hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Tévhitek: mit kell tennünk, ha kapunk egy adóellenőrzést

  • adozona.hu

Gyakran találkozunk ilyen mondatokkal az adóhatósági jegyzőkönyvekben, határozatokban: „adózó nem bizonyította hitelt érdemlően, hogy …”. Az esetek többségében rosszkor, rossz helyen használja a NAV ezt a szövegrészt. Ez a fogalom meghatározás az okirati bizonyítékok elsődlegességét támasztja alá az adóügyekben. A hitelt érdemlő adatot meg kell különböztetni a hitelt érdemlő bizonyítástól.

Vagyongyarapodási vizsgálatok során a revizorok csak hitelt érdemlő adatot fogadnak el. Hitelt érdemlőnek a bírósági gyakorlat szerint is az olyan adat minősül, amely ellenőrizhető, egyértelműen azonosítható, valóságtartalma kellően alátámasztott, tartalmánál, jellegénél fogva vagy más adatokkal egybevetve alkalmas a vele igazolni kívánt konkrét tény alátámasztására. Semmilyen nyilatkozat nem pótolhat releváns dokumentumokat, igazolásokat. Ez a különbség a hitelt érdemlő adat és a hitelt érdemlő bizonyítás között.

Az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.) pontosan meghatározza, hogy kit terhel a bizonyítási kötelezettség. Az adóigazgatási eljárások tényállás tisztázási szakaszában az adózónak kell szolgáltatnia a hitelt érdemlő adatot (szerződések, bevallások, közhiteles adatok, stb.), de a hiteles adatokon alapuló hiteles bizonyítás az adóhatóságot terheli. A bizonyítatlanság annak a terhére esik, akit a bizonyítási kötelezettség terhel. Ha a magánszemély hiteles adatot - például teljes bizonyító erejű magánokiratot - nyújt be a tényállás tisztázási szakaszban -, akkor a revíziónak nincs mérlegelési joga a tekintetben, hogy elfogadom – nem fogadom el.

Egy példával világítom meg a fent leírtakat: a hiteles adat a magánszemély által benyújtott teljes bizonyító erejű magánokirat, amelyik egy kapott kölcsönről szól. Ez a Polgári Perrendtartás 196.§ (1) bekezdése alapján vélelmezhetően hiteles adatnak minősül. E körben két eset fordulhat elő. A vagyoni helyzetre is kiterjedő személyi jövedelemadó bevallás utólagos vizsgálata ellenőrzési eljárásban (vagyonosodási vizsgálat) a becslés előtt, illetve a becslés után lett benyújtva a hiteles adat. Ha a becslés előtt, akkor az adóhatóságnak kell hitelt érdemlő ellenbizonyítást lefolytatnia. Ennek keretében hiteles adatokkal alátámasztva megkísérli kétségbe vonni a magánszemély által benyújtott hiteles adat valóságtartalmát. Önmagában az, hogy az adóhatóságnak a kölcsönnyújtóval nem sikerült felvenni a kapcsolatot, nem számít hitelt érdemlő ellenbizonyításnak, az adóhatóságnak el kell(ene) fogadnia hiteles adatként a kölcsönszerződést.

Ha a becslést követően nyújtotta be a magánszemély a szerinte hiteles adatot, akkor a bizonyítási teher megfordulása miatt már neki, a magánszemélynek kell hitelesen bizonyítania, hogy a teljes bizonyító erejű magánokiratban foglaltak hiteles adatnak minősülnek. Az utólagosan is ellenőrizhető követelményt, neki kell alátámasztania további hiteles adatokkal. Bizonyítania kell, hogy a kölcsönnyújtó egy létező személy, biztosítani kell az ő elérhetőségét, igazolni kell a kölcsönszerződésben szereplő pénz átadását, stb. Az eljárás ezen szakaszában (becslés után) már valóban mérlegelhet az adóhatóság, hogy elfogadom vagy nem fogadom el. A végső döntést a bíróság szokta kimondani azért, mert a vagyonosodási vizsgálatokban a bíróság előtt az esetek többségében a magánszemélyek – hibás képviselői (ügyvédi) tanácsra – a becsült adóalaptól való eltérést akarják bizonyítani. Pedig, lehetne támadni a tényállás tisztázottságát, a becslés feltételeinek fennállását, a becslési módszer megfelelőségét is.

Ez utóbbi esetekben (eljárási szakaszokban) a bizonyítási kötelezettség az adóhatóságon van, tehát eredményesebb lehet annak bizonyítása, hogy a jogerős határozat valójában jogsértő. A vagyonosodási vizsgálatokban az adóhatóság gyakori pernyertességének elsődleges oka a gyenge felperesi képviselet. Ez év március 1-től érvényes új bírósági eljárási szabályok (főszabályként tárgyaláson kívül dönt a bíróság) előtérbe helyezik a szakértői véleményeket és ez nagyobb esélyt adhat a felperesnek a nyeréshez. Ezért a jövőben – véleményem szerint - nem szabad adóügyben bírósági keresetet benyújtani a felperes álláspontját szakmailag alátámasztó okleveles adószakértői vélemény nélkül.

Angyal József
okleveles adószakértő    

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kisüzemi bortermelés

Laczi Ferenc

igazságügyi jövedéki szakértő

Kölcsön kamat

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink