hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elindította a szubvencióellenes eljárást a kínai elektromos járművek ellen az Európai Unió Bizottsága

  • adozona.hu

Egy olyan lépéssel, amelynek messzemenő következményei lehetnek az elektromos jármű (EV) iparágra, az Európai Unió (EU) Bizottsága 2023. október 4-én hivatalosan is elindította a szubvencióellenes eljárást (Értesítés C/2023/00160) a kínai elektromos járművek ellen, potenciálisan kockáztatva egy kereskedelmi háborút Pekinggel. Ennek az eljárásnak a célja annak megvizsgálása, hogy a kínai EV gyártók milyen mértékben kapnak támogatást a kínai államtól, ami potenciálisan torzíthatja a versenyt az európai piacon. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke 2023. szeptember 13-i State of the Union beszédében az EU aggodalmát a következőképpen foglalta össze: "a globális piacokat most olcsóbb elektromos autók árasztják el (...) és árukat mesterségesen alacsonyan tartják hatalmas (kínai) állami támogatások révén" – írja közleményében a BDO Magyarország.

A szubvencióellenes vizsgálat az elektromos járművek gyártásának teljes ellátási láncát érinti Kínából, ideértve az olyan külföldi márkák EV-jét és EV alkatrészeit is, amelyeket Kínában gyártanak.

Emellett további jelentős kockázatot jelent, hogy a kereskedelmet érintő állami támogatások elleni vizsgálat mellett az EU versenyjogi vizsgálatot is indíthat az új belső piacot torzító külföldi támogatásokról szóló rendelete (Foreign Subsidies Regulation – FSR – Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2022/2560 rendelete) alapján, amely 2023. július 12-én lépett életbe, már Európában jelen lévő kínai EV gyártó vállalatok ellen. Ebben a versenyjoggal kapcsolatos vizsgálatban a kínai elektromos járművek gyártóinak nyújtott támogatások jelentik a végrehajtás vezető jelöltjét, tekintettel az uniós gépjárműgyártás stratégiai jelentőségére, az ágazat elektromos járművekre való gyors átállására, valamint a kínai EV-gyártók közelmúltbeli sikereire az EU-ban. A kínai gyártók számára, amelyek M&A-ügyletekben vagy európai közbeszerzéseken való részvétele FSR-bejelentési kötelezettséghez kötött, az FSR-nek való megfelelés szintén döntő fontosságú lesz – írja a BDO Magyarország.

A szubvencióellenes vizsgálatról

Ilyen vizsgálatokat akkor indít az EU, amikor felmerül a gyanúja annak, hogy egy külföldi ország állami támogatásokkal támogat olyan termékeket, amelyek kárt okoznak az európai iparnak, amint ahogyan jelen esetben is az EU Bizottság elegendő bizonyíték alapján úgy véli, hogy ez a helyzet áll fenn. Az Értesítés által meghatározott érintett termék a következőképpen van definiálva: "elsősorban személyszállításra – a jármű vezetőjét is beleértve legfeljebb kilenc személynek a szállítására – tervezett, kizárólag egy vagy több villanymotorral hajtott, új akkumulátoros elektromos gépjárművek. Ez a vizsgálat nem terjed ki a motorkerékpárokra."

Az Értesítés szerint az állami támogatási gyakorlatok magukban foglalják többek között 1. közvetlen transzfereket, pénzeszközök vagy források potenciális közvetlen átadását; 2. a kormányzati bevételek elengedését vagy be nem szedését; valamint 3. áruknak vagy szolgáltatásoknak a kormányzat általi, a megfelelő nagyságú díjazásnál alacsonyabb összeg megfizetése ellenében történő nyújtását.

A Bizottság bizonyítékot talált egyebek mellett különböző vissza nem térítendő támogatásokra, állami tulajdonú bankok által nyújtott kölcsönökre, exporthitelekre és hitelkeretekre vagy állami tulajdonú bankok és más pénzügyi intézmények által kedvezményes feltételek mellett garantált kötvényekre, kedvezményes exportbiztosításra; nyereségadó-csökkentésekre és -mentességekre, osztalék adómentességére, import- és exportadó-visszatérítésre; héamentességekre és -visszatérítésekre, valamint áruknak (köztük nyersanyagok, valamint alkatrészek) és szolgáltatásoknak az állam által a megfelelő ellenszolgáltatásnál kisebb összeg fejében történő biztosítására.

Ezek a konstrukciók vélhetően támogatásnak minősülnek, mivel olyan pénzügyi hozzájárulást tartalmaznak, amelyet a Kínai Népköztársaság kormánya vagy más regionális kormányzati szervek (ideértve a közjogi szerveket is) vagy a Kínai Népköztársaság kormánya által irányított vagy megbízott magánszervezetek nyújtanak, és amelyek gazdasági előnyhöz juttatják a kedvezményezetteket. Úgy tűnik, hogy ezek a konstrukciók egyediek és többek között kiegyenlíthetőek, mivel meghatározott gazdasági ágazatokra, termékekre és/vagy régiókra korlátozódnak.

A vizsgálat célja az lesz, hogy a Bizottság megállapítsa:

• a Kínai Népköztársaságból származó import mennyire él támogatható támogatásokkal, beleértve azokat, amelyeket a vizsgálat megindítása előtt azonosítottak vagy a vizsgálat során fedeztek fel,

• az EU ipara szenved-e anyagi kárt,

• fennáll-e oki kapcsolat a kár és a támogatott import között, és

• a rendelkezések bevezetése az Európai Unió érdekében áll-e.

A támogatásra és a kárra vonatkozó vizsgálat a 2022. október 1-jétől 2023. szeptember 30-ig tartó időszakra terjed ki, a kárra vonatkozó értékelés szempontjából releváns tendenciák vizsgálata pedig a 2020. január 1-jétől a vizsgálati időszak végéig tartó időszakra terjed ki.

Az Értesítés szerint a Bizottság mintavételi eljárást alkalmazhat az "exportáló gyártók", valamint a független importőrök vonatkozásában. Exportáló gyártó „az érintett országban működő minden olyan vállalat, ideértve a vizsgált termék gyártásában, belföldi értékesítésében vagy exportjában részt vevő, vele kapcsolatban álló vállalatokat is, amely a vizsgált terméket gyártja és közvetlenül vagy harmadik félen keresztül az Unió piacára exportálja.”

Annak érdekében, hogy eldönthesse, szükséges-e a mintavétel, és ha igen, kiválaszthassa a mintát, a Bizottság felkéri az összes exportáló gyártót, illetve a nevükben eljáró képviselőiket, hogy az ezen Értesítés közzétételétől számított 7 napon belül küldjenek a Bizottságnak információkat vállalatukra vagy vállalataikra vonatkozóan.

Miután megkapta a minta kiválasztásához szükséges információkat, a Bizottság tájékoztatja az érintett feleket a mintavétellel kapcsolatos döntéséről. A mintába felvett exportáló gyártóknak, képviselőiknek és a független importőröknek a mintába való felvételükre vonatkozó értesítés dátumától számított 30 napon belül kitöltve vissza kell küldeniük egy kérdőívet.

Annak megállapításához, hogy éri-e kár az uniós gazdasági ágazatot, a Bizottság felkérte a vizsgált termék uniós gyártóit is az általa folytatott vizsgálatban való részvételre.

Ha a vizsgálat kimutatja, hogy a kínai elektromos járműgyártók valóban jelentős támogatást kapnak, ami torzítja a versenyt, az EU dönthet arról, hogy vámtarifákat vagy kereskedelmi korlátozásokat vezet be a kínai elektromos járművekkel szemben. Ez megnehezítheti a kínai EV-k versenyképességét az európai piacon, lehetővé téve az európai gyártók számára, hogy egy kiegyensúlyozottabb versenyben vegyenek részt. A szakértők egyetértenek abban, hogy az importvámok akár közelíthetik vagy akár megegyezhetnek az Egyesült Államok által a kínai EV-kre kivetett 27,5% -os importvámmal.

A szakértők ugyanakkor egyetértenek abban is, hogy egy kereskedelmi háború Kínával komoly károkat okozhat az EU-nak. Azonban jelenleg a kínai tisztviselők reakciói inkább a párbeszéd és az együttműködés fontosságát hangsúlyoznák, mintsem az esetleges megtorlásokat – olvasható a bdo.hu-n.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Üzletrész-tulajdonlás

dr. Buzády Csongor, LL.M. (Berlin)

ügyvéd, vállalatfinanszírozási szakjogász

Buzády és Udvari Ügyvédi Iroda, partner

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink