hirdetés
További témák
Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Reklámadó-módosítás: bírósághoz fordult, nem tágít a kormány

  • Erdős Gabriella, adószakértő

Bejegyezte az Európai Bíróság a magyar kormány keresetét az Európai Bizottság reklámadót elkaszáló döntésével szemben. A bizottság határozata szerint a magyar reklámadó-szabályozás tiltott állami támogatáshoz, szelektív előnyhöz juttat bizonyos vállalkozásokat. A kormány az adókulcs 70 százalékos emelését javasló törvénymódosítással és bírósági keresettel reagált.

hirdetés
hirdetés

Tavaly november 4-én született az Európai Bizottság elmarasztaló határozata a Magyarország ellen a reklámadóval kapcsolatos kötelezettségszegési eljárás lezárásaként. A parlamentnek most benyújtott törvényjavaslat ebből a határozatból igyekszik a lehető legkevesebbet végrehajtani, miközben leszögezi, hogy a kormány nem ért egyet a bizottsággal, és az ügy bíróságon folytatódik. Ez úgy tűnik meg is történt, az Európai Bíróság T-20/17 számon bejegyezte a Hungary v. Commission ügyet.

Nézzük meg részletesen, miket kifogásolt a bizottság, és mi a magyar kormány által ezekre adott válasz.

A bizottság határozata szerint a magyar reklámadó-szabályozás tiltott állami támogatáshoz, szelektív előnyhöz juttat bizonyos vállalkozásokat.

A szelektív előny több intézkedéssel valósul meg:

  1. A progresszív adókulcs nem indokolható az arányos közteherviseléssel és az árbevétel szintje egyébként sem feltétlenül tükrözi a vállalkozás teherviselő képességét, így a reklámadó a kisebb vállalkozásoknak kedvez.
  2. A nulla százalékos sáv hasonló szelektív versenyelőnyt valósít meg.
  3. A 2013-ban nem nyereséges vállalkozások elhatárolt veszteségeinek levonhatósága e vállalkozásoknak szelektíven kedvez, és ez nem indokolható eltérő jövedelmezőséggel vagy teherviselési képességgel.
  4. A bizottságnak előre be nem jelentett reklámadó-módosítás 2015 júniusában ugyanazokra az elvekre épül, mint az eredeti adó, ezért az továbbra is tiltott állami támogatást valósít meg.
  5. A módosítás választható visszamenőleges alkalmazása önmagában is támogatásnak minősül, mivel a módosított rendszer szerinti adó megfizetésének kikerülését teszi lehetővé.

A bizottság határozatában kifejezte, hogy az Európai Unió számára csak olyan reklámadó elfogadható, amely

  • minden árbevételre alkalmazandó választhatóság és elhatárolt veszteségek levonása nélkül,
  • az árbevételek azonos adókulcs alá tartoznak,
  • nincs semmilyen más olyan eleme a törvénynek, amely szelektív előnyt biztosít.

A bizottság megállapítása szerint mivel a reklámadóra vonatkozó magyar szabályozás tiltott állami támogatást valósított meg, ezért a nyújtott előnyt a kedvezményezetteknek kamattal együtt vissza kell fizetniük, kivéve, ha az adó visszamenőleges hatállyal megszűnik. Az esetleges bírósági keresetnek a határozatra nézve nincs halasztó hatálya, azt Magyarországnak négy hónapon belül végre kell hajtania.

A most benyújtott törvényjavaslat a határozat végrehajtását hivatott biztosítani a lehető legkésőbbi megengedett időponttól, vagyis 2017. június 1-jétől.

Az első kifogás az adó progresszív mértéke volt, ezért a törvényjavaslat szerint a közzétevőt terhelő eddigi nulla és 5,3 százalékos mértéket egységesen 9 százalékos adómérték váltja fel 2017. június 1-jétől, öthónapos, 2017. január 1-jétől 2017. május 31-éig terjedő átmeneti időszakkal, amikor is az adó mértéke 0 százalék. A megrendelő adómértéke változatlan marad. Ez a kisebb vállalkozások számára nem jelent feltétlenül változást, mivel az eddigi első 100 millió forint 0%-os adója egyszerűen átalakul 100 millió forint nettó árbevétel adómentességévé.  Az adómentes rész de minimis támogatásnak minősül.

