hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ráfizethetnek a boltok a kötelező akciós rendelet miatt – mutatjuk a részleteket

  • adozona.hu

Pár napja jelent meg a 162/2023. kormányrendelet a háborús élelmiszerár-infláció csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről, azonban számos részlet még nem tisztázott, sok értelmezési kérdés várható ezzel összefüggésben – figyelmeztet a Niveus Consulting Group.

Ahogyan a rendeletből kiderült, azok lesznek ezen árcsökkentési intézkedés alanyai, akik főtevékenységként bolti vegyes kiskereskedelemben érdekeltek, és a nettó árbevételük a 2021. évben meghaladta az 1 milliárd forintot.

A rendelet értelmében a nevesített termékkategóriák (akcióköteles termékkategória, 20 ilyen termékkört határoz meg a jogszabály) vonatkozásában 2023. június 1. napja és 2023. szeptember 30. napja között – üzletenként (csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő felületenként) – a kiskereskedő árcsökkentést köteles bevezetni.

Az első értelmezési kérdés, hogy mihez képest kell az árcsökkentést bevezetni és rögtön itt jön az első nehézség – hívta fel a figyelmet Bagdi Lajos, a Niveus Consulting Group partnere. A rendelet a következőképpen fogalmaz:

„2. §  (2) Az (1) bekezdés szerinti árcsökkentés során a  kereskedő – az  akciós időszakban, annak végétől ismétlődő jelleggel – akcióköteles termékkategóriánként – az  akciós időszakban választása szerint – legalább egy termék (a továbbiakban: árcsökkentéssel érintett termék) vonatkozásában az  árcsökkentés adott termékre vonatkozó alkalmazását megelőző 30 napban általa alkalmazott legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árhoz képest legalább tíz százalékkal alacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árat (a továbbiakban: akciós ár) alkalmaz.”

A kiskereskedő tehát olyan termék vonatkozásában nem tudja alkalmazni a rendelet szerinti árcsökkentést, amelyet korábban nem forgalmazott. Viszont így nagyban ki van téve a beszerzési árak ingadozásának, ugyanis, ha a rendelet alkalmazása előtti 30 napban még egy „jó áron” beszerzett terméket forgalmazott, viszont június 1. után jelentősen megnő annak a terméknek a beszerzési ára, akkor adott esetben még akár veszteséget is realizálhat a termék értékesítésén a rendelet 4 hónapig tartó hatálya alatt, így rendkívül tudatos átgondolást igényel az egy adott termékkörből történő megfelelő termék kiválasztása – hangsúlyozta Bagdi Lajos.

Ugyanakkor a rendelet alapján nem lehet egyszerűen csak megszüntetni/szüneteltetni ennek a terméknek a forgalmazását, ugyanis a kereskedő köteles az árcsökkentéssel érintett termék forgalmazására (legalább az általa a 2022. évben értékesített átlagos napi mennyiség tartására), ami a veszteségét adott esetben tovább növelheti.

Megjelent a kormányrendelet: itt vannak a részletek a boltok kötelező akcióiról

A rendelet egyértelműsíti, hogy a legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi ár megállapítása során nem kell figyelembe venni a termék azon árcsökkentett bruttó kiskereskedelmi árát, amelynek alkalmazására a termék minőségmegőrzési vagy fogyaszthatósági idejének lejárta miatt, az azt megelőző 72 órában került sor. Ez azt jelenti, hogy alaposan meg kell vizsgálni a korábbi árakat, nehogy rossz akciós árat állapítson meg a kereskedő – jegyezte meg a szakértő.

Fontos rendelkezés, hogy nem köteles a kiskereskedő az árcsökkentés alkalmazására azon akcióköteles termékkategória vonatkozásában, amely esetében a rendelet május 5-ei kihirdetésének napján nem forgalmazott legalább 5 különböző, az adott termékkategóriába tartozó terméket. Tehát ha egy kereskedő csak 4 féle különböző sajtot tartott május 5-én, úgy rá – az adott termékkategória vonatkozásában – egyáltalán nem vonatkozik a rendelet.

A bizonyítási terhet a rendelet a kiskereskedőre telepíti, ugyanis a rendelet alapján egy „ellenőrzés során a kereskedő a helyszínen köteles tájékoztatni a hatóságot … a  kereskedő által az  elmúlt 30 napban alkalmazott legalacsonyabb bruttó kiskereskedelmi árról”, valamint többek között az új akciós árról és a kötelezően forgalmazandó mennyiségről. Ez szintén számos kérdést vethet fel, ugyanis a helyszínen az értékesítésben részt vevő kollégákat megfelelő oktatásban kell részesíteni és körültekintő tájékoztatással kell ellátni, hogy az ellenőrzés során az elvárt információkat át tudják adni. Ennek hiányában, vagy bármilyen egyéb jogsértés esetén ugyanis jelentős bírságtételek szabhatók ki (500 ezer forinttól 3 millió forintig termékkategóriánként), de akár fél évre be is zárható a jogsértéssel érintett üzlet – véli a Niveus Consulting Group partnere.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Védelmező személybiztosítás adózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Biztosítási adó sávváltozás 2024

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Átalányadós továbbszámlázása

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink