hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Drága a kgfb, de még drágább a fedezetlenségi díj

  • adozona.hu

Az éves kötelező felelősségbiztosítási díj 2018-ban átlagosan 37 ezer forintot tett ki, 2022-re pedig 48 ezer forintra nőtt, ami 30 százalékos növekedést jelent 2018 óta. A Netrisk kgfb-indexe szerint pedig idén február elején az éves átlagdíj meghaladta az 51 ezer forintot – közölte a Netrisk.hu. A biztosításközvetítő összeállításából kiderül az is, hogy a biztosítatlan autók után naponta fizetendő fedezetlenségi díj 2018 óta 84-91 százalékkal 650–1400 forintra nőtt. Utóbbit mindenképpen be kell fizetnie az érintett autósoknak, de jobb elkerülni.

Komoly kiadással járhat, ha egy autóra nincs érvényes kötelező biztosítás. A fedezetlenségi díj összege ugyanis az éves kötelező felelősségbiztosítás díjának a többszöröse lehet – figyelmeztet a Netrisk.hu.

Méregdrága dolog, ha nincs meg a kötelező

Bár a legtöbb autósnak van érvényes kötelező felelősségbiztosítása, akadnak azért olyan kocsik is, amelyekre nincs. Ilyen lehet például az év egy részében „pihenő”, a nyári hónapokban használt kabrió, esetleg egy nagyszervizelés alatt lévő kocsi vagy csak ideiglenesen nem használt autó. A kötelező biztosításnak azonban ilyenkor is meg kell lennie, ezt ugyanis figyelik a biztosítók. Amennyiben egy autó forgalomban van, és nincs rajta érvényes kötelező biztosítás, akkor fedezetlenségi díjat vethetnek ki rá a biztosítók. Igen jelentős összegről van szó, személygépkocsik esetén naponta 650–1400 forintról teljesítménytől függően. A 0–37 kilowattos teljesítményű autókra vonatkozik ugyanis a legalacsonyabb, a 181 kilowatt felettiekre pedig a legmagasabb díj.

„Előfordulhat az is, hogy azért szűnt meg egy adott autóra a kötelezős szerződés, mert a tulajdonos vagy üzembentartó nem fizette meg a kgfb-díjat. Ebben az esetben az autós, amikor új szerződést kötne, akkor csak régi biztosítójával szerződhet, tehát azzal a társasággal, amelynél utoljára volt érvényes kötelezője. Az új szerződés megkötésekor ki kell fizetni arra az időszakra a fedezetlenségi díjat, amikor nem volt biztosítás az autón. A fedezetlenségi díj minden évben emelkedik, öt évvel ezelőtt, 2018-ban például 340–760 forint volt, tavaly pedig 600–1290 forintot tett ki, míg az idén 650–1400 forintra emelkedett a napi összeg” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója.

Gyorsan összejöhet egy nagyobb kiadás

Hozzátette: „2018-ban az éves kötelező felelősségbiztosítási díj átlagosan 37 ezer forintot tett ki, 2022-re pedig 48 ezer forintra nőtt, ami 30 százalékos növekedést jelent 2018 óta. A Netrisk kgfb-indexe szerint pedig idén február elején az éves átlagdíj meghaladta az 51 ezer forintot. Könnyű belátni, hogy a fedezetlenségi díjból nagyon gyorsan sokkal nagyobb kiadás jöhet össze. Nem biztosított autóval eleve tilos közlekedni a jogszabályok szerint. A fedezetlenségi díj mellett komoly kockázatot jelent az is, ha esetleg balesetet okoz a biztosítatlan kocsival az autós. Ebben az esetben ugyanis a kárt első körben a Kártalanítási Számláról kifizeti a károsultnak a Magyar Biztosítók Szövetsége, de az összeget a kárt okozó autóstól követelheti.”

Arra is van megoldás, ha valaki félretenné egy időre az autóját, és nem szeretne erre az időszakra kötelezőt fizetni. Ideiglenesen ki lehet vonni a forgalomból az autót, amelynek költségei szintén eltörpülnek a fedezetlenségi díjból esetlegesen felhalmozódó összeghez képest. Az ideiglenes forgalomból kivonásnak egyszeri 2300 forintos költsége van, de maximum 12 hónapra lehet így kivonni a gépjárművet. Újabb 2300 forintos összegért azonban újra meg lehet hosszabbítani a 12 hónapot.

A biztosításközvetítő vezetője elmondta azt is, hogy egy kötelező felelősségbiztosításoknál van türelmi idő. Ez a gyakorlatban azt jelenti, ha az autós elfelejti időben befizetni a díjat, akkor a díjfizetés esedékességétől 60 napig még van ideje, hogy rendezze a díjat. Azonban a kötelező biztosítást is csak maximum 1 évig lehet szüneteltetni, ha ez idő alatt nem helyezik vissza a forgalomba a járművet, akkor a szerződés érdekmúlással megszűnik.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Csehországi jövedelem az szja-bevallásban

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Lízingügylet

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink