hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Új adó a lengyeleknél, előnyben a gyermekesek

  • MTI

Megszavazta a bank- és biztosítási adóról szóló törvényt a lengyel parlament alsóháza. A február elejétől hatályos adók a tervek szerint 1,04 milliárd eurónak megfelelő bevételt eredményeznek majd a lengyel költségvetésnek.

 A törvényt az abszolút többséggel rendelkező kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párton kívül a harmadik legnagyobb parlamenti csoport, a Kukiz´15 többsége szavazta meg, valamint az előző kormánykoalíció kisebb tagja, a jelenleg ellenzéki Lengyel Parasztpárt (PSL). Ellene szavazott a két másik ellenzéki tömörülés,  a Polgári Platform (PO), valamint a Nowoczesna párt. 

A bankok és a biztosítók eszközeire kivetendő 0,44 százalékos adó a 4 milliárd zlotynál (0,93 milliárd eurónál) magasabb mérlegfőösszeget kimutató hazai és külföldi bankokat, valamint a 2 milliárd zlotynál (0,47 milliárd eurónál) magasabb eszközértékekkel rendelkező biztosítókat terheli majd. Az előterjesztők az említett küszöböt a kisebb, "a pozitív konkurenciát elősegítő" pénzintézetek szerintük szükséges védelmével indokolták. A bankadó nem írható le az adóalapból.

Az új  adótól 4,4 milliárd zlotyt (1,04 milliárd eurót) érő költségvetési bevételt várnak. Ez mintegy 400 millió zlotyval kevesebb a parlamenti viták során módosított eredeti előterjesztéshez képest, annak ellenére, hogy az eredeti javaslat 0,39 százalékos adót irányzott elő. A különbséget mindenekelőtt az adja, hogy a bankok birtokában lévő államkötvényeket az eredeti változathoz képest nem számítják be az adó alapjául szolgáló eszközökbe.

Az új adók kivetése a PiS szerint kiegyensúlyozza a lakosság adóterheit, amelyeket különösen az utóbbi években megemelt általános forgalmi adó jelent. Az előterjesztők azzal is érvelnek, hogy a lengyelországi bankok a nyugat-európai  pénzintézeteknél magasabb   szolgáltatási díjakat, ezen belül nagyobb hiteldíjakat számítanak fel, a jövedelmezőségük pedig viszonylag magas. A Moody's nemzetközi hitelminősítő december elején kiadott, 2016-ra vonatkozó prognózisa   a tervezett különadókat a lengyelországi bankok jövedelmezőségében lefelé ható kockázatnak tartja.

A bankadóból származó bevételből  a PiS mindenekelőtt a népességfogyás megfékezésére irányuló családtámogatási tervét  akarja fedezni. Ennek értelmében a jövő év áprilisától minden második és további gyermek után havi 500 zloty (mintegy 35 ezer forint) támogatást fizetnek majd ki.  

A bankszektor nevében nyilatkozó szakértők szerint az új jogszabály korlátozni fogja a bankok hitelezési tevékenységét, a pénzintézetek az adót áthárítják az ügyfelekre, illetve a szolgáltatások árának emelésével tartják majd szinten a jelenlegi árrést. 

Mateusz Morawiecki kormányfőhelyettes és fejlesztési miniszter a keddi parlamenti vita során annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a bankok közötti konkurencia gátat szab az ilyen lépéseknek.

A törvényt még jóvá kell hagynia a parlamenti felsőháznak és a lengyel államfőnek. A lengyel kormány márciustól a nagy kereskedelmi hálózatokra is adót vetne ki, az erre vonatkozó törvényjavaslatot jelenleg dolgozzák ki.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink