hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Megnövelt uniós agrárköltségvetés, növekvő terhek a gazdáknak

  • adozona.hu

Huszonnégy milliárd euróval több pénzt osztana a korábbi javaslathoz képest az uniós mezőgazdaságnak az újjáépítési eszközzel megfejelt hétéves pénzügyi terv, de a kiadások szintje 2018-os árakon számolva még mindig elmarad a 2014–2020 közötti KAP EU27-re jutó részétől. Eközben az agrártermelőknek még több fenntarthatósági és biodiverzitási kritériumnak kellene megfelelniük, olvasható a Bruxinfo oldalán.

Ember legyen a talpán, aki pontosan a helyükre tudja tenni azok a számokat, amelyek a múlt héten előterjesztett többéves keretköltségvetési javaslatból a közös agrárpolitikára (KAP) vonatkoznak. A tisztánlátást nem kifejezetten segíti elő az, hogy a KAP-ra fordítandó költségvetési kiadásokat az agrárpolitikai biztos a mindig magasabb folyó (változó) árakon, míg osztrák kollégája, a költségvetésért felelős Johannes Hahn, 2018-as, azaz összehasonlítható árakon mutatta be kedden a sajtó képviselői, illetve az Európai Parlament előtt.

Jacek Wojchiekowski kedden nagyon elégedettnek mondta magát az új javaslattal, amely folyó (inflációval megnövelt) árakon 26 és fél milliárd euróval több forrást biztosítana a közös agrárpolitika két pillérére 2021 és 2027 között, mint az Európai Bizottság két évvel ezelőtt előterjesztett eredeti terve, amit most a koronaválság miatt módosítottak. Összemérhető, azaz 2018-as árakon számolva 24 milliárd euró a két javaslat közötti eltérés. Ebből 20 milliárd euró vidékfejlesztési politika növekménye, a KAP közvetlen jövedelemtámogatásokat és piaci intézkedéseket finanszírozó 2-ik pillérére pedig 4 milliárd euróval több forrás jutna.

A 24 milliárdos pluszból ugyanakkor 15 milliárd euró vidékfejlesztési pénz a 750 milliárd eurós újjáépítési eszközből származna és 2024 végéig kellene elvileg felhasználni. A lengyel agrárpolitikai biztos szerint, ha (folyó áron) a 2018 májusi KAP-javaslat 365 milliárd eurót nyomott, akkor a módosított terv már 391,4 milliárd eurót. Ugyanez állandó (2018-as áron) 324 milliárd euró, illetve 348 milliárd euró.

Az Európai Parlament agrárpolitikai szakbizottsága általában véve elégedetten nyugtázta a megemelt összegre vonatkozó javaslatot, de több képviselő is kitartott amellett, hogy az agrárbüdzsét minimum szinten kellene tartani az előző MFF-hez képest. Márpedig az aktuális javaslat nem felel meg annak a, többek között Magyarország által is sürgetett kritériumnak, miszerint a közös agrárpolitikára fordított kiadások 2020 után reálértékben nem csökkenhetnek. Az EU27-re kivetítve az asztalon levő friss javaslat sem éri el a 2014 és 2020 közötti szintet – mutattak rá a BruxInfónak tagállami szakértők.

Mindez azért is zavarónak tűnik, mert az Európai Bizottság nemrég két olyan stratégiát is előterjesztett, amelyek egyértelműen pótlólagos terheket rónak majd az agráriumra a fenntarthatósági és zöldítési céloknak való megfeleléshez. Jacek Wojchiekowski úgy vélte, hogy a plusz pénz éppen azoknak a költségeknek a fedezésére jár, amelyek az új élelmiszer-fenntarthatósági (a farmtól a fogyasztóig) és az új bioviderzitási stratégia végrehajtásához szükségesek.

Szakemberek egyelőre csak a fejüket vakarják, hogy vajon hogyan épülnek majd be az új KAP-ba az új fenntarthatósági kritériumok, és a mostani tervek időben hogyan lesznek összeilleszthetők a tagállamok által benyújtandó közös agrárpolitikai stratégiai tervekkel, amelyek végrehajtása a dolgok jelenlegi állása szerint csak valamikor 2023-tól indulhat el. Ennek fő oka az MFF elfogadásának késlekedése, amit ráadásul az új, koronaválság utáni időszakhoz hozzáigazított elvek és normák alkalmazása tovább halaszthat majd. Annyira, hogy a Tanács és az EP már komolyan azt mérlegeli, hogy egy helyett kétéves legyen az az átmeneti időszak, amikor még nem alkalmazzák az új KAP-szabályozást. A hétéves is így volt, de akkor csak egy évig tartott az átmenet.

Az új világban ráadásul a gazdákra olyan kihívások várhatnak, mint a gazdasági termőterület legalább 25 százalékának biogazdálkodásra való átállása 2030-ig (ez a szint jelenleg 7,9 százalék), vagy a növényvédő szerek használatának 50 százalékkal való csökkentése. Utóbbi azért tűnik különösen nehéznek, mert egyelőre a GMO-n kívül nincs más alternatíva, a génmódosított termékek fokozott alkalmazása viszont egyértelműen szembemenne az uniós fenntarthatósági célokkal.

A Bizottság a KAP-ról szóló régi rendelettervezet egyik mellékletében felsorolt fenntarthatósági kritériumok egyszerű átvételével megoldhatónak tartja a KAP újrafókuszálását, még akkor is, ha abban például nyoma sincs olyan új céloknak, mint az anti-mikrobakteriális ellenállás, vagy az állatjóléti szempontok.

A magyar mezőgazdaság számára a korábbi javaslathoz képest több pénzt jelent majd a módosított javaslat. A hagyományos elosztási kulccsal számolva a 20 milliárd euróval megemelendő vidékfejlesztési büdzséből 680–800 millió euró juthat hazánkra. Az első pillért kiegészítő 4 milliárd euró Magyarországra jutó részének kiszámolásához ismerni kellene, hogy a növekmény milyen arányban oszlik majd meg a két komponens, a közvetlen jövedelemtámogatások és a piaci intézkedések között, továbbá a direkt kifizetéseknél az átlag alatt lévő országok felzárkóztatásához milyen mértékben kell majd hozzájárulni. A közvetlen kifizetésekből normális esetben hazánk 2,35 százalékkal részesedik.

A járványügyi helyzettel összefüggő cikkeinket ITT olvashatja el.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozás?

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Adószámos magánszemély könyvkiadó

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink