hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Milyen eljárások folynak Magyarország ellen?

  • adozona.hu

Minden EU tagállam köteles a nemzeti jogát harmonizálni a Közösségi joggal. A Bizottság feladatai között pedig szerepel, hogy a közösségi jognak való megfelelést ellenőrizze, és ha szükséges, kikényszerítse. Nézzük meg, Magyarország hogyan is áll ebben a kérdésben, milyen területeken folynak jelenleg eljárások ellene, és hogyan végződhetnek ezek az eljárások.

A tagállam elleni megkeresés egyáltalán nem ritka, a Európai Bizottság honlapján több száz folyamatban lévő ügy olvasható. Ebből néhány tucatnyi a magyar jog valamely paragrafusára, a kormány valamely intézkedésére kérdez rá.

Az Európai Unió (EU) bármely állampolgára, társasága vagy szervezete fordulhat panasszal a Bizottsághoz, amennyiben úgy érzi, egy nemzeti jogszabály, joggyakorlat vagy cselekmény nincs összhangban a Közösségi joggal, függetlenül attól, hogy a panaszos kárára történt-e a jogsérelem. A Bizottság azonban nem foglalkozik konkrét ügyekkel, azokat a nemzeti bíróságok, illetve az Európai Bíróság (ECJ) rendezi.

Az eljárás a következőképpen zajlik. A Bizottság megvizsgálja, hogy alapos-e a panasz. Amennyiben úgy találja, hogy lehet benne valami, feljegyzéssel keresi meg a tagállamot. Ebben leírja a vélelmezett meg nem felelést, hivatkozik a Közösségi jog érintett részeire, illetve kérdéseket tesz fel a tényállás és a jogi környezet tisztázására. A tagállamnak két hónapja van a válaszadásra. Amennyiben nem érkezik válasz, vagy a válasz nem meggyőző, a Bizottság indoklással ellátott véleményt küld a tagállamnak, amelynek további két hónapja van arra, hogy jogszabály-módosítás vagy más intézkedés útján nemzeti jogát összhangba hozza a Közösségi joggal. Ezzel egyidejűleg a Bizottság sajtóközleményben tájékoztatja a nyilvánosságot a vélemény rövid tartalmáról. Amennyiben a tagállam nem tesz eleget a Bizottság felhívásának, a Bizottság az ügyet az Európai Bíróság elé viheti. Ha a tagállam a bíróság döntése után sem változtat a kérdéses jogszabályon vagy joggyakorlaton, másodszor is bíróság elé kerül az ügy, de ekkor már büntetés kiszabására is sor kerül.

Az első olyan kötelezettségszegésre irányuló eljárás, amelyben Magyarországot elmarasztalják, éppen a napokban zárult. A C-274/10 ügyben 2011. július 28-án hozott ítéletet az Európai Bíróság. Az eljárás 2007 márciusában kezdődött, amikor a Bizottság felszólító levelet intézett a Magyar Köztársasághoz, amelyben kifejtette kétségét, hogy az a nemzeti szabály, amely az áfa-visszatérítés összegét a ténylegesen megfizetett áfa-mértékére korlátozza, összhangban van-e az EU joggal. 2009-ben indoklással ellátott véleményben fejtette ki a Bizottság azon véleményét, hogy a magyar jog ezen a ponton ellentétes a Közösségi jog megfelelő paragrafusaival. Mivel a Magyar Köztársaság a változtatásra vonatkozó felszólításnak nem tett eleget, a Bizottság 2010 májusában bírósági eljárást kezdeményezett. Az ügy elmarasztaló ítélettel ért véget, amelyet a tagállam tudomásul vett.

Hasonló eljárást indított a Bizottság 2011 márciusában a telekommunikációs szektorra kivetett különadóval kapcsolatban.

Természetesen nemcsak a Bizottság, hanem a tagállam is kezdeményezhet eljárást. Több keresetet adott be például a magyar állam annak megállapítása érdekében, hogy az EU ne zárhassa ki az áfával kapcsolatos kiadásokat a támogatható kiadások köréből az egyes, Európai Regionális Fejlesztési Alapból és a Kohéziós alapból finanszírozott projektek esetében.

A tagállamok legnagyobb körét felölelő eljárás talán a más tagállamban bejegyzett nyugdíjalapok által kapott osztalékra kivetett forrásadó jogosságának sikeres megkérdőjelezése volt. Ez egyben újabb lavinát indított el, most már általánosan is felteszik a kérdést, vajon összeegyeztethető-e a közösségi joggal bármilyen osztalékot terhelő forrásadó. Amennyiben nem, akkor az EU országok többsége helytelen gyakorlatot követ, amikor a kisrészvényeseknek fizetett osztalékból osztalékadót von le.  Magyarország ennek a kérdésnek elébe ment, amikor 2006-tól megszűntette az osztalék forrásadót, bár a 2005-ben kifizetett osztalékok esetén még eséllyel kérheti az adózó a levont forrásadó visszatérítését az uniós szabályokra hivatkozva.

Az eljárások másik „népszerű” válfaja az állami támogatások utólagos vizsgálata. Minden állami beavatkozás, amely valamely szektort , vállalkozást, vagy árutermelést kedvezményez állami támogatásnak minősül. Az állami támogatás alkalmas arra, hogy torzítsa a piaci versenyt, ezért nem megengedett, kivéve, ha az EU azt előzetesen jóváhagyta. A jóváhagyás vagy konkrét ügyre vonatkozik (például a nagyberuházásokhoz adott állami támogatások esetén) vagy rögzíti az állami támogatás tilalma alóli kivétel terjedelmét és feltételeit.

Az elmúlt években a gazdasági válság miatt például több esetben szükségessé vált nehéz helyzetben lévő vállalkozások megsegítése. Erre egyszeri alkalommal van lehetőség a hosszú távú életképesség helyreállítása érdekében, de hitelt érdemlően bizonyítani kell a nehéz helyzet fennállását, illetve olyan részletes szerkezetátalakítási stratégiát kell bemutatni, amely fenntartható életképességet eredményez. Ilyen eljárások jelenlegi is folynak, például az FHB, a Malév és a Péti Nitrogénműveknek nyújtott hitelekkel, tőkeemelésekkel, garanciákkal, stb. kapcsolatban. A tiltott állami támogatás megállapítása érdekében nemcsak a Bizottság, hanem harmadik fél is kezdeményezhet eljárást. Nem ritka, hogy egy bizottsági eljárás valamelyik versenytárs beadványa alapján indul.

Az Európai Unió tehát éberen vigyáz arra, hogy a tagállamok nemzeti jogszabályai összhangban maradjanak a közösségi joggal. Ugyanakkor fenntartja a jogot arra, hogy eldöntse, helyt ad-e az adott beadványban foglalt panasznak és megindítja-e az eljárást. Nem minden eljárás végződik elmarasztalással, sok esetben a tagállam hitelt érdemlően meg tudja indokolni a szabályozás helyességét. Az eljárás előnye, hogy mindenki számára közvetlenül hozzáférhető, és viszonylag gyors. Ugyanakkor nem célja konkrét esetek orvoslása, ezt a feladatot a bíróságok végzik. Amennyiben ugyanis a tagállam jogszabálya nincs összhangban a közösségi joggal, az adózónak joga van közvetlenül az uniós jogra hivatkozni. Feltéve persze, hogy az az adott szituációra közvetlenül alkalmazható iránymutatást ad.

Amennyiben az adózó közvetlenül a közösségi jogra hivatkozik, és az adóhatóság a nemzeti jog alapján elmarasztalja, akkor a bírósági eljárás során a nemzeti bíróság kérdéssel fordulhat az Európai Bírósághoz, amely megvizsgálja és megállapítja a nemzeti jog és a közösségi jog kérdéses részének összeegyeztethetőségét és alkalmazhatóságát a konkrét esetre. Ilyen volt Magyarországon például a hipa és a Cartezio ügy, illetve várhatóan ilyenek lesznek a jelenleg magyar bírósági szakaszban lévő  befektetési alapnak fizetett osztalékon levont forrásadó visszaigénylése iránti keresetek is.

Erdős Gabriella
PwC

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Tisztított víz értékesítée

Nagy Norbert

adószakértő

Egyéni vállalkozó termőföld

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink