hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EU-irányelv vs. panasztörvény: ezek az eltérések

  • dr. Papp Anna Katalin LL.M., dr. Varga Zita, CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

2023. július 24-én letelt a 60 nap, amelyet a magyar jogalkotó felkészülési időként adott a hazai, legalább 250 főt foglalkoztató munkáltatóknak és a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatóknak a belső visszaélés-bejelentési („whistleblowing”) rendszer felállítására.

Az elmúlt hetekben számos ügyfelünkkel folytattunk konzultációt, dokumentum felülvizsgálatot, és előadásokat tartottunk a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (panasztörvény, törvény) kapcsán. Korábbi cikkünkben többek között bemutattuk, milyen kötelezettségeket ró és kockázatokkal jár cégek esetében a panasztörvény hatálybalépése, az alábbi cikkben pedig az elmúlt két hónap alatt összegyűlt, az irányelv és a magyar szabályozás eltéréséből adódó leggyakoribb kérdéseket és lehetséges megoldásokat mutatjuk be.

A panasztörvény átültetésének alkalmazott módszerei

Észrevételeink alapján a nagyobb szervezeteknél igyekeznek megtartani vagy átvenni a nemzetközi szinten már meglévő belső visszaélés-bejelentési útmutatót. Mivel a legtöbb ilyen társaság tulajdonosi köre az Európai Unió más tagállamában is jelenléttel rendelkezik, ezek a szabályzatok már megfelelnek az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1937. európai parlamenti és tanácsi irányelvnek (irányelv).

Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta

Azonban a panasztörvény bizonyos rendelkezések tekintetében a bejelentő érdekeit figyelembe véve az irányelvhez képest eltérő szabályokat fogalmaz meg, ami miatt a cégcsoportszintű belső előírások kiegészítésére van szükség.

Tapasztalataink szerint a cégek jellemzően nem új, csak a magyar entitásra alkalmazandó előírásokat alkotnak, hanem módosítással vagy melléklet készítésével egészítik ki a meglévő, globális „Whistleblowing kézikönyvüket”. Ahol a csoport útmutatója a bejelentő részére a panasztörvényben lefektetetteknél kedvezőbb felvételeket garantál, azokat továbbra is biztosítják a bejelentőknek.

Az alábbiakban bemutatjuk a vállalati előírások módosítására leggyakrabban okot adó magyarországi sajátosságokat.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, milyen eltérések vannak a magyar törvény előírásai és az EU-irányelv szabályai között!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Társasági adó önellenőrzése

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Gyógyszerforgalmiadó-kedvezmény

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink