hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szabálytalanságokat talált a könyvvizsgálói kamaránál a számvevőszék

  • adozona.hu

Befejezte az Állami Számvevőszék a Magyar Könyvvizsgálói Kamara 2012–2014 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a Kamara gazdálkodása nem volt szabályszerű és példamutató.

Az ellenőrzés feltárta, hogy a Kamara elnöke nem biztosította maradéktalanul a személyes adatok védelmét, valamint közzétételi kötelezettségének sem tett teljes körűen eleget, ennek következtében az átláthatóság nem volt biztosított. A költségvetési támogatásokat a Kamara szabályszerűen használta fel és számolta el.

A köztestületek közfeladatot látnak el, amelyre fokozott közérdeklődés irányul. Társadalmi elvárás a közpénzek értékelvű, rendeltetésszerű felhasználása, a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságának megteremtése, amelyhez az Állami Számvevőszék az államháztartásból nyújtott támogatások felhasználását, illetve a gazdálkodásra vonatkozó jogszabályok betartását értékelő ellenőrzéseivel járul hozzá.

Az 1997-ben alakult Magyar Könyvvizsgálói Kamara (Kamara) gazdálkodását az ÁSZ korábban még nem ellenőrizte. A Kamara a működését döntő részben a könyvvizsgálók tagdíjaiból és a könyvvizsgáló cégek hozzájárulási díjaiból finanszírozta. Ezek a bevételek a kamarai tagok létszámával arányosan évről évre csökkentek, a 2012. évi 659,7 millió forintról 2014-re 594,7 millió forintra. 2012-ről 2014-re a bevételek 925,2 millió forintról 756,7 millió forintra, a kiadások 956,8 millió forintról 751,6 millió forint-ra, a mérlegfőösszeg pedig 1 milliárd 399 millió forintról 1 milliárd 374,6 millió forintra csökkent. A Kamara a 2012-2014. években összesen 56,5 millió forint költségvetési támogatást kapott.

Az ÁSZ megállapította, hogy a Kamara gazdálkodása nem volt teljeskörűen szabályozott. A gazdálkodására vonatkozó alapvető belső szabályzatokat elkészítették ugyan, azonban a számviteli szabályzatok közül a számlarend nem tartalmazta az azt alátámasztó bizonylati rendet. A gazdálkodási jogkörök gyakorlásának belső szabályait kialakították, azonban ezen a területen a kiadott belső szabályzatok egymásnak ellentmondó előírásokat tartalmaztak.

Az ÁSZ ellenőrzése feltárta, hogy a Kamara gazdálkodása nem volt szabályszerű. A 2013. évi beszámolóban nem a számviteli törvény előírásainak megfelelően szerepeltettek költségvetési támogatási összeget. A felújítási, beruházási ráfordítások elszámolása nem teljes körűen felelt meg a jogszabály, az alapszabály és a belső szabályzatok rendelkezéseinek, mert a kötelezettségvállalások előzetes írásba foglalása nem történt meg, illetve az írásba foglalt kötelezettségvállalásoknál az ellenjegyzés elmaradt, továbbá a 200 ezer Ft-ot meghaladó készpénzes kifizetések vezetői engedély nélkül történtek.

Az igénybe vett és egyéb szolgáltatások költségei, a személyi jellegű ráfordítások elszámolása sem felelt meg a számviteli törvény és belső szabályzatok előírásainak, mert a Kamara nem saját nevére szóló bizonylatokat vett be a könyveibe, ami ellentétes volt a számviteli politikában előírtakkal, továbbá a kifizetések előtt nem utalványoztak. A kamarai tisztségviselőknek fizetett tiszteletdíjak meghatározása és elszámolása sem felelt meg a vonatkozó törvényben és a belső szabályzatokban előírtaknak.

Az ÁSZ azt is megállapította, hogy a Kamara nem tartotta be maradéktalanul az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben foglalt kötelezettségeit. A személyes adatok kezelése során nem jelöltek ki belső adatvédelmi felelőst és a személyes adatok kezelésének nyilvántartásba vételét sem kezdeményezték az adatvédelmi hatóságnál. A közérdekű adatok közzétételére vonatkozó kötelezettségeket sem teljesítették teljes körűen, a Kamara részesedésével működő Magyar Cégértékelő Nonprofit Kft. adatait nem tették közzé, ezáltal az átláthatóságot nem biztosították.

Az Állami Számvevőszék a Magyar Könyvvizsgálói Kamara elnökének hat, főtitkárának pedig további kilenc javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kapcsolt vállalkozások meghatározása

Antretter Erzsébet

adószakértő, igazgató

Niveus Consulting Group Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink