hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mégsem adó az "új élelmiszeradó"

  • adozona.hu

Az élemiszerláncoktól beszedni tervezett felügyeleti díj nem adó, nem a központi költségvetés bevétele, azt célzottan az élelmiszerbiztonságra, az élelmiszerlánc felügyelettel kapcsolatos tevékenységekre, fejlesztésekre kell fordítani, írja a Vidékfejlesztési Minisztérium közleménye. A törvényt is idézi a közlemény, miszerintaz élelmiszerlánc-biztonsági hatóságot felügyelő Országos Főállatorvos 2013-tól minden év május 31-ig köteles a felügyeleti díj felhasználásáról az Országgyűlésnek beszámolni.

Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény (továbbiakban Éltv.) 47/B. §-a 2012 januárjától hatályosan bevezette a felügyeleti díj intézményét – más szektorokban már eddig is működő felügyeleti díjakhoz hasonlóan – amely az élelmiszerlánc-felügyleti szerv, azaz a Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatal és a kormányhivatalok bevétele. A díj bevallása és befizetése a Mezőgazdasági és Szakigazgatási Hivatalhoz történik, de annak jogszabályban meghatározott részét a feladatvégzéssel arányosan átutalják a megyei kormányhivatalok számára.

A felügyeleti díj kiegyensúlyozott, arányos teherviselést eredményez a teljes élelmiszerlánc felügyelet területén, szemben az eddigi hús-szektort aránytalanul terhelő díjfizetési rendszerrel. Az egységes szerkezetű díjfizetési rendszer lehetővé teszi a fogyasztók érdekeit is szolgáló magas színvonalú ellenőrzési működtetését. A díj bevezetésével minden olyan vállalkozás és vállalkozó részt vesz a hatósági-igazgatási tevékenység finanszírozásában, amelyek eddig is az élelmiszerlánc-felügyeletet végző szerv által nyújtott garanciák, szolgáltatások igénybevevői voltak. Az élelmiszerlánc vállalkozói csak a hatóság felügyeleti tevékenysége nyomán jogosultak az európai élelmiszerláncban termelőként, kereskedőként részt venni, melyért az Közösségi jogban is meghatározott módon díjfizetési kötelezettségük keletkezik. Az Európai Unió több Tagállamában is hasonló elvű általános díjfizetési kötelezettség terheli az élelmiszerlánc szereplőit.

A felügyeleti díj bevezetésével párhuzamosan az élelmiszerlánc felügyelet területéhez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díjak rendszere is felülvizsgálatra kerül, a díjak összege, száma jelentősen csökkeni fog. A széttagolt több jogszabály által szabályozott területen egy jogszabály marad fenn. Az igazgatási díjak eltörlésével bizonyos szektorokban az eddigi díjfizetési kötelezettségekhez képest díjcsökkenés várható. A felügyeleti díj bevezetése nem az állami szerepvállalás csökkenését, hanem az eddigi aránytalan teherviselés igazságosabbá tételét szolgálja.

A felügyeleti díj bevallási rendszerét felhasználva, az élelmiszerlánc szereplők teljes körű regisztrációs rendszerének kiépítésével hosszútávon a NAV-val közös keresztellenőrzések valósíthatók meg. A pénzügyi és szakmai adatbázisok együttműködése új eszközt teremt a feketegazdaság elleni küzdelemben, hozzájárulhat a lánckereskedelem felszámolásához, a rövidebb élelmiszerlánc létrejöttéhez, a felelős vállalkozói magatartáshoz.


 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

EU-s számla áfásan

Bunna Erika

adótanácsadó

Magyar–Japán egyezmény

Horváthné Szabó Beáta

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 április
H K Sze Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Együttműködő partnereink