hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EU-eljárás Magyarország ellen?

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

Néhány héttel ezelőtt az Európai Bizottság eljárást indított Magyarország ellen az egyik adószabály miatt. Miről is van szó?

A magyar társasági adótörvény 2003. január elsejétől bevezetett intézménye szerint a vállalatcsoporton belüli ügyletből származó kamatjövedelem fele – az azt kapó cégnél – mentesül a társasági adó alól. Ha tehát egy vállalatcsoport, mondjuk, német cége kölcsön miatt kamatot fizet a magyar cégnek, akkor ez az összeg a németeknél költség, vagyis mentesül a 34 százalékos német társasági adó alól, míg a magyar cégnél bevétel ugyan, de csak a fele után kell 16 százalékos adókulccsal adózni. 

Persze, igaz ez akkor is, ha egy vállalatcsoport két honi tagvállalata közötti ügyletéről van szó. (Ennek akkor van igazán jelentősége, ha a kamatot kapó cég veszteséges, a kamatot adó egység pedig nyereséges.) Így egyfajta adóalap-áthárításra is felhasználható ez a rendelkezés akár nemzetközi, akár hazai viszonylatban. Természetesen, ha az adott ügylet mögött nincs tényleges gazdasági tartalom, csak az adómegtakarítás, akkor az adóhatóság, mint a rendeltetésszerű joggyakorlásba ütköző eljárást felülbírálhatja. Az ismertetett szabály alól egyébként a pénzintézeteket, a biztosító társaságokat és a kisvállalkozásokat kizárja a törvény.

A kedvező kamatérvényesítést a gyakorlatban hazai vállalatcsoportok alig alkalmazzák, jellemzőbb a határon átnyúló ügyfeleknél. Az EU káros adóversenyt vizsgáló bizottsága ezt a kérdést egyszer már vizsgálta, s akkor lekerült a napirendről. Most versenyjogi szempontú vizsgálatot indított az Európai Bizottság, amelynek kimenetele többesélyes, és minden bizonnyal hosszú időt vesz igénybe (akár több évet is).

A téma nyilván úgy kerülhetett terítékre, hogy a hollandok ehhez hasonló rendelkezést szerettek volna bevezetni, s az előzetes véleményeztetésnél alighanem a magyar intézmény szóba jöhetett.

A magyar adószabály 2003-tól, tehát EU tagságunkat megelőzően született. A csatlakozást megelőzően az EU szakértői a teljes magyar adórendszert felülvizsgálták, s bár sok mindent szóvá tettek; ezt a rendelkezést nem kifogásolták, holott látták. Ezért furcsállhatjuk a mostani vizsgálódást.

Az eljárás végét megjósolni lehetetlen. Elvileg a végeredmény lehet számunkra kedvező is, és akkor minden marad változatlan. Ha a luxembourgi EU Bíróságra is eljutható eljárás hátrányos eredménnyel zárulna, akkor még mindig nem mindegy, hogy a döntés visszamenőleges (ex tunc) vagy a jövőre szóló (ex nunc) hatályú. Majd meglátjuk. Mindenesetre hosszú procedúra előtt állunk.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Lakásszövetkezet építményadója

Szipszer Tamás

adószakértő

Kéményseprői díj egyéni vállalkozó felé

Szipszer Tamás

adószakértő

Munkanélküli ellátás lehetősége

dr. Hajdu-Dudás Mária

ügyvéd

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 december
H K Sze Cs P Sz V
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink