hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mikor követelheti vissza a nyugdíj összegét a tb?

  • adozona.hu

Mi történik akkor, ha valaki jogtalanul vette fel a nyugdíját, s milyen felelősség terheli azt céget, amelynek téves adatszolgáltatás miatt fizetett ki indokolatlanul pénzt a társadalombiztosítás? A nyugdíjbiztosításban alkalmazott felelősségi szabályokat foglaljuk össze.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény (1997. évi LXXXI.) törvény (továbbiakban: Tny.) a "felelősségi szabályok" elnevezést gyűjtőfogalomként használja, ugyanis ezen összefoglaló cím alatt tartalmaz rendelkezéseket a nyugellátást jogalap nélkül felvevő személy(ek) visszafizetési kötelezettségéről, a foglalkoztató (egyéb szerv) megtérítési kötelezettségeinek különböző esetköreiről, az általános megtérítési kötelezettségről (az ún. regressz igényről), a különféle jogcímeken fennálló fizetési kötelezettségek teljesítésének, illetőleg azok nem teljesítése esetén a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerveket megillető követelések érvényesítésének szabályairól.

A társadalombiztosítási ellátások helyes, jogszerű kifizetése igen fontos érdek a járulékfizetők befizetéseiből felépülő társadalombiztosítási pénzügyi alapok, az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap védelme érdekében.

Az alapokból történő jogalap nélküli kifizetés visszakövetelése – bármilyen okból történt is a dolog, bárkinek a hibájából, tévedéséből, esetleg szándékos magatartásából – minden esetben elengedhetetlen.

A felelősségi szabályok két felelősségi esetet rendeznek:

- felelősség a jogalap nélküli ellátásért
- megtérítési felelősség a felmerült baleseti ellátásért, társadalombiztosítási ellátásért.

A két szabály között lényeges különbség van:

- A jogalap nélküli ellátások esetében egy pénzellátást úgy fizetnek ki, hogy a felvevő nem rendelkezett az ellátáshoz előírt jogosultsági feltételekkel.

- Előfordulhat az is, hogy egy jogszerű ellátásnál tévedésből magasabb összeget fizetnek ki a ténylegesen járó összegnél.

Mindkét esetben azonos cél a jogalap nélkül kifizetett ellátás visszakövetelése a társadalombiztosítási pénzügyi alapba.

A második esetben azonban maga a baleseti ellátás vagy bármilyen társadalombiztosítási ellátást helyesen, jogszerűen fizettek ki, azt visszakövetelni nem kell és nem is lehet, de valaki, vagy valamely szerv felelőssé tehető azért, hogy a társadalombiztosítási ellátásra való jogosultság felmerült (egészségkárosodás következett be, megrokkant, vagy meghalt a biztosított). Ez a felelős személy, vagy szerv akár szándékosan, akár mulasztással idézte elő a biztosítási eseményt, köteles lesz megtéríteni a felmerült, és a biztosított által jogszerűen igénybe vett társadalombiztosítási ellátást az Egészségbiztosítási vagy Nyugdíjbiztosítási Alap részére.

A nyugellátást jogalap nélkül felvevő visszafizetési kötelezettsége (Tny.84. §)

Amennyiben valaki jogalap nélkül vett (vesz) fel társadalombiztosítási nyugellátást, köteles azt visszafizetni, ha erre a felvételtől számított 90 napon belül írásban kötelezték. Ebben az esetben a visszafizetési kötelezettség az ellátást jogalap nélkül felvevő személy konkrét felelősségétől függetlenül fennáll.

Az említett 90 napi idő elteltével a jogalap nélkül felvett nyugellátást már csak attól lehet visszakövetelni, akinek a nyugellátás felvétele ténylegesen felróható. Ebben az esetben a követelést az általános – a törvényben 5 évben meghatározott (előírt) – elévülési időn belül lehet érvényesíteni, ha azonban a felróható magatartás egyben bűncselekményt is megvalósít, úgy a büntethetőség elévüléséig.

Felróhatóság hiányában is vissza kell fizetni a bírósági ítélet alapján folyósított nyugellátást, ha a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálat keretében úgy dönt, hogy a nyugellátás megállapítása nem volt jogszerű.

A nyugellátás jogalap nélküli felvételének speciális esetköre ha valaki a jogosult halála esetén a kiutalt nyugellátást jogalap nélkül vette fel, köteles azt visszafizetni, amennyiben erre őt írásban kötelezték. (A hozzátartozó az elhunyt nyugdíját az elhalálozás hónapjában még felveheti.) Az előző esethez hasonlóan e speciális visszafizetési kötelezettségnél is a követelést az általános – tehát ötévi – elévülési időn belül, illetőleg ha a felróható magatartás bűncselekményt is megvalósít, akkor a bűncselekmény büntethetőségének elévüléséig lehet érvényesíteni.

A jogosult halála esetén kiutalt nyugellátás visszakövetelésének jogalapját a más személy által történt felvétel önmagában megalapozza. Ebben az esetben nincs jelentősége, hogy az ellátás jogalap nélküli, felvétele 90 napon belül vagy azon túl történt e, a felróhatóság kérdése is érdektelen, azaz a felróhatóság bizonyítására sincs szükség.

A visszafizetésre kötelezett csak természetes személy lehet, legtipikusabb, hogy a jogosult részére megállapított nyugellátást utóbb határozattal módosítják (csökkentik) vagy visszavonják (legfeljebb 5 évre, visszamenőleg).

Ilyen esetben a kiutalt nyugellátás túlfizetéséről beszélünk, amelyet, mint jogalap nélküli ellátást, vissza kell követelni. A másik – előzőekben már említett – speciális esetköre a jogosult halála esetén még kiutalt nyugellátás más általi jogalap nélküli felvétele.

A foglalkoztató (egyéb szerv) megtérítési kötelezettsége (Tny.85.§-87 §)

A foglalkoztató, vagy egyéb szerv megtérítési kötelezettségének két esete különböztethető meg: egyrészt azoknak a jogalap nélkül folyósított ellátásoknak a megtérítése, amelyek megállapítására a foglalkoztató (egyéb szerv) téves adatszolgáltatása, vagy mulasztása adott alapot, és amelyeket egyébként a kedvezményezettől már nem lehet visszakövetelni; másrészt azon baleseti nyugellátások (baleseti rokkantsági nyugdíj, baleseti hozzátartozói nyugellátások, továbbá ideértve még a kötelező egészségbiztosítás keretében járó baleseti járadékot is) megtérítése, amelyek a kötelező munkavédelmi szabályzatok, óvórendszabályok megsértésének következményei.

A foglalkoztató (egyéb szerv) köteles megtéríteni a jogalap nélkül felvett ellátást, ha annak megállapítása, illetőleg folyósítása mulasztásának, vagy a valóságtól eltérő adatszolgáltatásának következménye és azt a kedvezményezettől visszakövetelni nem lehet. Gyakran előfordul, hogy az ellátás jogalap nélküli megállapításáért, illetőleg felvételéért a foglalkoztatót (egyéb szerve) és az ellátásban részesülőt is felelősség terheli. Ilyen esetben a jogalap nélkül felvett ellátásokat közrehatásuk arányában kötelesek megtéríteni, illetőleg visszafizetni.

Ha a közrehatásuk aránya nem állapítható meg, úgy a felelősöket egyetemlegesen kell megtérítésre, illetőleg visszafizetésre  kötelezni. A közrehatás arányában megállapított megtérítési kötelezettség, illetőleg összeg nem módosítható azon a jogcímen, hogy a visszafizetésre kötelezettől az őt terhelő rész nem hajtható be, illetőleg azt mérsékelték vagy elengedték. A foglalkoztató (egyéb szerv) felelőssége tehát e körben szubszidiárius (kiegészítő) jellegű. Ez azt jelenti, hogy a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek elsősorban a tévesen kifizetett ellátások igénybevevőitől kísérelik meg a jogalap nélkül kifizetett összeget behajtását, és amennyiben erre nincs már lehetőség, csak akkor fordulnak a foglalkoztató vagy egyéb szerv ellen.

A foglalkoztató (egyéb szerv) így általában csak a téves kifizetést követő 90 napos határidő elteltével kötelezhető megtérítésre. Kivétel ez alól (tehát amikor már az említett 90 napon belül is kötelezhető a foglalkoztató), ha az ellátás jogalap nélküli felvevője azelőtt meghal, mielőtt eleget tett volna visszafizetési kötelezettségének, vagy ha az ellátás jogalap nélküli felvétele kizárólag a foglalkoztató (egyéb szerv) mulasztásának vagy valóságtól eltérő adatszolgáltatásának a következménye és a visszafizetésre kötelezettől a jogalap nélkül kiutalt ellátás nem hajtható be.

A foglalkoztató köteles megtéríteni az üzemi baleset vagy foglalkozási megbetegedés (a továbbiakban: baleset) miatt felmerült – baleseti járadékot, valamint a baleseti rokkantsági nyugdíjat, a baleseti hozzátartozói nyugellátásokat, ha a baleset annak a következménye, hogy ő vagy megbízottja a reá nézve kötelező munkavédelmi szabályzatnak (baleset-elhárító és egészségvédő óvó rendszabálynak, vagy óvintézkedésnek), a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 11-12. §-a szerinti – munkavédelemre vonatkozó szabályokban foglalt kötelezettségének nem tett eleget. Ugyanilyen megtérítési kötelezettség terheli a foglalkoztatót akkor is, ha ő vagy alkalmazottja (tagja) a balesetet szándékosan idézte elő.

E szabály alkalmazása szempontjából megbízottnak tekintjük azokat a foglalkoztató által alkalmazott munkavállalókat, akik a munkavédelmi rendelkezések megtartásáért, foganatosításáért, ellenőrzéséért felelősek. E rendelkezések alkalmazása során a foglalkoztató alatt a Munka törvénykönyve 193/C.§-ának c) pontjában meghatározott kölcsönvevőt is érteni kell. Ennél a felelősségi alakzatnál a megtérítési kötelezettség jogalapja a munkavédelmi rendelkezések olyan megszegése, amelyet a foglalkoztató vagy megbízottja követett el, és a mulasztás okozati összefüggésben van a balesettel, melynek következtében a sérült a balesettel összefüggő ellátásban részesül.

A megtérítésre kötelezett mindig csak a foglalkoztató lehet. A foglalkoztató megbízottjának, illetve a balesetet okozó személynek a foglalkoztatóval szembeni felelősségét a munkajogi felelősségi szabályok alapján kell elbírálni. Kármegosztásnak nincs helye, mivel ennél a felelősségi formációnál közömbös, hogy maga a sérült közrehatott-e a baleset kialakulásában, ha a munkáltató vagy megbízottjának mulasztása egyértelműen megállapítható. Ugyanis sokszor előfordul, hogy maga a sérült is közrehatott a baleset következtében, például figyelmetlenségével, vagy szabálytalan munkavégzésével. Ennél a felelősségi formánál azonban a sérült közrehatása nem vehető figyelembe foglalkoztatói felelősséget csökkentő tényezőként.

A foglalkoztató a felelősség alól csak akkor mentesül, ha a balesetet kizárólag a sérült elháríthatatlan magatartása okozta.

A megtérítési felelősség tehát vagy teljes mértékű, vagy nem áll fenn.

A cikk folytatásában az általános megtérítési kötelezettségről és a teljesíts formájáról írunk.

Molnár László

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Készpénzes számla utalása

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

NAV ingó árverése

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Bizalmi vagyonkezelő

Gyüre Ferenc

adótanácsadó

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink