hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Radikális reform a társasági adózásban

  • adozona.hu

Az Európai Bizottság a kontinens társasági adózási rendszerének radikális megreformálására vonatkozó akciótervvel állt elő az elmúlt napokban. A nyilvánosságra hozott elképzelés öt fő területre összpontosít, amelyek az adókikerülés visszaszorítását, a fenntartható bevételek biztosítását és az egységes piac megerősítését célozzák – emeli ki Fajcsák Gábor, az RSM DTM Zrt. adómenedzsere bejegyzésében.

Az adóügyért felelős EU biztos szerint a versenyképesség és méltányosság érdekében radikális reformra van szükség az uniós társasági adórendszereket illetően, hogy a szabályozás lépést tudjon tartani az egyre inkább digitális és globalizált gazdaság rohamos fejlődésével. A Bizottság egy menetrendet is közzétett, célja, hogy az adózás terén visszaszorítsa az egyes tagállamok szabályozásbeli különbségeinek kihasználását, az alábbi fókuszpontok mentén:

  1. Egységes európai társasági adóalap megteremtése – a CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base) projekt „újraélesztése”. Az unión belül egységes alapokra helyeznék a társasági adóalap megállapítási módszerét, egy közös adóalap bevezetésével. A CCCTB egyáltalán nem új fogalom, a 2011-ben elakadt projekt kaphat ezzel új lendületet.
  2. A nyereség keletkezésének államában történő adóztatás megerősítése. Általános alapelvként a Bizottság azt szeretné elérni, hogy egy tevékenységének nyereségét ott adóztassák, ahol az értéket előállítják. Kiemelték, hogy nem feltétlenül kell rögtön az adókulcsok egységesítésére gondolni, mivel számos egyéb lehetőség van erre, például joghézagok megszüntetése, transzferár szabályok fejlesztése, kedvezményes adórendszerek szigorítása.
  3. Vállalkozás-barátabb adózási és üzleti környezet biztosítása. A Bizottság célja alapvetően az egységes piac működésének egyszerűsítése, adózási és adminisztratív szempontból. Leginkább két új fő területre fókuszál az akcióterv egyebek mellett; a határokon átnyúló veszteségek elhatárolási lehetőségére és a kettős adóztatással kapcsolatos vitarendezési mechanizmusok lényeges javítására. Utóbbi kérdést jelenleg bilaterális egyezmények kezelik, ennél hatékonyabb és multilaterális eszköz például a transzferár kérdésekben alkalmazható Arbitrációs Egyezmény, így megvizsgálnák hatályának kiterjesztési lehetőségeit.
  4. Adózási célú átláthatóság növelése EU-n belül és kívül is. A Bizottság célja kettős, szeretné megszüntetni a tagállamok közötti „szürke zónákat”, és EU-szinten egységesen fellépni az olyan harmadik országokkal szembeni, amelyek nem működnek együtt adózási és információcsere kérdésekben. Előbbit segítené a tagállamok a határokon átnyúló ügyletek esetén a hatósági feltételes adómegállapítások automatikus kicserélésére vonatkozó javaslat. A Bizottság közzétett egy páneurópai jegyzéket a tagállamok által feketelistára tett harmadik országokról és területekről.
  5. Hatékonyabb együttműködés a tagországok adóhatóságai között. Az akcióterv a jelenleginél hatékonyabb együttműködést szorgalmaz, beleértve az adóellenőrzések összehangolását és a tapasztalatcserét is. Javasolja két, az unió káros adóztatási gyakorlatok és adóelkerülés elleni uniós szervezete hatáskörének bővítését is, amelyek jelentősen támogatták eddig is munkáját. A két szervezet a Code of Conduct for Business Taxation Group és a Platform on Tax Good Governance.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Transzferár-nyilvántartás piaci adatainak a frissítése

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Motor bérbeadása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Art. 225. § értelmezése

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink