hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Meddig adómentes jövedelmünk a benyújtott adótörvény-tervezet szerint?

  • dr. Marosi Andrea

A 2011-re tervezett személyi jövedelemadót érintő változások parlamenti beterjesztése nem okozott meglepetést. A „kiszivárogtatás” pontos volt. A magánszemélyek részéről a fogadtatás valószínűleg kedvező lesz, mert az egy kulcs mellett számos kedvezmény lép életbe, illetve marad meg. Ugyanakkor a kedvezmények nagy száma miatt nem lehet egyetlen mondatban válaszolni arra, hogy ki jár jól.

Cikkünkben jogcímenként - kedvezmény-feltételekkel - éves bruttó havi jövedelmeket sorolunk fel, amely mellett az adott évben adómentes lesz a megadott bruttó jövedelem.

A törvénytervezetben szereplő számok alapján 2011-ben a minimálbér valószínűleg 77 000 forint lesz, mert ehhez az összeghez tartozik ugyanakkora nettó jövedelem, mint 2010-ben 73 500 forinthoz. Tévesek azok a vélemények, melyek 80 ezres minimálbérről beszélnek a semleges hatás miatt.

Adómentes 2010 2011 2012 2013
Bérjövedelem adójóváírással 70 000 Ft      59 550 Ft      66 700 Ft 75 700 Ft
Bérjövedelem adójóváírással, 1 gyermekkel 70 000 Ft      109 000 Ft    122 000 Ft 138 500 Ft
Bérjövedelem adójóváírással, 2 gyermekkel 70 000 Ft     158 000 Ft    177 000 Ft 201 500 Ft
Bérjövedelem adójóváírással, 3 gyermekkel 125 000 Ft     488 000 Ft    545 000 Ft 620 500 Ft
Nem bérjövedelem 1 gyermekkel - 50 000 Ft      55 000 Ft   65 000 Ft
Nem bérjövedelem 2 gyermekkel - 100 000 Ft    110 000 Ft 125 000 Ft
Nem bérjövedelem 3 gyermekkel 55 000 Ft    488 000 Ft    545 000 Ft 620 500 Ft

Az adójóváírás haszonélvezői lesznek még a nyugdíj mellett munkát vállalók is. 2011-től nem növeli az adóalapot a nyugdíj (adóterhet nem viselő járandóság), így a nyugdíj melletti jövedelem bele fog férni a jogosultsági határba. Az adatokból jól látható, hogy a bevezetni tervezett rendszer nem arányos és nem egyszerű a kedvezmények, szuperbruttó, adójóváírás miatt.

Az egykulcsos arányos adórendszer nem így néz ki. A számok ennek ellenére szemet gyönyörködtetőek. Tévesek azok a vasárnap megjelent vélemények, miszerint csak adóátcsoportosítás történik. A tervezet forrásigénye a már kihirdetett módosításokkal együtt (pl. társasági adókulcs csökkentése) kb. 800-900 milliárd forint. Ugyancsak felületes és téves az a vélemény, hogy nem történik munkáltatói járulékcsökkentés. Az is lesz! A törvénytervezet szerint a nyugdíjjárulék alap plafonjához hasonlóan a munkáltatói társadalombiztosítási járulékra is bevezetésre kerül egy járulékplafon. Ennek mértéke a költségvetési törvényben lesz meghatározva.

A nyugdíjjárulék plafonból kiindulva, ha például havi 700 ezer forint feletti jövedelmek esetében már nem fogja 27 százalékos tb-járulék terhelni a munkáltatókat, akkor ennek elsődleges haszonélvezői a pénzügyi szolgáltatók lesznek. Náluk vannak ekkora havi jövedelmek. Tehát a látványosan beszedett banki különadó „visszacsorog” a bankokhoz. Csökken a költségük, növekszik a nyereség.

A fedezet előteremtésének egyik módja a szombaton beterjesztett törvénymódosítás a magánnyugdíj tagdíjakról. Eszerint novembertől esedékes magánnyugdíj-tagdíj nulla százalék lesz. Tehát szó sincs kölcsönvételről, kompenzálásról. Az állam először elvesz 14 havi magánnyugdíjat, majd megkérdi: akar-e még a leendő nyugdíjas magánnyugdíj-pénztár tag maradni? Ráadásul a jogalkotó megint elszámolta magát 1 hónappal, ugyanúgy, mint a végkielégítések visszamenőleges különadójánál. A törvénytervezet novemberben esedékes magánnyugdíj-tagdíjról szól. Ezek számfejtése október hóra történik meg. A november 12-i 1008-as adatszolgáltatás már nem tartalmazhatna magánnyugdíj tagdíjat. Ehhez módosítani kell a bérszámfejtő szoftvereket és a 1008 –as adatszolgáltatást is. Mivel ezt a törvényjavaslatot csak ezután fogják megszavazni, illetve kihirdetni, erre nem lesz már idő.

Beterjesztették a jogalkotásról szóló törvényt is. A korábbit az Alkotmánybíróság ez év december 31-gyel megsemmisítette. Már a végkielégítések különadójánál jeleztem, hogy a visszamenőleges jogalkotás tilalmát nem az alkotmány, hanem a jogalkotásról szóló törvény tartalmazza. Most a kormány által beterjesztett új jogalkotási törvény is megfogalmazta, hogy

2.§ (2) Jogszabály a hatálybalépését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget,
kötelezettséget nem tehet terhesebbé, valamint nem vonhat el vagy korlátozhat jogot, és nem
nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé.

(3) A jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell megállapítani, hogy elegendő idő
álljon rendelkezésre a jogszabály alkalmazására való felkészülésre .
 

Tehát a jogalkotó az új jogalkotási törvénybe beemelte a korábban az Alkotmánybíróság által alkotmányos védelemben részesített jogokat. Ennek fényében az Alkotmánybíróság nem minősítené alkotmányellenesnek a végkielégítések október 1. előtti visszamenőleges különadóját.

Az új jogalkotási törvény 2.§ (3) bekezdése szerint is – összhangban az eddigi alkotmánybírósági döntésekkel - megfelelő időt kell biztosítani a „nulla” százalékos magánnyugdíj-tagdíjra való átállásra is.

Angyal József okleveles adószakértő, matematikus

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozó tárgyi eszköz átvitele őcsg-be

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Áfakérdés sport szabadidő képzés

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Kft., ingatlan egy részének értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink