hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ne őrüljön bele a NAV Online Számla regisztrációba!

  • BrandContent

A könyvelők igen nagy része nem fogja vállalni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé történő adatszolgáltatásból adódó plusz adminisztrációt az ügyfeleik számára – derül ki a könyvelői fórumokból. Ezért itt az ideje áttérni az online számlázásra, mivel a digitalizáció egy kapocs a NAV-adatszolgáltatás, az ügyfelek és könyvelők között, mely a jövőben egyre inkább megkönnyíti és gyorsítja a könyvelői munkamenetet. További érv, hogy hosszú távon várhatóan az lesz a NAV célja, ne csak a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú, hanem az összes számlát be kelljen majd küldeni neki, ehhez viszont muszáj lesz teljesen áttérni az online számlázásra.

Az, hogy július 1-jétől a belföldi adóalanyok által kiállított, 100 ezer forintnál több általános forgalmi adót (áfát) tartalmazó számlák adatait be kell küldeni a NAV-nak, a május 25-étől ketyegő GDPR mellett kétségtelenül ez az idei év másik slágertémája. Nem árt azonban sulykolni a legfontosabb részleteket, hiszen egy esetleges mulasztást akár félmillió forintos bírsággal szankcionálhat az adóhatóság, méghozzá számlánként.

Rögtön tisztázzunk is egy, időnként még mindig fel-felbukkanó félreértést. A 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú – vagyis 27 százalékos kulcs esetén legalább nettó 370 371 forintos – számlákat július 1-jét követően sem lesz kötelező online számlázó program segítségével kiállítani, továbbra is lehet kézzel számlázni. A lényeg, hogy a NAV-nak mindenképpen jelenteni kell a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú számlákat. Eltérés az adatszolgáltatás határidejében van. A számlázó programokat használóknak a számlakibocsátást követően azonnal szolgáltatniuk kell az adatot az adóhatóság felé, s csak olyan számlázó programokat lehet használni, amelyek össze vannak kötve a NAV rendszerével.

Az ominózus áfa-tartalom elérése esetén beálló bejelentési kötelezettség ugyanúgy vonatkozik a kézzel kiállított számlákra, azzal a különbséggel, hogy az adatszolgáltatást 5 napon belül manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Ez a határidő rövidül akkor, ha a számla 500 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áthárított adót tartalmaz – ez esetben az adatokat már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen.

Amennyiben az ügyfelek nem szeretnék elhagyni a számlatömböt, akkor erre is van megoldás. Mivel nincs megkötve, hogy számlát csak egyféleképpen lehet kiállítani, mindenképpen érdemes és javasolt a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú számlákat online számlázóval beküldeni, a többi számlát pedig a bevált számlatömb segítségével – hangsúlyozza az OTP eBIZ ügyvezetője, Jósvai Tamás. Arra azonban figyelni kell, hogy amennyiben a vállalkozó új online számlázót kezd el használni, akkor azt le kell jelentenie a NAV-nak.

A vállalkozások elemi érdeke, hogy az élet szinte minden területén rohamosan terjedő digitalizáció nyújtotta előnyöket a NAV-adatszolgáltatásban is kihasználják. Például azt, hogy az adóhatósághoz bekötött online számlázó program jelentősen megkönnyíti és gyorsítja a könyvelői munkamenetet, időt felszabadítva a könyvelőknek. Egyebek mellett ahhoz, hogy – mint arra már korábbi cikkünkben is utaltunk – a vállalkozás számára hasznos tevékenységeket folytassanak, jelesül értékes üzletviteli tanácsokat adjanak.

Így regisztrálhat a NAV-rendszerre

Június 18-án elindult a regisztrációs lehetőség a NAV Online Számla rendszerébe. Érdemes gyorsan átfutni, mit kell tenni, hogy a NAV-adatszolgáltatás július 1-jét követően is gördülékeny legyen a vállalkozása számára.

Első lépésként az ügyfélkapuhoz szükséges regisztráció az adózónak, illetve az adózó törvényes képviselőjének vagy állandó meghatalmazottjának.

Ezt követi a NAV Online Számla regisztráció, ami két lépésből áll. Először regisztrálni kell az elsődleges felhasználót, vagyis azt a természetes személyt, aki az adózó nevében végzi az adatszolgáltatást a NAV felé. Másodszor egy technikai regisztrációt kell végrehajtani, ami azt jelenti, hogy hitelesíteni kell a NAV felé a cég és az általa használt számlázó programot. A technikai felhasználó létrehozása után kapja meg azt az XML kulcsot (azonosító kódot), amit meg kell adnia a számlázó programjában – például az eBIZ felhasználói beállításaiban –, hogy a NAV be tudja azonosítani az automatikus, emberi beavatkozás nélküli számlázó program által történt adatszolgáltatáskor.

Részletes leírást a regisztráció lépéseiről itt talál: https://www.otpebiz.hu/navbekotes

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Letiltás további kamat számítása

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink