hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Túlzott fizetési igény, erőn felüli költekezés: ezek a fiatalok?

  • adozona.hu

Ma a pályakezdő fiatalok a reálistól távol eső fizetési igénnyel lépnek be a munkaerőpiacra, ami miatt rögtön csalódottsággal, és akár az elhelyezkedés nehézségeivel találják szembe magukat – állapítja meg több felmérés is. Nemzetközi szinten jellemző erre a generációra az erőn felüli költekezés is. A hiányos pénzügyi tudás és a kortársak hatása nagyban hozzájárulnak a téves kép és az ebből fakadó irreális pénzügyi döntések kialakulásához. Minderre megoldást jelenthet az időben megkezdett pénzügyi nevelés, amellyel megelőzhetővé és visszafordíthatóvá válhat a rossz döntések meghozatala és a fiatalok kiábrándultsága.

A profession.hu-n megjelent 2015. év végi felmérésből kiderült, hogy a magyar gimnáziumi diákok nettó 400 ezer forint feletti fizetést képzelnek el maguknak az életkezdéshez. 20 százalékkal várnak magasabb bért, mint a szakközépiskolások, de még az ő esetükben is rés tátong a valós lehetőségek és a vágyak között. Összehasonlítva ezeket az elvárásokat a KSH 2015. I–IV. negyedévi adataival, miszerint ma Magyarországon 162 ezer forint az átlag nettó bér, kijelenthető, hogy a valós munkaerőpiaci-lehetőségektől elrugaszkodott igényeket fogalmaznak meg a középiskolai diákok. Általánosságban is elmondható, hogy a fiatalok egyre ambiciózusabban tekintenek a lehetőségeikre. Az elmúlt évekhez képest is nőtt azon diákok száma, akik a későbbiekben vezető beosztásban szeretnének dolgozni, a felmérésben részt vevők esetében ez az arány 80 százalék volt.

Bár fizetésüket és karrierjüket tekintve határozott elképzeléssel rendelkeznek a fiatalok, a pénzügyi döntéseiket tekintve már igencsak befolyásolhatónak bizonyulnak. A Könyvvizsgálók Amerikai Intézetének korábbi kutatása szerint a fiatal felnőttek háromnegyede (78 százalékuk) számára saját társaik és környezetük véleménye a legfontosabb. Fő motivációjuk az, hogy tartozhassanak egy közösséghez, és hogy megfeleljenek az adott korosztály elvárásainak étkezési, öltözködési és szabadidős szokásaikat tekintve. Ennek eredményeként akár forrásaikon felül is hajlandóak költekezni; az amerikai válaszadók közel fele hitelkártyával vásárol, mert hitel nélkül nem tudja fedezni költségeit, 61 százalékukat pedig még a családja támogatja anyagilag. Kiemelten fontos tehát, hogy közvetlen környezetük mellett más fórumokból reális és használható információkat, mintákat kapjanak az anyagi döntések meghozatalához.

A magyar fiatalok mellett a britekre is jellemzőek a realitásnál magasabb anyagi elvárások. Az Aegon nyugdíj-biztosító kutatása szerint olyan mértékű nyugdíj-megtakarítást szeretnének összegyűjteni a fiatalok, amelyhez a fizetésük hatszorosát kellene megkeresniük.

A pénzügyi tájékozottság és az alapvető ismeretek biztosíthatják, hogy reális képet alakítsanak ki a gyerekek, majdani fiatalok a pénz értékéről, természetéről, a munka és a pénz kapcsolatáról. Éppen ezért aggasztó, hogy a K&H 2016 I. negyedévi jóléti index kutatása szerint a magyar fiatalok mindössze egynegyede érzi tájékozottnak magát pénzügyi téren.

A megkérdezett 500, 19-29 éves fiatal 23 százaléka érezte úgy, hogy többé-kevésbé tájékozott a pénzügyekben, ez az arány az aktív dolgozók körében valamivel magasabb volt (28 százalék), míg a diákok között csak 12 százalék. A vidékieknek csak 5 százaléka érezte úgy, hogy egyáltalán nem tájékozott a pénzügyekben, a fővárosban ez az arány sokkal magasabb, 14 százalék volt. A kutatásban részt vevő fiatalok 63 százaléka semmilyen pénzügyi ismeretet nem tanult általános iskolában. A budapestiek körében még ennél is magasabb, 81 százalék volt azok aránya, akik nem találkoztak pénzügyi tematikával alapfokú tanintézményben. A középiskolában is mindössze a fiatalok 6 százaléka szerzett valamilyen pénzügyi ismeretet és felsőfokú intézményekben is csak a válaszadók 32 százaléka szerzett pénzügyi tudást. A helyzet javításához átfogó pénzügyi edukációra van szükség, amely az ismeretek folyamatos bővítését és a gyakorlati tapasztalatszerzést is lehetővé teszi. A tudatos pénzügyi gondolkodáshoz ugyanis az is hozzátartozik, hogy a leendő felnőtt generáció megtanulja reálisan felmérni a különböző dolgok, szolgáltatások ár-érték arányát, és ennek eredményeként helyesen lássa majd saját valós értékét a munkaerőpiacon, amikor eljön az anyagi önállósodás ideje.

„A K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedőt azzal a céllal hívtuk életre, hogy már fiatal korban egy olyan fórumot biztosítsunk az általános iskolásoknak, amelyben évről-évre egyre magabiztosabban, tudatosabban mozoghatnak pénzügyi téren. Mindez játékos formában, közösségi élményként történik, A pedagógusok visszajelzései azt mutatják, hogy a diákok pénzügyi gondolkodására látható hatással van a program. Értik az alapvető pénzügyi fogalmakat, tudatosítani tudják a pénz értékét és képessé válnak arra, hogy megtervezzék egy program költségvetését, illetve spóroljanak egy általuk kiszemelt játékra, technikai eszközre.” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Kisüzemi bortermelés

Laczi Ferenc

igazságügyi jövedéki szakértő

Kölcsön kamat

Nagy Norbert

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink