hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pénztárgép-támogatás: itt a NAV válasza a pórul járt kereskedőknek

  • adozona.hu

Mit tehet az a kereskedő, aki a pénztárgép-forgalmazó hibájából nem tudta április 30-áig üzembe helyezni online pénztárgépét, s mi lesz az 50 ezer forintos állami támogatással? Az olvasónktól érkezett kérdésre itt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) válasza.

„A pénztárgépre vonatkozó igényemet személyesen a NAV Csongrád Megyei Adóigazgatóságán adtam le 2014. február 14-én, amire határozatot kaptam március 6-ai dátummal, melyben értesítenek, hogy a már befizetett 31 750 forintot átutalják a Prior Cash Kft.-nek az INSPUR 330 típusú-A029 engedélyszámú pénztárgép igénylése miatt. 2014. április 28-áig semmilyen értesítést nem kaptam a Prior Cash Kft.-től a pénztárgéppel kapcsolatban.

A cég honlapján szereplő telefonszámokon számtalan hívást kezdeményeztem, üzenetet (rögzítve) tettem, semmilyen eredménnyel. Vissza sem hívtak. 2014. április 28-án, hétfőn délután felhívtak telefonon, hogy nem tudják leszállítani az igényelt pénztárgépet, másik típust tudnak csak adni. Kértem, hogy ezt írásban közöljék az új árral, a gép típusával, egyéb szerződési feltételekkel.

2014. április 29-én a kérés ellenére semmit nem kaptam, sőt még a telefont sem vették fel. 2014. április 30-án számtalan telefonhívás után (a szerviz számán) közölték velem, hogy csak egy típust, a NOVATEK-N gépet tudják biztosítani, de csak úgy, ha a gép összegét még 30-án átutalom. Ehhez elküldik a díjbekérőt. Ezt 2014. április 30-án, 14 óra 32 perckor tették meg. A banki átutalás 15 órakor zárt, így ezt lehetetlen volt megtenni. Kértem visszahívást, nem tették meg. 2014. április 30-án 18 órakor telefonáltam, amikor azt közölték velem, hogy mivel nem fizettem ki a (számomra ismeretlen) gépet, így elesek az 50 000 forint állami támogatástól.

Az alább leírtakra milyen megoldás lehet? Hová tudok fordulni?” – kérdezte olvasónk.

Az Adózóna.hu április 30-án kért állásfoglalást a kérdésben a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól, három hét elteltével a következő választ kaptuk az adóhatóságtól:

Az 50 ezer forintos támogatás igénybevételének egyik feltétele a jogszabály által meghatározott határidőben történő üzembe helyezés. Az eredeti határidő 2013. december 31-e volt. A vállalkozók jelentős többsége – akik az első megrendelésüket 2013. október 1-je előtt leadták – 2014. február 28-ig kellett, hogy üzembe helyezzék az új pénztárgépet.

A jogszabály az Alt Cash, Japán Cash és Patkós Cassa ex-ügyfeleinek további kedvezményt biztosított, hisz nekik másik – engedéllyel bíró – forgalmazót is kellett keresniük.  A jogalkotók a károsult kereskedőknek két hónappal meghosszabbították a támogatás igénybevételének a lehetőségét.

Mindemellett azok, akik a fent nevezett három cég valamelyikének fizettek előleget, foglalót vagy akár a teljes vételárat, a NAV-hoz benyújtott kérelmükben követelésüket engedményezhették.  Összesen több mint 68 ezer pénztárgép után, több mint 2,8 milliárd forint összegben nyújtottak be nyilatkozatot az előleg, illetve vételár állam általi átvállalására a visszavont engedélyű pénztárgépek, illetve az előlegekkel eltűnt vállalkozás miatt pórul járt kereskedők.

Az április 30-ai – a támogatás igénybevétele szempontjából – végső határidőig 96 727 pénztárgépet helyeztek üzembe, vagyis az átállás lényegében megvalósult. A támogatási rendszer tehát elérte a célját, hiszen az átállást elő tudta mozdítani, kellően motiválta mind a forgalmazókat, mind az üzemeltetőket arra, hogy lehetőleg április 30-áig üzembe helyezzék az új gépeket.

A jogszabályokban foglaltak szerint azonban a NAV az április 30-ai támogatási határidőt követően sem szankcionálja a még mindig hagyományos kasszáját használó vállalkozót, ha az a határidőket betartva kért üzembe helyezési kódot, és van érvényes megrendelése, tehát joghátrány nem érhet egyetlen jóhiszemű vállalkozást sem. 

A törvény a NAV számára lehetővé teszi a pénztárgép-forgalmazók szankcionálását is. Vagyis ha a forgalmazó a jogszabályban meghatározott kötelezettségeket megszegi, a NAV a törvény erejénél fogva fellép vele szemben, amennyiben az szükséges. Itt olyan esetekre kell gondolni, amikor a forgalmazó például forgalmazási engedély nélküli pénztárgépet kínál eladásra, és nem arra, hogy az érintett cég nem teljesítette a szerződésben vállalt szállítási határidőt. Ez utóbbi esetben az érintett üzemeltető polgári jogi úton tud fellépni.

A támogatási rendelet 12. § (2a) bekezdésében foglaltak objektív feltételt képeznek. Így amennyiben a visszavont forgalmazási engedélyű, online pénztárgépekre vonatkozóan 2013. október 1-je előtt leadott megrendeléssel, vagy a Patkós Cassa Informatikai Kft.-vel 2013. október 1-je előtt kötött szerződéssel rendelkező adózó az általa újonnan beszerzett online pénztárgépet 2014. április 30-áig nem helyezte üzembe, úgy a támogatás nem vehető igénybe. Függetlenül attól, hogy milyen okból kifolyólag nem történt meg 2014. április 30-áig az újonnan beszerzett online pénztárgép beüzemelése.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink