hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Visszamenőleg is levonható az államilag finanszírozott tevékenységek áfája

  • adozona.hu

Az Európai Bíróság a Közösségi joggal ellentétesnek ítélte, hogy az állami támogatással finanszírozott eszközberuházás vagy tevékenység után az előzetesen felszámított áfa nem vagy csak részben volt levonható. Emiatt ez a korlátozás Magyarországon is megszűnt ugyan 2006. január 1-től, de nem visszamenőlegesen. Egy, a Legfelsőbb Bíróság által tavaly év végén született döntés viszont azok számára lehetőséget nyitott arra, hogy a teljes levonási jogukkal éljenek, akik korábban támogatásban részesültek, de a nem éltek ezzel a lehetőségükkel.

A 2005. december 31-ig hatályos magyar jogszabályok alapján az állami támogatással finanszírozott eszközberuházás vagy tevékenység után az előzetesen felszámított áfa csak részben volt levonható. Spanyolország és Franciaország korábban ehhez a szabályhoz hasonló áfalevonási tilalmat vezetett be, amelyet az Európai Bíróság (EB) 2005. október 6-án a Közösségi joggal ellentétesnek ítélt. Emiatt 2006. január 1-jétől Magyarországon is megszűnt az állami támogatásokból finanszírozott beruházásokhoz kapcsolódó áfalevonási tilalom. Viszont nem visszamenőlegesen. Ráadásul az átmeneti szabályok miatt a 2005-ös beszerzésekre még vonatkozott a tilalom akkor is, ha 2006-ban folyósították a támogatást. 

Az EB döntése Magyarországon is megnyithatja az áfa teljes összegű levonásának lehetőségét egészen 2004. május 1-jéig visszamenőleg. Az Ernst and Young hírlevele szerint az EB ítéletének és a nem visszamenőleges magyarországi jogszabálymódosítás eredményeképpen az elmúlt években több adózó is közigazgatási pert kezdeményezett a 2004. május 1. és 2005. december 31. közötti időszakban lebonyolított ügyletek áfavisszaigénylésére. 

Az egyik ilyen bírósági ügyben felülvizsgálati kérelemmel fordultak az alperes adóhatóságok a Legfelsőbb Bírósághoz (LB), amely 2007. november 29-én meghozta döntését az ügyben. Az adóhatóságok azzal érveltek, hogy a 2004. május 1-jét követő időszakban is a hatályos áfatörvényt kellett alkalmazni, mely alapján az adózónak arányosítási kötelezettsége keletkezett és a kapott támogatás arányában vonhatta le az előzetesen felszámított áfát. Arra is hivatkoztak, hogy az uniós irányelvek közvetlen hatálya nem automatikusan érvényesül. 

Az adóhatóságok álláspontja szerint a spanyol tagállamra kötelező bírósági ítéletben foglaltakra a magyar nemzeti jog alkalmazása során nem kellett figyelemmel lenni. A közösségi jognak való megfelelés érdekében a 2006. január 1-jétől hatályos áfatörvény valóban megszüntette az adóalapot nem képező támogatás esetében az addig előírt arányosítási kötelezettséget, ez a módosítás azonban nem visszamenőleges hatállyal lépett életbe.

Az LB ítéletének indokolásában viszont megállapította, hogy az EB már több döntésében rámutatott arra, hogy a 6. számú Áfa Irányelv (77/388/EGK Tanácsi Irányelv) nem kívánt meg külön harmonizációs hatályba léptető intézkedést a tagállamok részéről, így akár közvetlenül is hatályosulhatnak szabályai a tagállamok részére. A 6. Irányelv tiltja az ott felsoroltak kivételével az adólevonási jog korlátozását. 

Az LB alkalmazhatónak tartotta a perbeli ügyben az Európai Közösségek Bizottsága és a Spanyol Királyság közötti ügyben hozott ítélet döntését. Az LB hangsúlyozta, hogy a magyar jogalkotó is egyértelműen tudatában volt annak, hogy az áfatörvény rendelkezése a 6. számú Irányelv rendelkezéseibe ütközött, ezért került sor a 2006. január 1-jétől hatályos módosításra. Az LB azt is megállapította, hogy a Magyar Köztársaság szempontjából a 6. számú Irányelv hatályba lépésének időpontja 2004. május 1. volt.

Az LB ítélete nagy jelentőségű: egyrészt precedens értékű abból a szempontból, hogy az adóhatósággal szembeni vitákban ezentúl hivatkozni lehet az uniós direktívák közvetlen alkalmazhatóságára és az adóhatóság nem érvelhet azzal, hogy csak a hatályos magyar jogszabályok alkalmazására van módja. Másrészt a döntés lehetőséget nyithat azok számára is, akik korábban támogatásban részesültek, de a jogszabályok alapján nem éltek teljes áfalevonási jogukkal és eddig ezzel kapcsolatban nem is tettek lépéseket.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Gépjárműoktatók eszközbeszerzése

Nagy Norbert

adószakértő

23HIPAK_A-NY-01. 9. pontja II. rész

Szipszer Tamás

adószakértő

Egyéni vállalkozás kettős könyvvitelben

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink