hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Adóztatásra vonatkozó irányelv: elveszhet a dízel árelőnye

  • MTI

A Frankfurter Allgemeine Zeitung pénteki számának értesülése szerint az EU-Bizottság módosítani kívánja az üzemanyagok adóztatására vonatkozó irányelvét, ami (Németországban) literenként 28 centtel növelheti a dízel üzemanyag kiskereskedelmi árát azzal, hogy a kivetési alapot a mennyiség helyett az üzemanyag energiatartalmára helyezik át.

Az EU-Bizottság energiaadóztatási irányelveinek módosítására vonatkozó tervezetét Algirdas Semeta adóügyi biztos a jövő hét közepén mutatja be hivatalosan Brüsszelben.
   
A javaslat szerint az EU-ban használt üzemanyagokra nem a mennyiség, hanem az energiatartalom alapján kell majd kivetni az adót. Ehhez adódik majd még az üzemanyag által kibocsátott szén-dioxid-mennyiség után kivetendő adó is. Mivel azonos mennyiségre vetítve a dízel üzemanyag magasabb energiatartalommal rendelkezik, mint a benzin, a dízel adója is magasabb lesz a benzinénél. Az EU-Bizottság számítása szerint a dízel üzemanyag árának adótartalma legkevesebb 17 százalékkal lesz majd nagyobb, mint a benziné.
   
Az EU-Bizottság szerint a mennyiség alapján kivetett adót csak történelmi hagyományok indokolják. Amennyiben azonban például környezetvédelmi okokból vagy hatékonyság szempontjából összehasonlíthatóvá akarjuk tenni a különféle energiahordozókat, mindenképpen az energiatartalmat kell figyelembe venni. A bio-üzemanyagok energiatartalma például sok esetben jóval alacsonyabb a fosszilis energiahordozókénál. Mennyiség alapján adóztatva a bio-üzemanyagok hátrányt szenvednek a dízelhez és a benzinhez képest.
   
Az autóipari szakmai érdekképviseleti szervezet, a VDA (Verband der Automobilindustrie) véleménye szerint az EU-Bizottság amellett, hogy figyelmen kívül hagyja a németországi történelmi hagyományokat, javaslatával egyenest saját klímapolitikai céljait keresztezi. A német autóiparnak éppen a dízel technológia területén sikerült a legnagyobb eredményeket elérnie az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésében. Brüsszel javaslata ezeket az eredményeket sodorja veszélybe.
   
A VDA adatai szerint az idei első félévben Németországban üzembe helyezett autók 45,6 százaléka volt dízel üzemű. A német gyártmányoknál az arány még ennél is magasabb, 51,1 százalék volt. A dízel járművek beszerzési ára magasabb, mint a benzineseké, de hatékonyabb üzemanyag-felhasználásuknak és az alacsonyabb üzemanyagáraknak köszönhetően összességében olcsóbbak, mint a benzinesek.
   
Brüsszel új adóztatási irányelve felszámolná a dízel járművek üzemeltetési előnyét. Németországban a benzin adótartalma literenként 64 cent, a dízelé pedig 47 cent. Amennyiben Németország nem csökkenti a benzin adótartalmát, a dízelét kell majd megemelnie, mégpedig literenként 75 centre - ami meg is jelenik majd a benzinkutak áraiban.
   
Brüsszel reméli, hogy irányelvei már 2013-ban hatályba léphetnek. Mivel azonban adózási kérdésekben az uniós tagországok egyhangú döntése szükséges, ez legalábbis kétséges.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 január
H K Sze Cs P Sz V
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink