• Névtelen kérdező
Hozzászólások 0

Társasházként működő üzletház számlázási gyakorlata

Tisztelt Szakértő! Egy társasházként működő üzletház (csak üzlethelyiségek) áfaalany. A társasháznak bevétele keletkezik közös helyiségek, homlokzatok bérbeadásából. Az üzlethelyiségek egy részét a tulajdonosok „idegen” (nem társasházi tulajdonos) bérlőknek adják bérbe, másik részét saját maguk vállalkozóként hasznosítják üzlethelyiségként, irodaként. Évek óta a következő a gyakorlat: – a társasház a pl. homlokzati felületek reklám célú bérbeadásáról áfás számlát állít ki (bevételként számolják el), – a közös költségről az „idegen” bérlőknek, illetve a saját maguk által hasznosított üzlethelyiségekről a tulajdonosoknak szintén áfás számlát állít ki (kvázi mintha „idegen” bérlők lennének) (bevételként számolják el), – illetve évente kétszer áfamentes számlát állít ki a tulajdonosoknak egy felújítási alapba gyűjtött összegről, melynek felhasználása a közgyűlés által megszavazott nagyobb beruházásokra, felújításokra történik, addig elkülönítetten kezelik (passzív elhatárolásba kerül felhasználásig). Mivel a közös költségeket és bérleti díjakat áfásan számlázzák ki, a beérkező közüzemi számlák: takarítás, vagyonvédelem, zeneszolgáltatás stb. szállítói számlák áfáját is levonásba helyezik. A felújítások, beruházások beérkező számlájának áfáját nem helyezik levonásba, mivel azokat a felújítási alapból fizetik ki, mely áfamentes számlával volt „beszedve”, tehát adómentes tevékenységhez lett felhasználva. Helyes-e így a fenti gyakorlat? Válaszát köszönöm!


A folytatáshoz előfizetés szükséges.
Szakértőnk válaszát előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el! Emellett többek között feliratkozhatnak mások által feltett kérdésekre, és elolvashatják a cikkek teljes szövegét is.

 

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
VIDEÓ
2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1