A törvényjavaslat a bizottság határozata miatti visszafizetés módját külön alcímben szabályozza. Ez praktikus megoldás, hiszen ha Magyarország nyer az Európai Bíróságon, akkor az egészet egyben hatályon kívül lehet helyezni.

A 2017. május 31-éig lezárult adóévekre (tehát a 2014-2016. évekre is!) a közzétevő által megfizetett adó túlfizetésnek minősül, azonban az adóalanyokat majd az adóhatóság fogja értesíteni a visszatérítés lehetőségéről és feltételeiről. Vagyis a módosítás egyelőre csak az eddig befizetett adó „lelakását” teszi lehetővé, a visszaigénylést még nem.

A törvényjavaslat lehetővé teszi a rendelkezések időarányos alkalmazását a naptári évtől eltérő adóév szerint működő adózók számára, illetve a változásokat figyelembe lehet venni az adóelőleg számításánál is.  

A módosítás további fontos eleme, hogy a saját célú reklám kikerül az adókötelezettség alól. Ezentúl adókötelezettséget csak az ellenszolgáltatás fejében történő reklámközzététel eredményez.

Összességében tehát a módosítás eredményeként megszűnik a reklámadó progressziója, azt egy de minimis támogatásnak minősülő adómentesség váltja fel. Ezzel egy időben azonban majdnem kétszeresére nő a közzétevőket sújtó reklámadó mértéke. A tiltott támogatással megvalósított előnyt a módosítás úgy szünteti meg, hogy az eddig a közzétevők által befizetett reklámadót visszaadja. A módosítások nem vonatkoznak a megrendelőként befizetett adóra.   

Az előfizetéssel elérhető tartalmak között további cikkeket olvashat a témáról.

Válasszon csomagajánlataink közül:

Ha előfizetőnk, lépjen be!

Ha most fizet elő, ünnepi akciónkban 25%-os HVG Könyvkupont kap, ezen kívül részt vesz a sorsoláson, ahol 10 db 10.000 forint értékű Douglas vásárlási utalványt, 10 db tea csomagot (tea válogatás és A nagy teakönyv), valamint 10 db csokoládé csomagot (csokoládé válogatás és a Csokoládémánia című könyv) sorsolunk ki! Az akció feltételei a 2016. augusztus 15-étől szeptember 28-áig megrendelt, és 2017. október 10-éig befizetett előfizetésekre vonatkoznak.

Részletek »

* A termékek külön megvásárlása esetén fizetendő ár.
** Az Adózóna.hu előfizetése után három személynek jár 2-2 kreditpont, amelyet elszámolhat a szakképzésébe. A kreditpontok kedvezettjeinek neve és regisztrációs száma a befizetés után kiküldött számlán lesz feltüntetve.


Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!




TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR!
Ezért érdemes előfizetni!
hirdetés

Kérdések és válaszok

Előlegszámla

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Felszámolás alatt álló cég bérleti díja

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Célfeladat kifizetése

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

2017 augusztus
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
hirdetés
FONTOS JOGSZABÁLYOK
  1. KATA és KIVA 2012. évi CXLVII. törvény a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról
  2. Art. 2003. évi . XCII. törvény
  3. Áfa 2007. évi CXXVII. törvény
  4. Áht. 1992. évi XXXVIII. törvény
  5. EHO tv. 1998. évi LXVI. törvény az egészségügyi hozzájárulásról
  6. Ekho tv. 2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
  7. EVA tv. 2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról
  8. Helyi adó tv. 1990. évi C. törvény a helyi adókról
  9. Itv. 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről
  10. Jöt. 2003. évi CXXVII. törvény a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól
  11. Rega. tv. 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról
  12. Szakhoz. tv. 2003. évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról
  13. Számv. tv. 2000. évi C. törvény a számvitelről
  14. Szja 1995. évi CXVII. törvény
  15. Szlarend 24/1995 PM rendelet
  16. Tao tv. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és az osztalékadóról
  17. Tbj. 1997. évi LXXX. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről
  18. Tbj. vhr. 195/1997. (XI. 5.) Korm. rendelet a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény végrehajtásáról
  19. Tny. 1997. évi LXXXI. törvény a társadalombiztosítási nyugellátásról
  20. Tny. vhr. 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X