hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Beszámoló-készítés: alig egy hetük maradt a vállalkozásoknak

  • adozona.hu

Közeleg a beszámolókészítés határideje a naptári évnek megfelelő üzleti ciklussal rendelkező cégek számára. A cégvezetők és tulajdonosok joggal várják el, hogy a beszámoló elkészítése és annak auditálása során ne érje őket meglepetés, az eredmény-elvárások az előzetes terveknek megfelelően teljesüljenek. A megváltozott gazdasági környezetben jelentősen nőtt azonban annak a kockázata, hogy a vállalatok csak ebben az időszakban szembesülnek olyan kedvezőtlen hírekkel, amelyek számviteli értelemben vett kezelése az év során könnyebb lehetett volna.

1. A zárási folyamat hatékonysága

A globális válság következtében Magyarországon is számos vállalat döntött úgy az elmúlt években, hogy költségcsökkentési okokból leépíti belső, adminisztratív erőforrásait - hangsúlyozza Molnár Gábor, a Deloitte Számviteli tanácsadás üzletágának igazgatója. Ugyanazokra a feladatokra így kevesebb munkaidő jut, mint néhány évvel ezelőtt, sőt az egyre szigorodó szabályozás miatt valamelyest még nőtt is az egyes feladatok munkaigénye. A leépítések egyenes következménye, hogy a napi működés fenntartása mellett az éves beszámoló készítése, és az audit előkészítése a cégek számára egyre nagyobb kihívást jelent, nő a hibák előfordulásának veszélye, nő a könyvvizsgálathoz szükséges idő, tehát végeredményben nőnek az ezzel összefüggő költségek is.

A szűkös belső erőforrások miatt előfordulhat, hogy a cég nem tudja időre elkészíteni beszámolóját, amivel azt kockáztatja, hogy felfüggesztik az adószámát. Mindeközben a vezetőség sem jut időben az üzleti döntésekhez szükséges, hiteles információkhoz. A cégeknek ennek megfelelően érdemes felülvizsgálniuk a beszámolókészítési gyakorlatukat, feltárniuk az abban rejlő kockázatokat, majd átszervezéssel, racionalizálással, esetleg külső erőforrásokra támaszkodva megpróbálniuk pontosabbá és hatékonyabbá tenni a beszámoló készítését.

2. Tőkehiány kezelése

Számos cég tőkehelyzete kapcsán merült fel probléma az utóbbi időszakban. Amennyiben egy vállalkozás a beszámolójában foglaltak alapján két egymást követő üzleti évben nem rendelkezik a társasági formájára kötelezően előírt jegyzett tőkének megfelelő összegű saját tőkével, a gazdasági társaságokról szóló törvény értelmében három hónapon belül gondoskodnia kell a szükséges saját tőke biztosításáról, negatív saját tőke esetén pedig a tulajdonosoknak haladéktalanul cselekedniük kell.

A helyzet kezelésére a legegyszerűbb módszer a készpénzes tőkeemelés, illetve korlátolt felelősségű társaságok esetében a pótbefizetés lehet, de ez nem jelent minden esetben hosszú távon is optimális megoldást. A tapasztalatok szerint az apport, a vagyonfelértékeléssel járó átalakulás, vagy a tulajdonosi hitelek tőkévé konvertálása meg tudja oldani a kialakult problémát, a vállalatoknak ugyanakkor már a döntésük pillanatában tisztában kell lenniük azzal, hogy az általuk választott módszer milyen hosszú távú következményekkel járhat.

3. Magyar nyelvű szakmai anyagok

Molnár Gábor kiemeli, a nemzetközi pénzügyi beszámolási standardok (IFRS) szerinti beszámolót készítő vállalatoknak gyakran okoz problémát, hogy részben a pénzügyi válság miatt, részben az IFRS és az amerikai számviteli standard (US GAAP) egységesítése miatt szinte folyamatos a változás az IFRS alkalmazásának szabályaiban. A naprakész ismeretek hiányából eredő problémák kíméletlenül, jellemzően az üzleti év végén, a könyvvizsgálói audit során kerülnek felszínre, ismét csak kellemetlen meglepetéssel szembesítve a cégvezetőket és a tulajdonosokat. A várttól eltérő eredmény könnyen megrendítheti a helyi cégvezetésbe vetett anyavállalati bizalmat, de közvetlen hátrányokkal is járhat abban az esetben, ha emiatt nem teljesülnek például a prémium-elvárások.

A vállalatok könnyebb eligazodását segítheti, hogy ma már léteznek olyan, megbízható magyar nyelvű szakmai anyagok, amely a nemzetközi beszámolási standardok helyes alkalmazásában támogatják őket.

4. Az értékelések év közben

Gyakran csak az év végén jelentkező hiba, ha a vállalatok év közben nem terveznek elég alaposan, és előzetesen nem bizonyosodnak meg arról, hogy rendelkeznek elegendő tartalékkal a különféle várható veszteségek, értékvesztések (például készletek értékvesztése, vevőkövetelések értékvesztése) kezelésére. A válság óta eltelt időszakban minden korábbinál érzékenyebb ez a probléma, mert számos (gyártással-forgalmazással foglalkozó) vállalatnál halmozódott fel nagy mennyiségű elfekvő készlet, amelynek megfelelő számviteli kezelése jelentős terhet jelenthet a cégnek.

5. Fedezeti ügyletek kezelése

A Deloitte szakértője szerint érdemes odafigyelni az árfolyam-ingadozások kiküszöbölését célzó fedezeti ügyletek kezelésére is. Mivel ezek sokszor mérlegen kívüli tételt jelentenek, a cégek hajlamosak megfeledkezni a hatásukról a beszámoló elkészítése során. Az IFRS előírásai szerint ezen ügyleteket mindig a piaci értéken kell értékelni a beszámolóban, szemben azzal az alap üzleti tevékenységgel, amire a fedezeti ügyletet – kvázi biztosítékul – kötötték. Ha a vállalatnak a fedezeti ügyletből nem realizált nyeresége származik, akkor ez a nem tervezett időleges nyereség akár többlet adófizetést is eredményezhet, ha viszont veszteség keletkezik ezeken, akár negatívba is fordulhat a cég tőkeállománya. Könnyen előfordulhat, hogy a tulajdonosok így végül nem kapják meg az elvárt eredményt, vagy osztalékfizetést. (Az IFRS és a magyar számviteli szabályozás megegyezik abban, hogy az ilyen ügyletek kapcsán a várható veszteségeket el kell számolni.)

Éppen ezért a vállalatoknak érdemes megfontolnia az úgynevezett fedezeti számvitel alkalmazását, amely szigorú előírásai miatt bonyolultnak tűnhet, ugyanakkor megoldást jelent a fedezeti ügyletek kapcsán felmerülő számviteli problémák kivédésére - összegz a Deliotte közleménye.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Egyéni vállalkozó tárgyi eszköz átvitele őcsg-be

Szarvas Imréné

könyvvizsgáló, adószakértő, könyvelő

Áfakérdés sport szabadidő képzés

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Kft., ingatlan egy részének értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink