hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vagyonosodási vizsgálat: a temető szanálásából és a ruhásszekrényből származó pénz

  • dr. Marosi Andrea

Mit tehet a vagyonosodási vizsgálat alá vont adózó, ha nem ért egyet az adóhatóság döntésével, és igazolni szeretné, hogy az APEH által eltitkolt jövedelemként aposztrofált bevételéhez nem törvénytelen úton jutott? Szakértőnk egy 2006-os bírósági ítélet kapcsán mutat be egy ügyet, ahol az adózók ruhák közé rejtett pénzzel, ajándékokkal, kölcsönökkel szeretnék igazolni jövedelmük eredetét. Az adóhatóság nem akar új eljárást, a bíróság azonban másképp döntött.


Tényállás
Az elsőfokú adóhatóság adózót és gyermekét együttesen vizsgálta. Az I. számú adózó terhére 4 352 857 forintot, a II. számú adózó terhére pedig 21 864 803 forint adókülönbözetet állapított meg személyi jövedelemadó adónemben 2003-ban.

Az akkori adózás rendjéről szóló törvény (Art.) 109. § (1) bekezdése szerint a felperesek adóalapját becsléssel állapította meg, melynek során azt kellett figyelembe vennie, hogy a vagyongyarapodás és az életvitel fedezetéül a magánszemélynek milyen összegű jövedelemre volt szüksége. Adózók több éven keresztül többet költöttek, mint amennyi a bevallottak. Az I. számú adózó 1999-ben és 2000-ben 2 100 000 forint kiadással szemben a bevallásában mindössze 541 124 forint jövedelmet igazolt, míg a 2001-es évre nem nyújtott be bevallást, viszont 10 081 890 forint kiadása volt. A II. számú adózónak az 1999 és 2001 között összesen 56 060 416 forint feltárt kiadása volt szemben a csak egyéni vállalkozásból származó 674 721 forinttal szemben. Az adózó nyilatkozata szerint más jövedelme nem volt. Ahhoz, hogy ezeket a nagy összegű kifizetéseket teljesíteni tudják, a kifizetésekhez rendelkezésre is kellett állnia a pénzösszegnek. Ez pedig csak úgy állhatott fenn, ha adózóknak eltitkolt jövedelmük volt – szólt az adóhatósági határozat.

Az adózók vitatták a 4 352 857 forint és a 21 864 803 forint adókülönbözetet. Az indokaik a következők voltak: 

- mindkét felperes hivatkozott arra, hogy az időközben elhunyt ajándékozótól (aki az I. rendű felperes nagyapja, a II. rendű felperes édesapja volt) kapott anyagi segítséget, aki korábban negyven éven keresztül vett részt temető szanálásban és a hozzátartozóktól sok borravalót kapott 

- a felperesek az ajándékozó elhalálozása után is sok pénzt találtak a ruhái között, mintegy 6 000 000 forintot, illetve az általa korábban kötött kölcsönügyletekből is kapnak még folyamatosan pénzt vissza 

- a néhai ajándékozó főállású munkaviszonyban állt az általános iskola gondnokaként, a temetővel kapcsolatos munkálatokat ezen munkajogviszonya mellett végezte. Havi rendszeres fizetése mellett, a tornaterem kiadásából is sok bevétele származott, melyből értékpapírokat vásárolt. Az elhalálozott - a felperesek szerint - összességében közel 90 000 000 forint értékben nyújtott az adózóknak támogatást, melyből az I. rendű felperes 15 000 000 forinttal részesült 

- mindkét felperes jogszabálysértésként jelölte meg, hogy az alperes (az adóhatóság) tényállás tisztázási kötelezettségének nem tett eleget, mert nem bizonyította, hogy a felperesek vagyongyarapodása és életvitelére fordított kiadások, valamint az adómentes, a bevallott és bevallási kötelezettség alá nem tartozó jövedelmek együttes összege lényegesen eltér egymástól. Amikor az adóhatóság arra az álláspontra helyezkedett, hogy becslési eljárást folytat le, erről a felpereseket nem tájékoztatta, és nem tájékoztatta, hogy milyen lehetőségeik vannak, az adóalaptól való eltérés igazolására. Megfelelő tájékoztatás esetén az I. rendű felperes becsatolta volna a …/2004. ügyiratszámú közjegyzői okiratot, amellyel módosította a 2001. március 31. napján megkötött hitelszerződést, mely bizonyítja, hogy a felperesek 10 000 000 forint összegű kölcsönt vettek fel szabad felhasználású pénzeszközként. A II. rendű felperes is nyilatkozott volna, hogy amerikai állampolgártól több alkalommal kapott összesen 50 000 USD-t kölcsönként, valamint ő is hivatkozott volna a már említett I. rendű felperessel együtt felvett 10 000 000 forint szabad felhasználású kölcsönre
 
- hivatkoztak arra is az adózók, hogy kellő körültekintés mellett az adóhatóságnak észlelnie kellett volna, hogy a II. rendű felperes 2001. október 16. napján eladta a X helyrajzi számú üzletét 11 000 000 forintért, amelynek vételárából 6 000 000 forintot 2001. október 16. napján, illetőleg 5 000 000 forintot 2001. október 31. napján fizettek meg neki

- az adózók kifogásolták azt is, hogy a fellebbezésükben megjelölt tanukat az alperes (adóhatóság) nem hallgatta meg.

Az adózók közigazgatási perben kérték a határozatok hatályon kívül helyezését. A felperesek kiegészítették keresetüket és eljárási jogszabálysértésként jelölték meg, hogy az adóhatóságok, mind az ellenőrzés, mind az első- mind a másodfokú határozat meghozatala során túllépték a rendelkezésükre álló ügyintézési határidőt, és ezzel lényegesen megsértették az eljárási szabályokat.

Ezzel egyidejűleg kérték az adóhatóságot, hogy a perben felmerült új bizonyítékaik értékelése érdekében ismételt ellenőrzést hajtsanak végre. Az adóhatóság az ismételt ellenőrzésre irányuló kérelmeket elutasította, megállapítva, hogy a korábbi ellenőrzés megállapításainak megváltoztatását a csatolt dokumentumok várhatóan nem eredményeznék. Az APEH elnöke helybenhagyta az elutasító határozatokat megjegyezve, hogy az ismételt ellenőrzés lefolytatása iránti kérelemmel egy időben közigazgatási per is van folyamatban, a párhuzamos jogorvoslati eljárás pedig szükségtelenül terheli egyidejűleg a közigazgatást és a bíróságot.

A bíróság megállapította, hogy a hitelszerződéssel igazolt 10 000 000 forint szabad felhasználású kölcsön, az amerikai kölcsönadó által kölcsönadott 50 000 dollár, valamint a hagyatéki eljárás tárgyát képező 6 000 000 készpénz vonatkozásában a felperesek megfelelően igazolták azok bevételként való megszerzését.

A fentiek alapján a bíróság az adóhatóság jogerős határozatait a polgári perrendtartásról szóló törvény. 339. § (1) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte, és az adóhatóságot új eljárás lefolytatására kötelezte.

A megismételt eljárásban az alperesnek a felperesek 1999, 2000 és 2001-es személyi jövedelemadó alapját és adófizetési kötelezettségét a bíróság által bizonyítottnak értékelt bevételi források figyelembe vételével kell megállapítania.

Kovácsné Garami Andrea
MOKLASZ alelnök



Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink