hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Magas üzemanyagár: megvizsgálja a kormány a kereskedelmi árréseket

  • adozona.hu

Meddig nyerészkedik a kormány a magasabb üzemanyagárakon? – kérdezte ma az Országgyűlésben Molnár Zsolt MSZP-s képviselő. Varga Mihály pénzügyminiszter válaszában közölte: a kormány vizsgálja a befagyasztás lehetőségét, és azt is megnézik, milyen kereskedelmi árrésekkel dolgoznak az üzemanyag-forgalmazók, akár nagykereskedelmi, akár kiskereskedelmi szinten.

Molnár Zsolt idézte Orbán Viktor 2004-es nyilatkozatát, amelyben a jövedéki adó vagy az áfa csökkentését javasolta az akkori 236 forintos benzinár miatt. Rámutatott: a benzin áfája 2004-ben 25 százalék volt, ma 27 százalék, jövedéki adója pedig 103 forint volt, ma pedig 120 forint literenként.

A képviselő azt kérte a kormánytól, vessen véget annak a korszaknak, amikor 500 forint fölötti üzemanyagár mellett 27 százalékos áfával "sarcolja a magyar családokat".

Varga Mihály pénzügyminiszter válaszában leszögezte: 2004-ben Magyarország európai uniós tagország lett, és az uniós szabályok szerint az áfa és a jövedéki adó módosítása előzetes engedélyhez kötött. Szerinte a képviselő azt sem veszi figyelembe, hogy emelkedtek a nettó átlagkeresetek is: míg 2010-ben egy átlagkeresetből 400 liter benzint lehetett vásárolni, 2021-ben ez 670 liter.

Molnár Zsolt válaszában elfogadhatatlannak nevezte, hogy a kormány az EU-ra terhelné az ügyben a felelősséget. Ezek szerint a kormányoldal az 500 forint fölötti üzemanyagárat rendben valónak tartja? – tette fel a kérdést.

Varga Mihály úgy reagált: nem tartják rendben lévőnek az ilyen gyors üzemanyagár-növekedést, amikor lényegében 8 hónap alatt több mint 100 forinttal nőtt a kiskereskedelmi ár.

Jelezte: a kormány konkrét lépéseket tervez, a  befagyasztás lehetőségét is vizsgálják és azt is megnézik milyen kereskedelmi árrésekkel dolgoznak az üzemanyag-forgalmazók, akár nagykereskedelmi szinten, akár kiskereskedelmi szinten.

Emellett ebben a helyzetben Brüsszelnek is engednie kell a merev magatartásából akár az áfára vonatkozóan, akár a jövedéki adóra vonatkozóan. "Ha ez megtörténik, akkor nemcsak megállítani, hanem jelentősen csökkenteni is tudjuk majd az üzemanyagok árát" – jelentette ki a miniszter.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfamentes szolgáltatásnyújtás EU-ba

Bunna Erika

adótanácsadó

Német adóügyi illetőségű egyéni vállalkozó

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Hozamszámítás

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink