hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vesztett a NAV a Kúrián: durván megadóztatta volna a kártérítést is

  • Surányi Imréné okleveles közgazda

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) álláspontjával ellentétesen határozott a Kúria az ellenőrzött tőkepiaci ügylet kapcsán megítélt elmaradt haszon és kamatának adózására vonatkozó kérdésben – közölte a Kúria Sajtótitkársága. A döntés révén az így megszerzett jövedelem után jóval kevesebb közterhet kell fizetnie a magánszemélynek, mint amennyit az adóhatóság kirótt volna.

A döntés előzménye, hogy egy magánszemély a személyi jövedelemadóról szóló (szja) törvény 67/A paragrafus (3) bekezdése szerinti ellenőrzött tőkepiaci ügyletben, befektetési szolgáltató közreműködésével arany, földgáz és nyersolaj árát követő certifikátokat vásárolt piaci áron, és kára keletkezett, mert a befektetési szolgáltató nem tájékoztatta a szerződés megkötését és teljesítését érintő lényeges körülményekről.

A Pénz- és Tőkepiaci Állandó Választott Bíróság (VB) felperes részére elmaradt haszon és kamatai címén általános kártérítést ítélt meg. A magánszemély és a NAV között jogvita keletkezett abban a kérdésben, hogy a kártérítésként megítélt összeg adózására az szja-törvény 1. paragrafus (9) bekezdés a) és b) pontjának, vagy az egyéb jövedelmet szabályozó 28. paragrafusának a rendelkezéseit kell-e alkalmazni.

A NAV által képviselt álláspont szerint az ügyben megítélt kártérítés az szja-törvény 28. paragrafusa szerinti egyéb jövedelemnek minősül, amit az első fokú bíróság is megerősített. Ennek megfelelően a magánszemélynek nem az ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó elmaradt jövedelemre vonatkozó szabályok szerint kellett volna adóznia, hanem a teljes összeg után 16 százalék személyi jövedelemadót és 27 százalék egészségügyi hozzájárulást kellett volna fizetnie.

A Kúria döntése értelmében azonban, „ha jövedelmet pótló kártérítésről kell dönteni, akkor az szja-törvény 1. paragrafus (9) bekezdés a) és b) pontja az irányadók, melyek szerint a kártérítés jogcíme nem maga a kártérítés, hanem az elmaradt jövedelemre irányadó szabályok szerint kell eljárni, tehát a jövedelmet pótló kártérítés az elmaradt jövedelem helyén adózik, elmaradt jövedelem jogcímén.

A késedelmi kamatot pedig arra a bevételre irányadó szabályok szerint kell figyelembe venni, amelynek késedelmes, illetve nem, vagy nem szerződésszerű teljesítésére tekintettel juttatják. A felperes esetében ezért a perben vitatott, elmaradt haszonra tekintettel kapott, VB által megítélt általános kártérítés és annak késedelmi kamata ebbe a körbe tartozik.”

Vagyis a NAV és az első fokú bíróság a magánszemély részére elmaradt haszon és kamatai miatt megítélt általános kártérítést tévesen minősítette az szja-törvény 28. paragrafusa szerinti egyéb jövedelemnek.

A Kúria alaposnak találta tehát a felperes kereseti és felülvizsgálati kérelmét, ezért az adóhatóság határozatát, valamint a keresetet elutasító jogerős bírósági ítéletet hatályon kívül helyezte, és az alperest új eljárásra kötelezte. Előírta, hogy az új eljárást a Kúria ítéletébe foglalt jogi álláspont figyelembe vételével kell lefolytatni, és ennek értelmében kell a rendelkezésre álló adatok alapján dönteni arról, hogy a felperesnek keletkezett-e, s ha igen, akkor milyen összegű adóztatható bevétele, illetve jövedelme, amelyek nem minősíthetők egyéb jövedelemnek.

Ez azt jelenti, hogy a kártérítésként kapott összeg az szja-törvény 67/A paragrafusa szerinti ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó olyan ügyleti nyereség, amellyel szemben az adóévi ügyleti veszteségek elszámolhatók, az így megállapított jövedelem adójával szemben alkalmazható az adókiegyenlítés, továbbá ezt a jövedelmet egészségügyi hozzájárulás nem terheli.

Látható, hogy a NAV álláspontjának elfogadása esetén sérült volna az adójogi semlegesség, mert a magánszemély a kártérítéssel kedvezőtlenebb helyzetbe került volna annál, mintha ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelmet szerzett volna.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Védelmező személybiztosítás adózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Biztosítási adó sávváltozás 2024

Juhász Tibor

okleveles nemzetközi és ellenőrzési adószakértő

Átalányadós továbbszámlázása

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink