hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Letiltás: miből lehet és kell levonni a gyermektartásdíjat?

  • dr. Hajdu-Dudás Mária, munkajogász

Az üzemanyag-megtakarítás letiltás (gyerektartás) alapját képezi-e? – merült fel olvasói kérdésként. Ennek kapcsán cikkünkben ismertetjük a Legfelsőbb Bíróság (a Kúria elődje) vonatkozó döntését, mely szerint a munkavállaló részére kifizetett juttatás jogcímét illetően nem a juttatás elnevezésének, hanem a rendeltetésének van elsősorban jelentősége.

Olvasónk a kérdésében megfogalmazottak szerint úgy vélekedett, hogy mivel az 1994. évi LIII. törvény nem nevesíti az üzemanyag-megtakarítás címén fizetett összeget, mint levonásmentes jövedelmet (74. §), így az letiltás alapját képezi. Ha a juttatás adómentes, akkor az ezen jogcímen kifizetett összeg az alapja a letiltásnak, ha adóköteles, akkor pedig a 61. paragrafus (1) bekezdése szerint fennmaradó rész.

Részben a kérdésben ismertetett logikával egyezően a Kúria már több döntésében rámutatott arra, hogy a munkavállaló részére kifizetett juttatás jogcímét illetően nem a juttatás elnevezésének, hanem a rendeltetésének van elsősorban jelentősége.

Ezért, bár a költségtérítésként kapott összeg nem vehető munkabérként figyelembe, ha az e címen feltüntetett és kifizetett összegről megállapítható, hogy annak rendeltetése nem a felmerült költségek megtérítése, hanem az a munkaviszonyon alapuló személyes közreműködést, a végzett munka anyagi elismerését szolgálja, ténylegesen a munkabérrel vonható egy kategóriába (BH 1993/12/772., EBH 1999/1/54.).

Ezzel egyezően a 1214/2005. számú polgári elvi határozat szerint a végzett munka anyagi elismerését szolgáló rendszeres személyi juttatás a gyermektartásdíj alapjához tartozik akkor is, ha a munkáltató azt költségtérítésnek tünteti fel.

Érdekességként felidézzük a Kúria elődje, a Legfelsőbb Bíróság vonatkozó ítéletét (Legf. Bír. Pfv. II. 21.694/2004. sz.):

A felperes és az első rendű alperes házasságát a bíróság felbontotta. A jóváhagyott egyezségben az alperes kötelezettséget vállalt arra, hogy a felperesnél elhelyezett gyermeke tartására megfizeti a felperesnek minden hónap 15. napjáig előre esedékesen a bérköltség (alapbér, bérpótlék, kiegészítő fizetés, prémium, jutalom, 13. és további havi fizetés) illetőleg a rendszeres személyi juttatás (alapilletmény, illetménykiegészítés, illetménypótlék, egyéb kötelező pótlék, 13. havi illetmény stb.) címén juttatott összes járandósága 20 százalékát, de legalább 8600 forint alapösszeget, valamint a személyi jellegű egyéb kifizetésként, illetőleg nem rendszeres személyi juttatásként járó egyéb jövedelem (végkielégítés, betegszabadság idejére járó díjazás, túlóra, ügyeleti díj, távolléti díj stb.) 20 százalékát, annak esedékességekor. Alperes a vállalt tartásdíj-fizetési kötelezettségének előbb önkéntesen tett eleget, majd munkáltatói letiltás útján került sor a tartásdíj végrehajtására.

Alperes gépkocsivezetőként a második rendű alperesnél állt munkaviszonyban, ahol a keresetlevél benyújtását megelőző egy évben átlagosan havi 41 288 forint alapbérben és 1 302 740 forint havi rendszerességgel kifizetett, átlagosan havi 108 571 forint üzemanyag-megtakarításban részesült. Az utóbbi jogcímen kifizetett juttatásból a második rendű alperes a gyermektartásdíjat nem vonta le, és nem fizette meg a felperesnek.

Felperes a keresetében egyrészt az első rendű alperest terhelő gyermektartásdíj felemelését kérte, másrészt az első és a második rendű alperesek egyetemleges marasztalását az üzemanyag-megtakarítás címén kifizetett összeg után járó gyermektartásdíjban. Az alperesek ellenkérelme a kereset elutasítására irányult.

Az elsőfokú bíróság ítéletében az első rendű alperes által fizetendő gyermektartásdíjat havi 15 ezer forint határozott összegre felemelte, rendelkezett a hátralék megfizetéséről. Egyúttal kötelezte az első és második számú alpereseket, hogy egyetemlegesen fizessenek meg a felperesnek az addig eltelt időszakra visszemnőlegesen járó 195 658 forintot, annak kamataival együtt.

A bíróság ítéletének indokolásában – egyebek mellett – kifejtette, hogy a beszerzett jövedelemigazolások szerint az első rendű alperes havi rendszeres jövedelme alapbérből és üzemanyag-megtakarítás címén kifizetett juttatásból állt, ami az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. kormányrendelet 58. paragrafusának (2) bekezdése értelmében rendszeres személyi juttatásnak minősült, s mint ilyen – a 4/1987 IM-rendelet (a továbbiakban: Csjtr.) 10. paragrafusának (2) bekezdése értelmében a gyermektartásdíj alapjához tartozik. A levonni elmulasztott összegnek az erejéig a második rendű alperes a Vht. 79. paragrafusának (1) bekezdése alapján készfizető kezesként, az első rendű alperessel egyetemlegesen felel.

Az ítélet utóbbi rendelkezése ellen az első rendű alperes részletfizetésért, a második rendű alperes a vele szembeni kereseti kérelem elutasítása érdekében fellebbezett.

A másodfokú bíróság helybenhagyta az elsőfokú bíróság ítéletének megfellebbezett rendelkezéseit. Indokolásában a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. paragrafus (6) bekezdésének, valamint a Csjtr. 10. paragrafus (2) bekezdésének az elemzésével arra a következtetésre jutott, hogy az üzemanyag-megtakarítás az első rendű alperes részére a második rendű alperes, mint munkáltató saját elhatározása alapján teljesített személyi jellegű egyéb kifizetés volt, amely a bontóperben kötött egyezség alapján a tartásdíj alapjához tartozott, és ezért a második rendű alperest a gyermektartásdíj levonásának és kifizetésének kötelezettsége e jövedelem vonatkozásában is terhelte volna. Ennek elmulasztása miatt az elsőfokú ítéletnek a készfizető kezesi felelősségre alapított marasztaló rendelkezése helytálló.

A jogerős ítélet ellen a második rendű alperes felülvizsgálati kérelemmel élt. Álláspontja szerint ellentmondás van az első- és a másodfokú bíróság ítélete között az üzemanyag-megtakarításnak a Csjtr. 10. paragrafusában felsorolt jövedelmek közé történő besorolásában. A 60/1992. kormányrendeletben meghatározott alapnorma figyelembevételével számított üzemanyag-megtakarítás nem sorolható a bérköltség fogalmához, nem minősül személyi jellegű egyéb kifizetésnek, illetve nem rendszeres személyi juttatásként járó jövedelemnek sem, hanem lényegében költségtérítés, amely a Csjtr. 10. paragrafusának (6) bekezdése értelmében nem számítható a gyermektartásdíj alapjához. Az üzemanyag-megtakarítás címén járó juttatáshoz a gépkocsivezető „megfelelő fegyelmezett és kiegyensúlyozott vezetés mellett és folyamatos karbantartással” juthat hozzá, ennek hiányában, túlfogyasztás esetén visszatérítési kötelezettséggel is számolnia kell. Ezen okokból azt személyijövedelemadó- és járulékfizetési kötelezettség sem terheli.

A második rendű alperes hivatkozott arra is, hogy munkáltatói készfizető kezesi felelőssége nem a bíróság által jóváhagyott egyezség, hanem a letiltó végzés alapján áll fenn, amely nem követi pontosan a jóváhagyott egyezség fogalomrendszerét, és az abban használt fogalmak közé („bérköltség”, „részesedési alap” stb.) az üzemanyag-megtakarítás nem helyezhető el. A jogerős ítélet ezért sérti a Ptk. 273. paragrafus (1) bekezdésének a kezesi felelősség terhesebbé válását tiltó szabályát is.

A felperes ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult. Álláspontja szerint az üzemanyag-megtakarítás – függetlenül attól, hogy a Csjtr. 10. paragrafus (2) bekezdésében felsorolt jövedelmek közül melyik kategóriába sorolható – havonta rendszeresen visszatérő juttatás volt, amit az első rendű alperes a munkaviszonyból eredő kötelezettségeinek teljesítéséért, és nem a munkavégzéssel összefüggésben felmerült költségeinek a fedezetére kapott, ezért a gyermektartásdíj alapjához tartozott.

Az első rendű alperes a felülvizsgálati kérelemben foglaltakkal értett egyet.

A Legfelsőbb Bíróság ítéletében kimondta, hogy a felülvizsgálati kérelem alaptalan, amit a következőkkel indokolt:

I. A Csjtr. 10. paragrafusának (2) bekezdése felsorolja azokat a bérköltség terhére, illetőleg rendszeres személyi juttatásként kifizetésre kerülő járandóságokat [a) pont], valamint a személyi jellegű egyéb kifizetésként, illetőleg nem rendszeres személyi juttatásként járó egyéb jövedelmeket [b) pont], amelyeket munkaviszonyban álló kötelezett esetén a gyermektartásdíj alapjaként elsősorban figyelembe kell venni, a (3) bekezdés pedig lehetővé teszi, hogy a tartásdíj megállapításánál a bíróság a gyermek szükségleteire tekintettel a más – munkaviszonyból, további munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból, illetőleg a nem munkaviszonyból származó – rendszeres jövedelmet is alapul vegye.

A jogszabályból egyértelműen kitűnik, hogy a számvitelről szóló, korábban hatályos 1991. évi XVIII. törvény 2. számú mellékletében foglalt jövedelemkategóriákat tartalmazó felsorolás nem teljes, a gyermek szükségleteinek kielégítése érdekében lényegében a kötelezett minden rendszeres és nem rendszeres jövedelme a gyermektartásdíj alapjául szolgálhat, kivéve a Csjtr. 10. paragrafus (6) bekezdésében felsorolt juttatásokat (költségtérítés, étkezési hozzájárulás, üdülési hozzájárulás, illetve a hasonló jellegű egyéb járandóság).

Azt, hogy mi minősül a tartásdíj alapjául szolgáló jövedelemnek és mi költségtérítésnek, nem az adó-, illetve társadalombiztosítási jogszabályok, vagy az államháztartás működési rendjéről szóló rendelet alapján kell eldönteni, mert azok a felek magánjogi jogviszonyában nem irányadók. A számvitelről szóló, a perbeli jogvita elbírálására irányadó 2000. évi C. törvény pedig a Csjtr.-ben a jövedelmeknek a korábbi számviteli törvény fogalomrendszere szerinti elhatárolásához szintén nem alkalmazható.

Az adott esetben – a felperes és az első rendű alperes között létrejött egyezség alapján – elsődlegesen abban kellett állást foglalni, hogy az első rendű alperes részére üzemanyag-megtakarításként kifizetett összeg – jellegénél fogva – a Csjtr. 10. paragrafus (2) bekezdésének a) és b) pontjában felsorolt jövedelmek valamelyikébe besorolható-e, vagy az a (6) bekezdésben foglalt, tartásdíj alapját nem képező juttatásnak minősül.

A per adataiból kitűnik, hogy az üzemanyag-megtakarítás címén fizetett összeget a második rendű alperes havi rendszerességgel juttatta az első rendű alperesnek, mégpedig a nettó munkabért lényegesen meghaladó (egyes hónapokban annak többszörösét kitevő) mértékben. A felülvizsgálati kérelemből is kitűnik, hogy ez a juttatás a gépkocsivezető által „megfelelő fegyelmezett és kiegyensúlyozott vezetés mellett és folyamatos karbantartással érhető el”, ami lényegében azt jelenti, hogy anyagi megtakarítás fejében járó, olyan többletjövedelemről van szó, amely a gondos, körültekintő munkavégzés eredménye. Az üzemanyag-megtakarítás rendeltetése tehát nem a költségek fedezete, hanem a jó munka teljesítményének az elismerése, ekként a Csjtr. 10. paragrafus (2) bekezdésének a) pontjában foglalt rendszeres személyi juttatásnak minősül.

II. Helyesen hivatkozik felülvizsgálati kérelmében a második rendű alperes arra, hogy a munkáltatónak a Vht. 79. paragrafus (1) bekezdésén alapuló készfizető kezesi felelőssége a letiltó végzés tartalmához igazodik. Az elsőfokú bíróság végzése azonban – bár az adós végrehajtás alá vonható jövedelmeit a Csjtr.-nek a 29/1997. IM-rendelettel történt módosítása előtti megszövegezése szerint tartalmazza – a munkáltatót arra hívja fel, hogy a gyermektartásdíjat „az adós munkabéréből, egyéb járandóságából” vonja le, és fizesse ki.

Ez a felhívás ugyan valóban nem teljes mértékben egyezik az egyezség szövegével, kétséget kizáróan tartalmazza azonban azt, hogy a levonásnak nem csupán a munkabér címén kifizetett összegből, hanem az első rendű alperes más pénzbeli járandóságaiból, így az üzemanyag-megtakarítás címén kapott juttatásból is meg kellett volna történnie.

Nem sértett tehát jogszabályt sem az elsőfokú, sem a másodfokú bíróság, amikor az üzemanyag-megtakarításként az első rendű alperes számára a kérdéses időszakban kifizetett összeget a gyermektartásdíj alapjául szolgáló jövedelemnek tekintette, és a második rendű alperest készfizető kezesi felelőssége alapján [Ptk. 274. § (2) bekezdés] az első rendű alperessel egyetemlegesen marasztalta.

Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítélet felülvizsgálati kérelemmel támadott rendelkezéseit – a fenti, indokolásbeli kiegészítéssel, illetőleg módosítással – hatályában fenntartotta.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Vagyonfelosztási javaslat

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Irodabútor használatba adása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Bizalmi vagyon devizás könyvvezetése

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink