hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adóreform-dilemmák: egy a kulcs?

  • dr. Marosi Andrea

A különböző forrásokból származó jövedelmekre egységesen érvényes egykulcsos adó mellett érvel cikkünk szerzője, aki személyes felelősséget is érez a követett adópolitika gazdasági és morális következményeiért.

Az egykulcsos adórendszer nem egyszerűen adótechnikai, adóigazgatási vagy adópolitikai kérdés, hanem értékválasztás. Az egykulcsos adó a kivétel nélkül mindenkire kiterjedő közteherviselés jelképe, az átlátható, egyszerű államháztartás alapja. Ahogy mondani szokás: demokráciához demokratákra, stabil egyensúlyban lévő államháztartáshoz adófizetőkre van szükség.

Nem véletlen, hogy az egykulcsos adókat nem a fejlett, nem a hosszú demokratikus múlttal és nem az évszázadokra visszatekintő adómorállal rendelkező országokban vezették be. A kelet-európai országokban az adófizetés kötelezettsége messze nem volt általános, még kevésbé volt elismert. Az emberek többsége Kelet-Európában nem érti, hogy a társadalmilag szervezett közszolgáltatások (oktatás, egészségügyi ellátás, szociális segélyek) pénzügyi fedezete csak akkor teremthető elő, ha mindenki befizeti adóját és járulékait. Pestiesen szólva: a közteherviselést elkerülő sunnyogás volt a jellemző magatartás. A globális pénzügyi piacok szigorú értékítélete miatt bajba jutott átalakuló kelet-európai országoknak a korábbiaktól gyökeresen eltérő, jól tervezhető bevételi és szilárd erkölcsi alapokra kellett állítaniuk államháztartásuk rendszerét. Mind a két szempont fontos: a pénzügyi és az erkölcsi is.

A közszolgáltatások pénzügyi fenntarthatósága, a kiszámítható gazdasági környezet, a szilárd költségvetés, a fenntartható és finanszírozható növekedés nem alapozható közsunnyogásra. A korábbi, sokféle kivétellel, mentességgel, változatos adómértékekkel jellemezhető adóvilággal való szakítás hordozója az egykulcsos adó. Az a magára keveset is adó átalakuló ország, amelyik a gyökeres reformok kapitalista útjára lép, kénytelen a "brand-building", a reformország márkanév elnyerésére irányuló erőfeszítések keretében az adórendszer egykulcsosságáról is szólni programjában.

A szomszédos országok nem csupán az egykulcsos adó bevezetése miatt lettek sikeresek - ráadásul sokféle "egykulcsos" rendszert vezetettek be -, hanem mert fegyelmezett fiskális politikát folytattak: a kiadások előre bejelentett, következetes és fokozatosan előrehaladó mérséklésével teremtették meg a mozgásteret az egykulcsos adó bevezetésének látványos sikeréhez. Ebben is egészen másképp gondolkodnak, mint ahogy azt Magyarországon a ma uralkodó gazdaságpolitikai kurzus teszi. Nem abból vezetik le az egyébként helyeselhető javaslatot, hogy "mekkora a mozgástér", hanem abból, mekkora mozgásteret kell a kiadások meggyomlálásával ahhoz teremteni, hogy az adófizetési hajlandóságot javító, a közsunnyogást közteherviseléssel felváltó egykulcsos adórendszerben még a bevezetésének első évében várható bevételelmaradás miatt se kerüljön veszélybe az államháztartás egyensúlya. 

Csillag Istán cikkét olvassa el az e heti HVG-ben!
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Őcsg-tag, biztosított

Széles Imre

tb-szakértő

Vállalkozói tb

Széles Imre

tb-szakértő

Hallgató szakmai gyakorlata

Széles Imre

tb-szakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink