hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szja-körkép: adócsökkentés és kedvezmények szomszédainknál

  • adozona.hu

Adóreformra Magyarországon is rendkívül nagy szükség van – ebben a pártok, a szakemberek, és az „átlagemberek” is egyetértenek. A megvalósításában korántsem ilyen nagy az összhang. Pedig az idő fogaskereke kényszerítő erőként kellene, hogy hasson, hiszen a környező országokban történő változások következtében Magyarország versenyelőnye igencsak megkopott.

Régiónkban megvalósuló reformok hatása egyértelműen pozitív, annak ellenére, hogy rövidtávon átmeneti nehézségek szinte minden országban megfigyelhetők. A kelet-közép-európai országokban általános tendenciaként jellemző az adócsökkentés, valamint az egyszerűsítés. Ennek jegyében 1994-ben Észtország vezette be elsőként az egykulcsos szja-t, az adó mértéke 2008-tól 21 százalék. Az egykori szocialista államok sorra követték – különösen az oroszországi, 13 százalékos adókulcs sikerét látva, melynek hatására 25 százalékkal nőtt az adóbevétel. Litvánia például 2006-ban 33 százalékról 27-re, idén pedig 24 százalékra csökkentette az adókulcsot.

Ettől az évtől Csehország is egykulcsos személyi jövedelemadót alkalmaz. A korábbi 12–32 százalék közötti szja-kulcsokat 15 százalékos váltotta fel, amely jövőre a terv szerint 12,5 százalékra mérséklődik. Bulgáriában a társaságiadó-csökkentés kedvező tapasztalatai alapján döntöttek úgy, hogy 2008-tól a magánszemélyek jövedelmére is csak 10 százalékos adót vetnek ki, szemben az eddigi 20–24-százalékkal. Az új lengyel kormányfő, Donald Tusk programjában is egykulcsos, 17 százalékos szja szerepel. A kelet-közép-európai uniós tagok közül már csak Magyarországon és Szlovéniában nincs napirenden az egykulcsos adó bevezetése. 

Az alábbiakban nézzük meg három szomszédos ország jövedelemadójának főbb jellemzőit:

Szlovákia

Északi szomszédunk 2004-ben átfogó adóreformot hirdetett meg: addig a jövedelemhez kapcsolódó adókra fókuszáló rendszer súlypontja a fogyasztási típusú adókra tevődött át. Egységes - 19 százalékos – lett a személyi jövedelemadó-(a tőkejövedelmek tekintetében is), az áfa- és társasági adó kulcsa, ami azóta is változatlan. A korábbi, hatsávos személyi jövedelemadó rendszerhez kapcsolódó adókedvezmények ugyan hatályukat vesztették, számos jövedelemtípus (-részlet) azonban mentességet élvez.
 
Adómentes a mindenkori létminimumként megjelölt összeg 19,2 szerese, mindaddig, míg az éves jövedelem nem haladja meg a létminimum százszorosát. Ennél magasabb jövedelem esetén az adómentes sáv csökken, majd megszűnik – vagyis ténylegesen három, különböző mértékkel adózó sávot különíthetünk el. Ha az adóalany nyugellátásban részesül, az adómentes jövedelemsáv érvényesítésére csak akkor jogosult, ha a nyugdíja a létminimum 19,2 szeresénél kisebb, maximum a különbözet erejéig. A családi adózás jegyét viseli az a szabály, miszerint ha a közös háztartásban élő házastárs adóköteles jövedelme nem éri el az adómentes sáv határát, a „keretéből” fennmaradó részt a házastárs is figyelembe veheti bevallásában. 

Gyermekek után úgynevezett adóbónusz érvényesíthető, melynek összege 555 SKK*/hó gyermekenként, amennyiben az eltartott nem töltötte be a 25. életévét és közép- vagy felsőfokú tanulmányokat folytat és az adóalany legalább a minimálbér hatszorosának megfelelő jövedelemmel rendelkezik. A magyar rendszerhez képest jelentős eltérés, hogy amennyiben a számított adó a „gyermek-bónusznál” alacsonyabb, a különbözetet a magánszemély részére kifizetik. 

A legalább 10 éves nyugdíj vagy életbiztosításhoz maximum 12.000 SKK (1 EUR = 32,4 ) kedvezmény kapcsolódhat, ha a magánszemély 55 éves koráig nem kerül sor a szolgáltatásnyújtásra. Adómentes az ingatlan, illetve ingó dolog értékesítéséből származó jövedelem, amennyiben nem képezi vállalkozási vagyon részét, és legalább 5 éve az adóalany tulajdonában van. Ha lakás és egy, illetve kétlakásos ház tulajdonosa az értékesítést megelőzően legalább 2 évig állandó lakosként használta ingatlanát, értékesítése szintén adómentesnek minősül. Az adóreform teljes mértékben beváltotta a reményeket. Annak ellenére, hogy több kis adót és járulékot megszűntettek, a jó nemzetközi kommunikációval is támogatott intézkedéseknek köszönhetően a bevételek nem csökkentek, a támogatási rendszer megnyirbálásával pedig a kiadási oldal jelentősen mérséklődött.

Románia

Az adóreformok bevezetésétől - az egyszerűsítés mellett - Romániában is a gazdaság dinamizálását várták. 2005. január 1-jétől az adókulcs egységesen 16 százalék a társasági nyereségadó és a személyi jövedelemadó tekintetében (beleértve a kamat- és osztalékjövedelmeket). A magánszemélyek ezt megelőzően 18-40 százalékkal adóztak, az alacsonyabb kulcs alkalmazásával azonban szinte minden kedvezményt eltöröltek. Néhány esetben lehetőség van az adóalap korrekciójára. A munkavállalók számára a törvény havonta 250 RON* levonását teszi lehetővé. A rokkantsági foktól függően 100, illetve 200 RON kedvezményt lehet figyelembe venni, valamint eltartottanként is jár 100 RON. Így a 2008-ban érvényes 500 RON minimálbéren foglalkoztatott kétgyermekes munkavállaló csak 50 RON után fizet adót. (*1 EUR = 3,7 RON)

A személyi levonások érvényesítésének lehetősége regresszív, vagyis a jövedelem növekedésével a kedvezmény csökken. Amennyiben pedig az adóalany jövedelme meghaladja a 30.000 RON-t, már semmilyen kedvezmény figyelembe vételére nincs lehetőség. Ezáltal a tényleges adóterhelés progresszív jellege megmaradt. A nyugdíjak havi 900 RON felett adókötelesek (mivel az adóalap meghatározásakor a járulékok levonhatók) és az adózási szabályok a bérjövedelmekre vonatkozókkal azonosak. Az adómentes jövedelmek köre széles: a szociális juttatások mellett ide tartozik például az ösztöndíj, az örökség, a diplomaták jövedelme, a mezőgazdasági tevékenység jövedelme és az ingó és ingatlan vagyon értékesítéséből származó jövedelem is.
A hazai elemzések szerint a rendszerváltozást követően mintegy kétmillió román állampolgár vállal külföldön munkát, a fogadó országok becslése alapján számuk ennek dupláját is elérheti. A kialakult jelentős munkaerőhiány a munkaügyi miniszter szerint a gazdasági fejlődés gátja lehet, ezért a kormány olyan javaslatokat vár, amelyek - elsősorban adókedvezmények által – meggyőzhetik a vendégmunkásokat arról, hogy érdemes hazatérniük.

Szlovénia

Az említett országok mintájára Ljubljanában is javasolták a szakértők az egykulcsos, 20 százalékos hozzáadottérték-, jövedelem-, és társasági adó bevezetését az euróövezeti csatlakozással egyidejűleg. A belépéshez szabott kritériumok teljesítése Szlovéniának rekordgyorsasággal sikerült, 2007-től a közös valutát használják. Adórendszerében az adócsökkentési tendencia megvalósult, átfogó reform viszont nem történt. Személyi jövedelemadó terheli a bérjövedelmeket, az üzleti tevékenységek jövedelmét, a mezőgazdasági tevékenységből származó jövedelmet, a tőkejövedelmeket, az ingatlanok bérleti díjából és a vagyoni jogok átengedéséből származó jövedelmeket. A személyi jövedelemadó táblája - a magyarhoz hasonlóan - sávosan progresszív.

Ha az adóalap az alábbi sávba esik, az adó mértéke
       0 –   6,800 EUR 16 %
6.800 – 13,600 EUR 27 %
13,600 EUR felett 41 %

Minden személyi jövedelemadó fizetésére kötelezett magánszemélynek joga van az ún. általános adókedvezményre, azaz az adóalap évi 2.800 EUR-s csökkentésére, - feltéve, hogy egy másik rezidens nem érvényesíti az eltartott családtagra vonatkozó különleges kedvezményt utána. Különleges kedvezményt vehetnek figyelembe a nyugdíjasok, a rokkantak és a diákok is. A családi kedvezmény összege az eltartottak számától függ (egy eltartottra is jár). A törvény az önkéntes nyugdíjpénztári befizetések növelését adókedvezménnyel ösztönzi.

A kamat- és osztalékjövedelmek adója 20 százalék, a tőkejövedelmeké – a birtoklás időtartamától függően – 0 - 20 százalék, a tulajdonjog átruházásából származó jövedelmet pedig 2 százalék adó terheli. Adómentes a segély, a támogatás, a rokkantsági járadék, a táppénz és a nyugdíj.

A világpiaci változások hatására felszínre kerültek a szlovén gazdaság gyenge pontjai, és - noha a fejlettségi szintjét tekintve az EU élvonalában szerepel - a gazdasági növekedés lassul. Lakossága egyre többet költ megélhetésre, egyre kevesebbet takarít meg és egyre jobban eladósodik. Az adóreform terve ismét előtérbe került.

Mivel a közvetlen adózásról a közösségi joganyagok nem rendelkeznek, a tagállamok adórendszerei közötti hasonlóságok mellett számos különbséget is találhatunk. A közösségi adózási szabályok szerint az EU tagállamok állampolgárai abban a tagállamban kötelesek adót fizetni, ahol ténylegesen laknak, függetlenül a jövedelem keletkezésének helyétől. A munkaerő pedig – ahogy a tőke is – oda vándorol, ahol kedvezőbb feltételekkel várják.

Ambrus Attiláné
NYME KTK
Pénzügyi és Számviteli Intézet

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Áfakérdés sport szabadidő képzés

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Kft., ingatlan egy részének értékesítése

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Adószámos magánszemély új tevékenység

dr. Bartha László

adójogi szakjogász

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink