hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Regisztrációs adó: leggyakoribb kérdések és válaszok

  • adozona.hu

Az Országgyűlés 2011. július 4-én megszavazta a regisztrációs adóról szóló törvény módosításait. Íme a leggyakoribb kérdésekre adott válaszok. A kérdések tisztázásában a Csurgay Ügyvédi Iroda segít.

Hallottam, hogy a regisztrációs adó csökkenni fog, illetve meg is szüntetik idővel. Mikor és milyen mértékben várható a csökkentés, illetve mikor fogják megszüntetni?

Valóban felmerült, és a sajtóban is megjelentek a hírek, miszerint a regisztrációs adót el fogják törölni, azonban ez csak néhány politikus csírájában elhalt kezdeményezésének bizonyult, amelyet az országgyűlés érdemben nem is tárgyalt. A regisztrációs adó csökkentéséről szóló hírek is csak részben minősülnek igaznak, ugyanis az országgyűlés által a minap elfogadott törvény nem az egyes adótételeket kívánja csökkenteni, hanem az úgynevezett avultatási skálát módosítja, amely a már forgalomba helyezett (használt) gépjárművek vonatkozásában állít fel értékvesztési vélelmet. A miniszteri indokolás szerint a módosítás a piaci folyamatok követését szolgálja,  2007 óta ugyanis változatlan az úgynevezett avultatási skála. A módosítás lényege, hogy míg jelenleg a törvény a 241. hónaptól számolt 90 százalékos értékcsökkenéssel, addig a javaslat hatályba lépését követően már a 169. hónaptól lehet a maximális avultatással számolni. Az új avultatási szabályokat a törvény kihirdetését követő 8. napot követően indult eljárásokban kell majd alkalmazni.

Igaz, hogy a nagyobb autók után majd alacsonyabb regisztrációs adót kell fizetni? (ezt írta az origo korábban: „A mostani adótételekhez képest 20-50 százalékkal növelné az adót a 2500 vagy annál kisebb köbcentis benzinmotorú, illetve legfeljebb 3000 köbcentis dízeles autók esetén. Az ennél nagyobb hengerűrtartalmú autóknál azonban csökkennek. Az indoklás kimondja: a nagyteljesítményű autókra vonatkozó két adókategóriát összevonják, ezért a legmagasabb adótételek jelentősen csökkenni fognak. Arra a 3 ezer köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú, külföldről behozott autóra, amely az eddigi környezetvédelmi besorolás szerint a legjobb osztályba tartozik, 3,2 millió forint regisztrációs adót kell ma megfizetni, jövőre az adó már csak 2,3 millió forint lehet.”)

Bár érkezett az országgyűléshez olyan módosító indítvány, amely csökkenteni kívánta a nagyobb teljesítményű személygépkocsik adótételét annak érdekében, hogy kisebb legyen az autó magyarországi és a külföldi forgalomba helyezéséből fakadó adókülönbség, azonban az Országgyűlés ezt elvetette. A regisztrációs adó egyes adótételei nem változnak.

Miért éri meg (vagy nem éri meg) „hazahozni” az autót?

A "hazahozatal" nem jelent közvetlen anyagi előnyt a tulajdonosok számára, hiszen az egyébként fizetendő regisztrációs adó 50 százalékát így is ki kell fizetni, míg ha meghagyják a külföldi rendszámot, akkor nem keletkezik fizetési kötelezettségük. Az amnesztia bevezetése inkább a tulajdonosok társadalmi szolidaritására számít, mint az anyagi érdekeikre.
 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Bejelentett részesedés eredménytartalék terhére

Pölöskei Pálné

adószakértő

Pótbefizetés visszafizetése

Pölöskei Pálné

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink