hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Jól jár, ha tudja – utolsó esély a jelzáloghiteleknek

  • lapszemle

Megállapodási javaslatokkal kereshetik fel a bankok szeptember végéig a késedelmes jelzáloghitel-adósokat. Csak az ügyfél együttműködésével van esély egyezségkötésre, ám a végrehajtással, perrel érintett ügyekben nem várható könnyítés. A Jogi Fórum részletesen ismerteti a teendőket.

A lakossági jelzáloghitelek szabályai az elmúlt években sok változáson mentek keresztül, sor került többek között a fogyasztói hitelről szóló törvény és a hitelintézeti törvény módosítására, majd a devizatörvények néven ismertté vált – Kúriai állásfoglalást törvényesítő – jogszabály bevezetésére, melyek mind beleszóltak a lakossági jelzálog-hitelek életébe. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a jövedelemarányos törlesztő-részletről szóló rendeletével szintén korlátozta a pénzintézetek mozgásterét a fogyasztói jelzáloghitelezésben, majd a devizatörvényeken alapuló elszámolás módszertanát is megállapította a pénzügyi intézmények felé. Az MNB idén márciusban – 1/2016. (III.11.) szám alatt – újabb ajánlást tett közzé, amelyben a késedelmes lakossági jelzálog-hitelek „megmentését”, s az adósok fizetőképességének helyreállítását célozta meg a felügyeleti szerv. A Nemzeti Bank olyan magatartási mintákat kíván ebben bemutatni, melyeket a fizetési nehézségekkel küzdő jelzálog adósokkal szemben a pénzügyi intézményektől elvár. Jellemzően minimális követelményeket rögzíti, melyeket a pénzügyi intézménynek be kell tartania az adott szerződés felmondását megelőzően, vagy a követelés behajtására irányuló eljárás megindítása előtt. Az ajánlás célja továbbá, hogy kialakítsa vagy erősítse a bankok és a késedelmes adósok közti együttműködést, s lehetőség szerint egyfajta fizetéskönnyítési megállapodás felé terelje a szerződési feltételeket ugyan nem teljesítő, de fizetési hajlandóságot mutató hátralékos ügyfelek jogügyleteit. Figyelemmel van továbbá a kezdeményezés arra is, hogy habár az árfolyamváltozásból származó kockázatokat a forintosítás kiküszöbölte, azonban a túlzott eladósodás továbbra is az adósokat terheli, s az ebből eredő fizetési nehézségek jelenleg is számos hazai háztartást és jelzáloghitel adóst érintenek.

Az MNB várakozása szerint a pénzügyi intézmények az ajánlásnak köszönhetően több tízezer késedelmes vagy már felmondott lakossági jelzáloghiteles adóst kereshetnek meg szeptember végéig a fizetőképesség helyreállítása érdekében. A konstrukció szerint a megoldáskeresés sikere a felek jóhiszemű együttműködésén alapszik, s mindkét fél érdeke, hogy a késedelmes hitelszerződés feltételeinek esetleges könnyítésével a fizetőképesség hosszú távon helyreálljon.

Az ajánlás címzettjei a hitelintézeti törvényben meghatározott pénzügyi intézmények, valamint az ilyen intézmények képviseletében eljáró követeléskezelők, illetve összevont alapú felügyelet alá tartózó követeléskezelő cégek.

Az ajánlásban rögzített előírásokat a legalább 30 nap késedelemmel rendelkező lakossági jelzáloghitelekre, illetve a felmondott lakossági jelzáloghitelből eredő követelésre, valamint összevont alapú felügyelet alá tartózó követeléskezelők követelésére kell alkalmazni, legalábbis ennek megtétele erős elvárás a pénzügyi intézményektől. Az MNB az ajánlás alkalmazását nem várja el olyan hitelek esetében, ahol a bank már végrehajtási eljárást, pert, vagy fizetési meghagyást kezdeményezett, illetve akkor sem, ha az adós már részt vesz valamilyen könnyítésre irányuló állami programban.

Az ajánlás a kapcsolatfelvétel és kommunikáció szabályai között hangsúlyozza, hogy az MNB által megállapított eljárás minimum elvárásnak tekinthető, a pénzintézet azonban ettől több alkalommal és más csatornákon keresztül is egyeztethet az ügyféllel. A hitelügyletben szereplő összes adóst egyidejűleg kell megkeresni annak érdekében, hogy egymással egyeztetve vizsgálhassák teherviselési képességüket, s együtt dönthessenek a részükre felajánlott megoldási folyamatokról. Az adós az ajánlás szerint nem minősül együttműködőnek, ha – élő szerződés esetén – legalább háromszor, felmondott szerződésnél legalább kétszer elutasította a bank kapcsolatfelvételi kísérletét. Szintén megtagadja az együttműködést az is, aki elutasítja a releváns információk megadását, aki szándékosan valótlan tartalmú információt ad, aki bizonyíthatóan elutasítja a pénzügyi intézmény által ajánlott megoldási lehetőségeket, illetve aki a kapcsolatfelvételt követő 3 hónapon belül nem köt írásos egyezséget hitelezőjével vagy kötött ugyan ilyet, de nem teljesíti azt, de akkor is ez a helyzet, ha az adóstársak egyike sem működik együtt a pénzügyi intézménnyel. A banknak úgy kell eljárnia a kapcsolatfelvétel során, hogy annak tényét a kommunikáció megtörténte után, utólag is bizonyítani tudja. Példának okáért, ha az írásos megkeresés „nem kereste” vagy „elköltözött” jelzéssel érkezik vissza a feladónak, akkor az MNB elvárja, hogy – bár a hitelszerződés rendszerint kézbesítettnek tekinti az ilyen megkereséseket is, azonban – a pénzintézet kísérelje meg telefonon, vagy személyes felkereséssel is elérni az ügyfelet. Egyebekben a csak elektronikus úton történő kapcsolatfelvételt az MNB nem támogatja. Fontos elvárás a bankoktól, hogy világosan, egyértelműen fogalmazzanak a megkeresések során, s közérthetően fejtsék ki a megoldási javaslatokat az adósok felé. Kerülni kell a szakkifejezések használatát, vagy ha arra mégis szükség van, akkor megfelelő magyarázattal lássák el ezeket a részeket.

Az élő, fel nem mondott szerződésekkel kapcsolatos eljárás szabályai alatt az ajánlás rögzíti, hogy a bank a három kapcsolatfelvételt úgy folytassa le, hogy az esetleges sikertelen kísérlet után legfeljebb 60 nap teljen el a következő megkeresésig. Az MNB előírja továbbá, hogy a késedelmes, de még fel nem mondott szerződéseknél a hitelező felhívó levelet küldjön az adósnak, biztosítéknyújtónak, melyben tájékoztatást ad az együttműködés céljáról, a késedelmes tartozásról, a teljesítésnek a szerződéses feltételektől eltérő módjáról, az ügyintézésről, a nemfizetés következményeiről. Ennek a levélnek a formája, stílusa el kell térjen a pénzügyi cég által használt szokásos levél mintáktól. A felhívó levélnek azt kell ugyanis sugallnia, hogy a hitelező hajlandóságot mutat egy olyan együttműködésre, mely a kialakult fizetésképtelen helyzet rendezését célozza. A javaslat jónak látja a felhívó levél közepén elhelyezni a számadatokat, majd ezt követően a tennivalókat, lehetőségeket, míg a jogkövetkezmények a levél végén való elhelyezése a legcélszerűbb.

Az ajánlás szerint a felhívó levél, illetve a telefonos megkeresés sikertelensége esetén a pénzügyi intézmény küldjön tájékoztató levelet is az adósoknak, melyben – a felhívó levél tartalmához hasonlóan – tájékoztatja őket a felhívó levél, telefonhívás eredménytelenségéről, a késedelmes tartozás számadatairól, a teljesítés lehetséges módjairól, a hitelező felkeresésére való javaslatról, a nem fizetés következményeiről, esetleg az állam által biztosított megoldási módokról. A tájékoztató levél formáját, stílusát tekintve térjen el a felhívó levéltől, illetve a bank által használt más levélmintáktól. A tájékoztató levél tulajdonképpen a felhívó levél tartalmának megismétlése kissé hangsúlyosabb formában, mely utolsó lehetőséget is jelent a kötelezetti oldal szereplőinek a tartozás rendezésére.

A felmondott szerződésekkel kapcsolatos eljárás szabályait az MNB az ajánlás közzétételének napján felmondott lakossági jelzáloghitelek esetére dolgozta ki. Elvárás a bankok felé, hogy az ilyen ügyek kötelezettjeit 2016. szeptember 30. napjáig legalább kétszer kísérelje meg elérni. A sikertelen kapcsolatfelvételtől számítva itt is legfeljebb 60 nap telhet el a következő megkeresésig. A felmondott ügyletek kötelezettjei felé szintén felhívó levelet kell kiküldeni, nagyjából hasonló tartalommal, mint az élő ügyleteknél.

Az információgyűjtésről külön fejezet alatt rendelkezik az MNB ajánlás. Indokoltnak tartja, hogy a bankok információkat kérjenek be az érintettektől az együttműködés és megoldáskeresés érdekében, azonban hangsúlyozza, hogy azt csak a célhoz kötöttség figyelembevételével lehet megtenni. Konkrét listát is felvázol arra, hogy mely információk relevánsak és indokoltak az eljáráshoz, így többek között érdeklődhet a bank arról, hogy az adósnak van-e egyéb tartozása, rendelkezik-e munkaviszonnyal, határozott vagy határozatlan idejű munkaszerződése van-e, szándékában áll-e eladni a fedezeti ingatlant, korábban megkísérelte-e már eladni azt, vagy van-e a tulajdonában másik ingatlan, s annak milyen paraméterei vannak, esetleg lakhatás céljára szolgálhat-e másik ingatlan.

Az információgyűjtést ezután a helyzetértékelési fázis követi, melyben a bank a begyűjtött, illetve a rendelkezésére álló információk alapján egyedileg elemzi az adós fizetőképességét. Indokolt, hogy a bank a kidolgozott megoldási javaslathoz számításokkal és részletes szöveges elemzéssel ellátott helyzetértékelést is csatoljon. Az adós és a biztosítéknyújtók mindegyikét figyelembe kell venni a javaslat kidolgozásánál, s a teherelosztás arányaira is ügyelni kell.

A helyzetértékelést követően a bank részletes megoldási javaslatot dolgoz ki az ajánlás szerint, melynek a fizetőképesség tartós helyreállítására kell irányulnia, s a méltányosság elvét is szem előtt kell tartania. A javaslatot a pénzügyi intézmény írásban, világosan fogalmazva tárja az adós elé, s lehetőség szerint az ügyfelekkel való személyes konzultációt is biztosítani kell egy alkalommal a javaslat kidolgozása előtt. Az MNB arra ösztönzi a bankokat, hogy az adós élethelyzetéhez igazodó, a teljes fennmaradó futamidőre fenntartható javaslatot dolgozzon ki, s vizsgálja meg azt is, hogy az adós megfelelne-e valamely, az állam által támogatott kormányzati programnak. Amennyiben mód van rá, legalább két megoldási javaslatot kell kidolgozni, melyek közül az egyik a tartozás ingatlan megtartása melletti rendezését teszi lehetővé. A pénzügyi intézményeknek a megoldási javaslatok előnyeit és hátrányait is fel kell tárniuk. Nem várja el ugyanakkor az MNB a bankoktól, hogy olyan megoldást ajánljanak fel, melyben a fedezet értékesítéséből várható megtérülésétől alacsonyabb kielégítéshez jutnának. Az ajánlás példálózó jelleggel leírja, hogy mely javaslatokat tekint követendőnek, így a hitelügylet átstrukturálását, a fedezetértékesítés melletti fizetési megállapodást, az ingatlan visszabérlésének lehetőségét, a Nemzeti Eszközkezelő Program vagy a magáncsőd felajánlását mind fenntartható megoldásnak tartja.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Víztakarékossági program

Nagy Norbert

adószakértő

Nyelvvizsga-szervezési díj

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink