módosítani a jövedéki adóról szóló törvényt, álláspontja szerint a Bizottság által vitatott magyar jogszabályhelyek megfelelnek a közösségi jognak – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Az Európai Bizottság továbbra is fenntartja a kötelezettségszegési eljárást Magyarországgal szemben az alkoholtermékek illetve a dohánytermékek jövedéki adójával összefüggésben. A testület úgy látja, hogy Magyarország jogtalanul alkalmaz két különböző adókulcsot az etil-alkoholból készült termékekre, hiszen az Európai Unió a minimum adószint meghatározása mellett csak egyetlen adókulcs alkalmazását teszi lehetővé. A dohánygyártmányok értékesítésénél pedig sérelmezi azt a rendszert, amely értékesíthetőségi határidőt szab a jövedéki adóemelési időszakot megelőzően készletezett termékekre.

A magyar kormány továbbra is kitart amellett, hogy a komoly egészségügyi kockázatot jelentő,  finomszesz és  mesterséges aromák felhasználásával készült, úgynevezett „kommersz” szeszes italoknak magasabb legyen a jövedéki adója. A „kommersz” szeszes italok kedvező kiskereskedelmi ára ugyanis az egészségre károsabb alkoholtartalmú italok fogyasztását növelte, ezért  a differenciált adómérték bevezetése az alacsonyabb minőségű italoknál a fokozott egészségügyi kockázatára való tekintettel az egész társadalom érdeke. A Bizottság ezzel a különbségtétellel nem ért egyet.

A dohánytermékek értékesítésénél vitatott rendelkezéseknek is kiemelt jelentősége van a jövedéki adózás rendszerében, hiszen a gyártók és forgalmazók adóemelést megelőző, túlzó készletezési szokásai jelentős kárt okoztak a hazai költségvetésnek.

A fentiekre tekintettel Magyarország kész arra, hogy a fentiekben részletezett álláspontját a kötelezettségszegési eljárásban az Európai Bíróság előtt is megvédje – írja a közlemény. 


A Bizottság szerint, ami leginkább aggályos, az az, hogy a magasabb kategóriába tartoznak "a mesterséges aromával ízesített olcsó alkoholos italok" is.

A jövedéki adóra vonatkozó EU-irányelv nem határoz meg konkrétan alkalmazandó adókulcsot, pusztán egy minimumot, amelynél alacsonyabb adót egyetlen EU-tagállam sem alkalmazhat. Azt viszont előírja a direktíva, hogy nem lehet diszkriminálni az egyes alkoholtermékek között, legalábbis adózási szempontból.

Erre is érvényes az a kitétel, hogy amennyiben a magyar hatóságok nem képesek két hónapon belül elfogadható érveket felmutatni, a Bizottság az Európai Bíróság elé viheti az ügyet.

A Bizottság arra is felkérte Magyarországot, hogy vessen véget a dohánytermékek kereskedelmét korlátozó intézkedéseknek. A jelenlegi magyar szabályozás ugyanis a testület szerint korlátozza a már fogyasztásra forgalomba hozott dohánytermékek eladását. Magyarország a termékre helyezett adójelölések útján veti ki a dohány után a jövedéki adókat. Ha az adókulcs (ÁFA, jövedéki adó) változik, a régi adókulcsra utaló adójelöléssel ellátott dohánytermékeket már nem adhatják el a nagykereskedők és importőrök az új adókulcs hatályba lépését követő 15 napos időszak letelte után.

A jövedéki adókat harmonizáló uniós irányelv a testület indoklása szerint nem engedélyezi a már fogyasztásra forgalomba hozott dohánytermékek kereskedelmének korlátozását. A felszólítás indokolással ellátott vélemény formáját ölti (a kötelezettségszegési eljárás második szakasza).

Az ügynek nincs köze a trafiktörvényhez, amelynek ügyében értesülések szerint ugyancsak vizsgálódik a Bizottság, anélkül, hogy tényleges eljárás indult volna.

A Bizottság szerdán összesen 39 esetben léptette második szakaszba a kötelezettségszegési eljárást, összesen 20 országgal szemben járt el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink