hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Új adók elburjánzására lehet számítani a településeken

  • Erdős Gabriella adószakértő, TaxMind Kft.

Jószerivel csak a fantázia szab határt az új adóknak, miután az Országgyűlésnek a múlt héten T/1705-ös számon benyújtott törvényjavaslat viszonylag kevés korlátot szabva települési adók kivetésével hatalmazza fel az önkormányzatokat. A helyi adókkal kapcsolatos többi módosítási javaslatot is bemutatjuk.

A helyi adóról szóló 1990. évi C. törvény javasolt módosítása két területen, a települési adó kivetési jog bevezetésével és a beszerzési, értékesítési szövetkezetek mentesítésével hoz újdonságot, valamint néhány területen a jogalkalmazást segítő pontosításokat fogalmaz meg. A legfontosabb változás kétségkívül az önkormányzatok települési adó kivetési joga.

A törvény jelenleg az önkormányzatok jogát a helyi adók tekintetében két területre korlátozta: arra, hogy kivetik-e a parlament által elfogadott helyi adó törvényben szereplő valamelyik helyi adót, illetve, ha igen, milyen adómértékkel. A mostani módosítás megalkotja, bár nem definiálja, a települési adók csoportját. Települési adót bármire ki lehet vetni, feltéve, hogy azt más törvény nem tiltja, illetve, hogy más törvény arra az adótárgyra még nem vetett ki adót. Jó hír a vállalkozóknak, hogy vállalkozásokat nem terhelhet települési adó, legalábbis vállalkozási minőségükben nem.

Az elméleti érdeklődéssel megáldott olvasóban felmerülhet a kérdés, hogy mennyire tekinthető Magyarország alaptörvényével és sarkalatos jogszabályaival összhangban lévőnek az önkormányzatok tervezett települési adó kivetési joga. Régebben adót kivetni kizárólag törvényben lehetett. A szabály célja az volt, hogy az adórendszer ne burjánozzon ellenőrizhetetlenül; a különböző, esetleg részérdekeket képviselő és érvényesítő költségvetési szervek ne tudjanak alacsonyabb szintű jogszabályok segítségével a parlament választott képviselőinek megkerülésével addicionális bevételi forrásokat teremteni maguknak.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja, milyen lehetőségei vannak az önkormányzatoknak az új adó kivetésére, illetve mi módosul még a helyi adóról szóló törvényben!
A teljes cikkhez előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Transzferár-nyilvántartás piaci adatainak a frissítése

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Motor bérbeadása

Adózóna  szerkesztőség

kérdések és válaszok

Art. 225. § értelmezése

dr. Juhász Péter

jogász-adószakértő

HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 november
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink