hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nehezen követi, ki van home office-ban, távmunkán, szabadságon, és hányan betegek? Van megoldás!

  • BrandContent

Távmunka már régóta létezik, a home office viszont igazából a koronavírus-járvány miatti korlátozások révén került a köztudatba. Munkáltató legyen a talpán, aki el tud igazodni abban, hogy a távollévő munkavállalói közül ki hadra fogható, azaz dolgozik otthon vagy egy távoli munkahelyen, és ki az, aki a jól megérdemelt szabadságát tölti, illetve beteg. Ebben segít egy, a távollétek követésére alkalmas, webes önkiszolgáló szoftver.

Idestova már két évtizede annak, hogy Magyarországon is kezdett elterjedni az a gyakorlat, miszerint a dolgozóknak már nem feltétlenül kötelező megjelenniük a munkahelyükön, feladataikat azon kívül is elvégezhetik, akár otthon, akár máshol. A távmunka szabályozásával kapcsolatban az Európai Unió (EU) 2002-ben fogalmazott meg egy irányelvet, amely alapján készült keretmegállapodást az uniós szinten működő munkaadói és szakszervezeti szövetségek írták alá. A keretmegállapodás rendelkezéseit aztán a magyar parlament betette a Munka törvénykönyvébe (Mt), azt követően, hogy Magyarország 2004. május 1-jén csatlakozott az EU-hoz.

Az Mt szerint távmunka a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközökkel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják. A távmunka jellemzői:

•       a munkáltató biztosítja, hogy a munkavállaló a telephelyére beléphessen (más munkavállalókkal kapcsolatot tartson),

•       eltérő megállapodás hiányában a munkavállaló munkarendje kötetlen,

•       a távmunka végzésre is kiterjednek a

•       tűzvédelmi,

•       vagyonvédelmi,

•       balesetvédelmi,

•       információbiztonsági,

•       GDPR (személyes adatok védelmére vonatkozó) szabályok,

•       önkéntes jellegű (tehát nem kötelező, hanem választható),

•       határozott vagy határozatlan időre is megköthető.

Egyesek a távmunkát hajlamosak összekeverni a home office-szal, annak szinonimájaként, illetve egyik válfajaként emlegetik. Pedig másról van szó. E különbségekkel már csak azért is érdemes tisztában lenni, mert ugyan home office már egy ideje létezik a cégeknél, az igazából a 2020 márciusában kirobbant koronavírus-járvány miatt vált mindennapos gyakorlattá, amikor – különösen a globális veszélyhelyzet elrendelése utáni hetekben – egészségügyi megfontolásokból a „fél ország” dolgozott otthonról.

„Lényeges eltérés a távmunkához képest, hogy a home office-ra vonatkozó megállapodás a munkáltató és a munkavállaló között nem a Munka törvénykönyve alapján jön létre, arról a feleknek külön kell megegyezniük” – mutat rá Lencsés Sándor, a humáninformatikai szoftverfejlesztéssel foglalkozó L-SOFT Zrt. vezérigazgatója. Szerinte ebben az esetben is célszerű rögzíteni a munkaszerződésben a telephelytől eltérő munkavégzés helyszínét. Az igénylés és jóváhagyás folyamata jellemzően valamilyen, a belső szabályozásban meghatározott módon igényelhető és egy elbírálási folyamaton megy keresztül.

Mi a különbség a szabadság, a home office és az egyéb távollétek között?

•       Szabadság: a szabadságok kiadása munkáltatói kötelezettség. A szabadság mértékét és a kiadás szabályait a Munka törvénykönyve pontosan meghatározza.

•       Home office: nem kötelezettség, csak lehetőség. Munkáltatói elvárások szabályozzák a használatát, melyek során heti, havi, éves maximumokat lehet meghatározni.

•       Egyéb távollétek: semmilyen korlátozás nincs az igénylésre vonatkozóan. Munkáltatói döntés, hogy milyen távollétek igénylését teszi elérhetővé a munkavállalók számára. Ilyenek lehetnek: kiküldetés, fizetett iskolai távollét, nem fizetett távollét, tanulmányi szabadság, apanap, orvosi igazolás nélküli betegség miatti távollét stb.

A home office tervezése és jóváhagyása

A home office-t eltérő rendszerességgel, ad-hoc jelleggel is igénybe vehetik a dolgozók. És ebből fakad egy újabb tennivaló: vajon hogyan tudja a munkáltató átlátni, hogy éppen ki dolgozik otthonról, ki esetleg távoli munkahelyről, ki van szabadságon és ki betegállományban? „Ezek egy felületen történő megjelenítése a munkavégzés szempontjából mind a munkavállalók, mind a feletteseik számára hasznos” – véli Hajnal Gábor, az L-SOFT Zrt. projektvezetője.

A vezetőnek azért, hogy egy-egy szabadság vagy távollét engedélyezéséhez tudja, az adott munkaterületen, adott napokon kik fognak dolgozni. Így lehet biztosítani ugyanis az elvárt minimum létszámszükségletet a napi feladatok elvégzéséhez. A munkavállalóknak meg azért fontos egy ilyen információs felület, hogy egyszerűbben el tudják dönteni, mely napokra kérhetnek szabadságot vagy egyéb távollétet. Például egy személyes meeting megszervezéséhez is hasznos lehet, ha a vezető látja, hogy a résztvevők közül ki van távol aznap, illetve ki nincs jelen személyesen az irodában.

Akár mobiltelefonról, akár tabletről

Az L-SOFT által kifejlesztett Önkiszolgáló HR felületen elérhető TÁVOLLÉTeim modul nemcsak szabadságtervezésre használható, hanem a munkavállalók ugyanitt tudják a home office, valamint az egyéb távollét iránti igényeiket rögzíteni. Ráadásul ebben a rendszerben a home office-t és a távollétet mobiltelefonon vagy tableten is meg lehet tervezni.

Ugyanakkor a rendszerben arra is van lehetőség, hogy a munkáltató a home office-napokkal kapcsolatban egy szabályrendszert alakítson ki. Ezeket a home office-keretszabályokat előre meghatározott időszakokra lehet definiálni. Így például szabályozható az, hogy adott időszakban maximum mennyi napot lehet home office-ban tölteni heti, havi és éves szinten. Ezeket az előírásokat a rendszer képes ellenőrizni is, és hibás home office-tervezés esetén figyelmezteti is a felhasználót.

A home office-igények állapota, hasonlóan a szabadságokéhoz, lehet készre jelentett, jóváhagyott, elutasított vagy jóváhagyás-visszavonásra várakozó, hiszen ezek az igények is átesnek egy vezetői okézáson. A felettes a tervezett home office-igényekről e-mail-ben szerez tudomást, a munkavállaló pedig ugyanezen a csatornán értesül arról, hogy a vezető hogyan bírálta el a kérelmét.

Arra is képes a rendszer, hogy jelezze, ha a home office-ra és egyéb távollétre vagy szabadságra vonatkozó igények esetleg ütköznek egymással a vállalat szabályai szerint.

A távollét igénylése és jóváhagyása

A felületen nemcsak a szabadságra és a home office-ra szóló igényeket lehet rögzíteni, hanem az egyéb távollétre vonatkozókat is (ez utóbbiak közé nem tartoznak a betegségek). A felületen igényelhető távollétek körét egy munkaidőcsoportban lehet definiálni, melyben meg kell határozni, hogy mik azok az egyéb távollétek, amelyeket a dolgozó kérvényezhet és azt a felettesének jóvá kell hagyni. Ilyen távollét lehet például – mint azt már említettük – az apanap, kiküldetés, iskola, tanfolyam vagy bármely más távollét, ami az adott cégnél használatos.

A home office és egyéb távolléteket jeleníti meg közös felületen az L-SOFT PIRAMIS TÁVOLLÉTeim rendszere, amelynek több előnye van:

•       egyszerű a kezelőfelület,

•       hatékony az áttervezési lehetőség,

•       a vezetők egy helyen láthatják a beosztottak összes távolléteit,

•       gyorsan be lehet vezetni.

Miért érdemes szoftvert bevezetni a home office tervezéséhez?

•       Megszüntethető a papír alapú vagy Excelben történő nyilvántartás, az egész folyamat könnyen áttekinthetővé válik.

•       Vállalati előírások automatikus ellenőrzése és érvényesítése.

•       Az igénylések, jóváhagyások hatékony folyamatmenedzsmenttel adminisztrálhatók.

•       HR adminisztráció csökkenthető.

•       Térbeli és időbeli akadályok megszűnése.

•       „Employer branding”erősítése.

•       Munkáltató és munkavállaló közötti hatékony értesítési rendszer.

Az oldalon elhelyezett tartalom az L-SOFT Zrt. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében az Adózóna.hu szerkesztősége nem vett részt.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Versenybírói elszámolás

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Ingatlanértékesítés szja-kötelezettségének kezdete

Surányi Imréné

okleveles közgazda

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink