hirdetés
További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Környezetvédelmi termékdíj: pórul járhatnak a környezettudatos cégek?

  • Szük Balázs (PwC)

Akaratlanul is a környezettudatos cégeket sújthatja a 2012-ben bevezetett környezetvédelmi termékdíj szabályozás egy rendelkezése.

hirdetés
hirdetés

Az újrahasználható (többutas) csomagolószerek (például többször felhasználható raklapok, ládák, dobozok) kevésbé terhelik a környezetet, mint az egyszer felhasználható típusok, hiszen számos alkalommal használhatóak anélkül, hogy hulladék keletkezne belőlük.

A termékdíj szabályozás – a törvény céljával összhangban – az ilyen csomagolószereket használó környezettudatos vállalatok számára kedvező rendelkezéseket tartalmaz, amik lehetővé teszik, hogy az újrahasználható csomagolószerek után ne kelljen termékdíjat fizetni, vagy a termékdíj visszaigényelhető (levonható) legyen, ha a külföldről beszerzett termékek csomagolására használt többutas csomagolószereket a termékek kicsomagolását követően visszaszállítják külföldre.

A kedvező szabályokat azonban csak meghatározott feltételek teljesítése esetén alkalmazhatják a cégek. Önmagában az újrahasználható csomagolószerek mozgásának nyilvántartása és dokumentálása (például fuvarlevelekkel, számlákkal) is gyakran kivitelezhetetlen gyakorlati problémát jelent a felhasznált csomagolószerek nagy mennyisége és az ügyletek magas száma miatt.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint az igazi kockázatot azonban az jelenti, hogy a kedvezményt csak olyan csomagolószerek után lehet igénybe venni, amiket az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség nyilvántartásba vett.

A jogszabályok szigorú értelmezése szerint ez azt jelenti, hogy csak abban az esetben lehetett volna a kedvező szabályokat alkalmazni már 2012. január 1-jétől, ha egy cég úgy tudta bejelenteni csomagolószereit a főfelügyelőséghez, hogy azokat a főfelügyelőség már az év első napján nyilvántartásba vette. Figyelembe véve, hogy a 2012-től hatályos termékdíj szabályok csak 2011. utolsó napjaiban (a törvény végrehajtási rendelete 2011. december 29-én) kerültek kihirdetésre, és így a cégek csak pár nappal hatálybalépésük előtt ismerhették meg egyáltalán az új szabályokat és a nyilvántartásba vételi kötelezettséget, nem volt arra esély, hogy a főfelügyelőség nyilvántartásba vegye a csomagolószereket 2012. január 1-jével. Így hiába tették meg a vállalatok a bejelentést – amilyen gyorsan tudták – 2012 folyamán, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a főfelügyelőség által kiadott tájékoztatók szerint a jelenleg hatályos jogszabályok alapján már nem érvényesíthették a kedvezményeket 2012. január 1-jétől, hanem csak attól a dátumtól, amikor a főfelügyelőség – esetenként hónapokig tartó eljárása után – a csomagolószereket nyilvántartásba vette. Az év elejétől a nyilvántartásba vételig eltelt időszakban használt újrahasználható csomagolószerek után így a cégek vagy értelmetlen költségként megfizették a termékdíjat, vagy nem fizették meg a termékdíjat, és ezáltal adókockázatuk merül fel.

Kedvező hír a cégeknek, hogy a termékdíj törvény végrehajtási rendeletének módosítására napokban közzétett javaslat szerint a jogalkotó – részben – orvosolni tervezi a problémát. A módosítás egyértelművé tenné, hogy az újrahasználható csomagolószert használó cég által megadott érvényességi időponttól (az újrahasználható csomagolószer alkalmazásának kezdő időpontjától) kezdve lehetne érvényesíteni a kedvező szabályokat, azaz azok alkalmazhatósága nem függne attól, hogy a főfelügyelőség mikor veszi nyilvántartásba a bejelentett csomagolószereket.

A javaslat azonban nem segítene azokon a cégeken, amelyek egyáltalán nem tettek bejelentést 2012-ben, ugyanis a tervezet szerint csak a tárgyév első napjáig lehetne visszamenőleg regisztrálni az újrahasználható csomagolószereket. Így továbbra is lehetnek olyan cégek, amelyeknek ugyanazon többutas csomagolószerük után többször is termékdíjat kellene fizetniük – bár hulladékot nem generálnának –, illetve a fizetés elmulasztása esetén jelentős adókockázatuk merülhetne fel.

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Most még idei áron rendelheti meg előfizetését, előfizetéséhez már 2018-as HVG Adó- és Tb-különszámot küldünk, és ingyenesen vehet részt a System Media Kft. Adózás-2017 című képzésén is!
Az akció feltételei a 2017. szeptember 29-étől november 30-áig megrendelt, és 2017. december 8-áig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** A csomag megvásárlásával most akár 24 kreditpontot is szerezhet: az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont; és ha most rendel, kreditpont gyűjtő akciónk keretében további 22 kreditpontot gyűjthet a System Media Kft. online képzésével. Részletek>>


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!
hirdetés

Kérdések és válaszok

Számviteli törvény alól katába

Szipszer Tamás

adószakértő

2017 október
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
hirdetés
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X