hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Vége lehet a kétéves hűségidőknek! Megszorongatná a parlament a szolgáltatókat

  • MTI

Két évről egy évre csökkentené az elektronikus hírközlési szolgáltatók által alkalmazott "hűségidős" szerződések időtartamát, és egyoldalú szerződésmódosítás esetén lehetőséget teremtene a fogyasztóknak a határozott idejű szerződés felmondására az elektronikus hírközlésről szóló törvényt módosító fideszes javaslat, amelyet kedden kezdett tárgyalni az Országgyűlés. A parlamenti pártok módosításokkal támogatják az előterjesztést.

A hírközlési piacon működő szolgáltatók „magas lóról, diktátumokkal” beszélnek az emberekkel, és nem az általuk nyújtott magas minőséggel, hanem szerződésekkel akarják magukhoz láncolni az ügyfeleket – hangoztatta az elektronikus hírközlésről szóló 2003-as törvényt módosító előterjesztés ismertetésekor a Balla György fideszes képviselő, aki párttársával, Kucsák Lászlóval együtt nyújtotta be a törvényjavaslatot.

Úgy vélte: a szektor szolgáltatói a kétéves hűségszerződésekkel a versenyt a legminimálisabbra akarják szorítani, miközben a határozatlan idejű szerződések díját tisztességtelenül magasan tartják. Így a fogyasztónak például az internet- vagy kábeltévé-szolgáltatóhoz két évre le kell kötnie magát, de ennek letelte után is csak akkor kap megfizethető árat, ha újabb két évre szerződik.

A képviselő közölte: a helyzet megváltoztatása érdekében azt javasolják, hogy csökkenjen 12 hónapra a hűségszerződések időtartama. Ugyanakkor jelezte: ha a szolgáltatás mellé nagy értékű eszközt, például okostévét vagy mobiltelefont is vásárol az ügyfél részletfizetésre, akkor az ő kérésére továbbra is lehetne kétéves szerződést kötni, de csak olyan feltételekkel, mint az egyéves szerződés esetén.

Azt is javasolják, hogy a hűségidő letöltése után az ügyfél újabb elköteleződés nélkül is kapja meg az akkor fellelhető legkedvezményesebb szolgáltatási csomagot – ecsetelte Balla György. Emellett azt is kezdeményezik, hogy a fogyasztó a hűségidő alatt is felmondhassa a szerződést, amennyiben a szolgáltató bármilyen módon megváltoztatja szolgáltatása tartalmát vagy árát. Mint mondta, jelenleg ugyanis nincs lehetősége az ügyfélnek felmondani a szerződést például olyan esetben, amikor a kábeltévé-szolgáltató kiveszi a csomagból a számára fontos csatornákat. Azt is javasolják, hogy a határozatlan idejű előfizetői szerződések esetében szűnjön meg a 8 napos felmondási határidő, és az előfizető azonnali hatállyal mondhassa fel szerződését.

Balla György elmondta: egy közösségi oldalon hívták fel a figyelmét arra, hogy a mobileszközök esetében a hűségidő lejárta után a szolgáltatók 15-25 ezer forintot kérnek az eszköz függetlenítéséért, ezért kezdeményezni fogják, hogy ezt ingyen végezzék el a szolgáltatók.

A javaslat hatásairól szólva a képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a szolgáltatók minden ilyen esetben áremeléssel fenyegetőznek, amit Balla György alaptalannak és a tisztességtelennek nevezett. Véleménye szerint a hírközlési hatóságnak el kell járnia, és a gazdasági versenyhivatalnak is közbe kell lépnie, ha a szolgáltatók „kartell módjára” akarnak árat módosítani.

Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár államtitkára közölte: a kormány egyetért a javaslatok irányával, és kiemelt fontosságúnak tartja a fogyasztók védelmét. Szerinte a legfeljebb egyéves hűségidő bevezetése és az előnytelenné váló szerződés könnyebb megszüntetése csökkenti az ügyfelek kiszolgáltatottságát a szolgáltatók felé. „Nem engedhetjük meg, hogy ezen a területen működő gigacégek úgy láncolják magukhoz a fogyasztókat évekre, hogy közben saját kényükre-kedvükre változtathassák az előfizetési feltételeket” – fogalmazott.

Hangsúlyozta: élni kell minden független hatósági eszközzel, hogy az új szabályozás ne jelentsen indokolatlan és összehangolt áremelkedést, azonban ha ez nem vezet eredményre, akkor a kormány kész a szabályozás további felülvizsgálatára. Hozzátette: arra is fel vannak készülve, hogy adott esetben a fogyasztókat védő szabályozásnak a brüsszeli próbát is ki kell majd állnia.  

Pontosításokkal, de ellenzéki pártok is támogathatónak tartották a törvényjavaslatot.

Velez Árpád, az MSZP vezérszónoka szerint a javaslatnak vannak támogatható tartalmi pontjai, melyek az ügyfelek jogait erősítik. Dicséretesnek tartotta, hogy a hűségidő után ugyanolyan feltételek vonatkoznának a régi ügyfelekre, mint az újakra, megjegyezte ugyanakkor, hogy nem javul a helyzet, ha az új ügyfelekre vonatkozó ár emelkedik.

A szocialista politikus szerint tüneti kezelésről van szó, s a fő problémát nem érinteti a javaslat. A kormánynak a távközlési adó bevezetésével kiemelt szerepe volt abban, hogy a tarifák az összes uniós tagországénál magasabbak legyenek. Miközben Európa többi országában csökkent a szolgáltatások ára, nálunk a kormány döntése nyomán extra terheket pakoltak a szolgáltatókra. Az államnak fizetett adók, illetékek és díjak mindent egybevéve a szolgáltatások összes bevételének a 29 százalékát viszik el. Amíg a magyar családok 29 százalékot áttételesen az államnak utalnak, addig hiába várják, hogy a csomagok olcsóbbak legyenek – véli Velez Árpád.

Hozzátette azt is, hogy a Fidesz olyan törvényjavaslatot fogadott el néhány hete, amely lehetővé teszi, hogy az NMHH elnöke kénye-kedve szerint engedélyezze egyes szolgáltatóknak, hogy magasabb roaming-díjakat alkalmazhassanak a magyar előfizetőknél, mint az uniós előírások.

Lukács László György, a Jobbik vezérszónoka hangsúlyozta: nagyon fontos, hogy a fogyasztók védelmét és a technológiai fejlődési lehetőségeket is figyelembe vegyék egy-egy változtatásnál. Rámutatott: a mostani törvényjavaslatban elfogadható dolgokat javasolnak az előterjesztők, az nemcsak a fogyasztóvédelemnek, hanem a hírközlési piacnak is tartogat pozitív lépéseket. Valóban komoly probléma a kétéves hűségidő, s a határozatlan idejű szerződéseknél az azonnali felmondás lehetősége is jó lépés.

A javaslat biztosítja a fogyasztók régóta hangoztatott és jogos elvárásait, választási szabadságot ad, és segíti a technológiai fejlődést is, így igazi versenyhelyzetet alakíthat ki. A szolgáltatók abban lesznek érdekeltek, hogy egymással versengjenek – véli a képviselő.

Megjegyezte, hogy a szélessávú lefedettség területén van még tennivaló.

A Jobbik támogathatónak tartja a törvényjavaslatot – jelezte a képviselő.

Ikotity István, az LMP vezérszónoka közölte: támogatják a javaslatot, az kifejezetten a fogyasztókat segíti. A 21. században az információhoz, kultúrához való hozzáférésnek a lehető legszélesebb módját kell biztosítani, s a javaslat efelé tesz lépéseket. Nincs olyan fogyasztó, aki még ne futott volna bele a szolgáltatókkal való csatározásba – mutatott rá.

A készülékek szolgáltatótól való függetlenítését is jónak tartotta, de arra volt kíváncsi, hogy ezt egyeztették-e a szolgáltatókkal. Alkalmasak nagy tömegben ezt végrehajtani? – kérdezte.

Felvetette, jó lenne, ha az előfizető értesítést kapna arról, ha a lejártához közeledik a hűségidő.

Kara Ákos államtitkár erre a felvetésre reagálva elmondta: a mostani jogi keretek is biztosítják annak a lehetőségét, hogy a szerződés lejárta előtt jelezzenek az előfizetőknek a szolgáltatók. Megfontolandó, hogy több ilyen jelzés legyen.

Mesterházy Attila, szocialista képviselő szerint támogatandó elképzelés, hasznos és jó módosításokat tartalmaz a fogyasztók érdekében. Megjegyezte: ha a szolgáltatók áremelésekkel fenyegetőznek, a versenyhivatal nyilván fel tud lépni, s az esetleges kartellt meg tudja akadályozni. Véleménye szerint érdemes lenne lépéseket tenni a szolgáltatás minőségének javítására is, beleértve a lefedettséget.

Kara Ákos szerint teljesülni fog az az ígéret, hogy 2018 végéig Magyarország minden pontjára eljut a szélessávú internet.

Kucsák László, a törvényjavaslat előterjesztője köszönetet mondott, hogy tárgyszerű reagálások hangzottak el a vitában. Az ügyfelek értesítésére vonatkozó felvetésekkel kapcsolatban közölte: ez a szakmai megbeszéléseken is előkerült, s megfontolandónak tartotta. Kiemelte: az a szándék, hogy kivitelezhető szabályozást fogadjanak el. Véleménye szerint a szolgáltatóknak erős üzenet, hogy a vita jelen szakaszában a parlamenti képviselők támogatásukról biztosították a javaslatot.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

GINOP-8.3.5-18/B hitelprogram

Pölöskei Pálné

adószakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink