hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ideje szigorítani a közösségi médiaplatformok szabályozásán

  • MTI

A német DIW gazdaságkutató intézet tanulmánya szerint a közösségi médiaplatformok az internetezők által látogatott oldalak több mint feléről tudomást szereznek, és olyan felhasználókról is fel tudnak állítani profilt, akik saját maguk nem jelentkeztek be hozzájuk. A kutatóintézet a szabályozás szigorítását javasolja.

Az online közösségi platformok, mint például a Facebook, nagyszámú felhasználó internetes tevékenységét képesek nyomon követni és tárolni – függetlenül attól, hogy az internetező bejelentkezett-e. Ez derül ki abból a tanulmányból, amelyet a DIW Berlin német gazdaságkutató intézet üzleti és piaci részlegiének kutatói a zürichi, a lausanne-i és a Yale egyetemek tudósaival közösen készítettek.

A tanulmányhoz a közgazdászok közel ötezer ember felhasználói adatait használták fel, hogy kiszámítsák, milyen adatokat tárolhatna elméletileg a platformot üzemeltető Facebook. Kiderült, hogy a vizsgált személyek által meglátogatott oldalak akár 52 százalékát – ami az interneten töltött idő mintegy 40 százalékának felel meg – nyomon lehetett követni a platform technikai lehetőségeinek segítségével.

"Mivel a platformok alig adnak tájékoztatást arról, hogy milyen algoritmusokat használnak, senki sem tudja biztosan megmondani, hogy valójában milyen adatokat tárolnak és használnak fel" – mutatott rá Hannes Ullrich, a DIW Berlin Vállalkozások és piacok tanszékének tudományos munkatársa, a tanulmány szerzője.

A fogyasztói profilok létrehozása érdekében a platformok úgynevezett nyomkövetőket használnak, amelyek automatikusan betöltődnek, például a "like", a "megosztás" vagy "bejelentkezés" gombok betöltésekor – függetlenül attól, hogy a rögzített személy maga bejelentkezett-e a platformra, vagy rákattint-e valamelyik gombra. Így a Facebook összekapcsolhatta a felhasználók által látogatott oldalakat a Facebookon tárolt felhasználói adatokkal, és következtetéseket vonhatott le az oldalak más látogatóiról.

Ullrich jelezte: a fogyasztói profilokat a platformok vagy harmadik felek célzott reklámozásra használhatják.

Elméletileg az internetezőknek az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta lehetőségük van tiltakozni a nyomkövetők tárolása ellen a weboldalakon a jól ismert cookie-kérdésben, de korábbi tanulmányok szerint csak kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.

"Az Európai Bizottság által a digitális piacokról szóló törvényben és a digitális szolgáltatásokról szóló törvényben jelenleg tervezett új szabályozások szigorúbban szankcionálhatják az adatvédelmi irányelvek megsértését" – jelezte Ullrich.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Jogos-e a szervízdíj ilyen formája?

Dr. Császár Zoltán

adótanácsadó, jogász

Adószámos magánszemély adózása

Kneitner Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Egyesület – számlázás

Kneitner Lea

okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink