hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adókedvezmény alapú támogatások: mit kéne felszámolni?

  • hvg.hu

Bár a lakosság felének nincs megtakarítása, az arányt tekintve nem állunk rosszabbul a szomszédainknál. Ettől függetlenül erősebb öngondoskodásra volna szükségünk. Ám ahhoz, hogy változzon a kialakult gyakorlat, és a lakosság hajlandó legyen valamilyen formában félretenni, új szabályokra és gyakorlatra volna szükség.

Ha a magyarhoz hasonlóan fejlett gazdaságok tapasztalataiból indulunk ki, akkor nálunk a megtakarítási hajlandóság átlagosnak mondható. A kelet-közép-európai régióban tehát nem vagyunk lemaradva. Ugyanakkor jelentősen elmaradunk Svédország, Norvégia vagy a német ajkú országok megtakarítási rátájától - hangsúlyozta Vízkeleti Sándor, a Pioneer Alapkezelő vezérigazgatója.

A válság szembesítette az embereket is a személyes eladósodottság és a devizakockázatok veszélyeivel, így a pénzügyi tudatosság növekedett. A hitelezés visszaesése látványosan javította ugyan az ország nettó megtakarítási pozícióját, de a bruttó pénzügyi eszközfelhalmozás inkább romlott, a lakosság pénzügyi eszközei egy részét (2010-ben 410 milliárd forintot) hiteltörlesztésre fordította. Széleskörű társadalmi vita bontakozott ki a nyugdíjak fenntarthatóságáról és a demográfiai kérdésekről, s a lakosság szembesült e problémákkal is. Ez egyértelműen a második pillér felszámolásának (azaz a magánnyugdíjpénztári befizetések államosításának) pozitív hozadéka lehet. A döntéshozóknak előbb-utóbb megoldást kell találniuk a demográfiai olló kinyílásának kompenzálására és a nyugdíj ügy hosszú távú megoldására. A lakossági megtakarítások általános bátorítása és a hazai megtakarítók bizalmának erősítése a kormányzati program része kell, hogy legyen.

Megtakarítás-ösztönzés: kedvező és kedvezőtlen szabályok az elmúlt években
A tartós befektetési számlák 2010-es bevezetésének népszerűségét statisztikák igazolják. Arról nincs információ, hogy az ezekre történő befizetések mennyiben származtak új megtakarításokból, vagy inkább a korábbi megtakarítási formák rovására nyertek teret. A kedvezőtlen intézkedések közé sorolható annak a szabálynak a módosítása, amely szerint önkéntes nyugdíjpénztár és fogalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény esetén a munkáltatói hozzájárulás 2010. január 1-től nem minősül bevételnek (ami praktikusan adómentességet jelentett), hanem béren kívüli juttatásnak minősítették át 25 százalék szja teherrel.


Forrás: RSM DTM

Ehhez mindenekelőtt azt a régóta fennálló gondot kellene orvosolni, hogy a lakosság megtakarítási szerkezete nem egészséges, 52 százaléknak egyáltalán nincs megtakarítása, 63 százalékuknak pedig kevesebb tartaléka van, mint amennyi néhány hónapra elegendő – legalábbis ez derül ki a Gfk Pénziránytű felméréséből.

A megtakarítást ösztönző támogatások jelenleg  adókedvezményeken alapulnak, termékekhez kapcsolódnak és a támogatás mértéke a befektetési időtávval többé-kevésbé arányosan nő, bár nem konzisztens és egységes a rendszer.

Vizkeleti Sándor, húzta alá a Pioneer Alapkezelő igazgatója javaslata szerint fontos lenne, hogy ne legyenek kivételezett termékek, az összes hasonló időtávú és költségszintű takarékoskodási formának pedig egyforma elbírálás alá kellene esnie .

A cikk folytatásához kattintson a hvg.hu cikkére.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfamentes szolgáltatásnyújtás EU-ba

Bunna Erika

adótanácsadó

Német adóügyi illetőségű egyéni vállalkozó

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Hozamszámítás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink