hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Fuvarozók, figyelem! Minden egy helyen a munka- és pihenőidőről

  • dr. Kéri Ádám, jogi szakértő

Kiterjedt hazai, illetve európai uniós normarendszer szabályozza a közlekedésben, ezen belül a közúti közlekedésben dolgozók munka- és pihenőidejét. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a fuvarozásban tevékenykedőkre vonatkozó előírásokat.

A magyarországi szabályok közül a legfontosabb a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény, valamint a munka törvénykönyve (Mt.), utóbbi, mint kiegészítő szabály. Érvényesül ugyanis az az általános jogelv, hogy az általános és a speciális szabály viszonyában a speciális szabály a mérvadó. A közúti közlekedésben dolgozók munka- és pihenőidejére vonatkozó előírások ellenőrzésére pedig a munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény, mint általános szabály, valamint a 66/2007. kormányrendelet és a 156/2009. kormányrendelet speciális szabályként vonatkoznak. Utóbbiak együttesen alkalmazandóak.

A nemzetközi jogforrások közül a közúti szállításra vonatkozó egyes szociális jogszabályok összehangolásáról szóló 2006. március 15-ei 561/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint a közúti szállításban utazó tevékenységet végző személyek munkaidő-szervezéséről szóló 2002/15/EK irányelv az irányadók.

A vezetési időre, a megszakításra és pihenőidőre vonatkozóan a 2001. évi IX. törvénnyel kihirdetett, a nemzetközi közúti fuvarozást végző járművek személyzetének munkájáról szóló Európai Megállapodás (AETR) is tartalmaz szabályokat. Az egyes jogforrások összehangolása megtörtént, azok nagyjából azonos szabályokat írnak elő, illetve egymást kiegészítik.

A részletes szabályokat lefektető 561/2006/EK rendelet áruszállításban a 3,5 tonna feletti járművek esetén, a jármű nyilvántartásba vételének helyétől függetlenül végzett, a közösségen belül, illetve a közösség, Svájc és az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodást aláíró országok között alkalmazandó. Az AETR-megállapodás pedig az említett területeken kívül folytatott nemzetközi közúti szállítási tevékenységekre vonatkozik. Az említett jogforrások ugyanakkor egymás szabályozására is több alkalommal hivatkoznak.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben egyebek mellett részletezzük a közúti szállítási munkavégzésre vonatkozó alapfogalmakat, a nyilvántartásra, a munkaidő-beosztásra, a munkavégzési korlátokra előírt szabályokat.

A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Védelmező személybiztosítás adózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Biztosítási adó sávváltozás 2024

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink