hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

60 milliós adatvédelmi bírság beszélgetés rögzítéséért

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) döntésében 60 millió forint adatvédelmi bírságot szabott ki a UPC Magyarország Kft.-re a személyes ügyfélszolgálatain történő hangrögzítési gyakorlatának jogellenessége miatt. Tekintettel az ügy érdekességére, a döntés részleteit az alábbiakban mutatjuk be.

Az ügy a tatabányai ügyfélszolgálati irodán történt beszélgetés rögzítéséből indult

Az eset hátterében egy bejelentés állt, amelyben a bejelentő azt sérelmezte, hogy a UPC tatabányai ügyfélszolgálati irodájában hangfelvétel készül az ügyintézés során, azonban az érintettek arról nem kapnak (megfelelő) tájékoztatást.

A bejelentő véletlenül vette észre, hogy a mikrofon üzembe van helyezve. Amikor rákérdezett, hogy történik-e hangrögzítés, az ügyintéző igenlő választ adott, továbbá tájékoztatta arról, hogy a hangrögzítésről a számhúzó rendszer kijelzőjén már tájékoztatták az ügyfeleket. A bejelentő szerint azonban ez nem kellően figyelemfelhívó, illetve nem mindig történik sorszámhúzás az ügyintézéssel összefüggésben.

Az eljárás során a UPC előadta, hogy a tulajdonában mintegy 24 üzlet állt, melyekben havonta nagyságrendileg 50 000 ügyfelet szolgált ki. A hangfelvétel-készítés célja az volt, hogy rögzítsék a leendő ügyfelek érdeklődését és a panaszbejelentéseket, illetve, hogy az adatkezelésre vonatkozó nyilatkozatok rekonstruálhatóak legyenek. További célként hivatkozott a szerződések megkötésére vonatkozó folyamatok biztosíthatóságára, a későbbi vitás helyzetek bizonyíthatóságára, illetve arra, hogy teljesíteni lehessen a „hibajavítási és egyéb jogszabályban meghatározott” kötelezettségeket.

Az adatkezelés a GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pontjában nevesített jogos érdek jogalapon történt. A konkrét jogos érdek elsősorban a UPC gazdasági érdekeinek védelme (beleértve a minőségbiztosítást is), visszaélések megelőzése, illetve ezekhez kapcsolódóan az érintett fogyasztó jogainak, polgári jogi igényeinek az érvényesíthetősége.

Garanciaként hivatkozott az 5 éves megőrzési határidőre, a személyes adatokhoz hozzáférők szűk körére, az érintetti jogok gyakorolhatóságára, valamint az adattovábbítás hiányára.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja: a NAIH szerint miért nem állnak fenn a jogos érdek alapú adatkezelés feltételei!
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Nyíltvégű lizing

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

A traszferár és az áfa kapcsolata

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Előleg áfarendezése

dr. Kelemen László

adószakértő, jogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink