hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Kuriózum a magyar adórendszerben: zsebbevágó kérdés

  • lapszemle

Az szja egyetlen kulcsa a honi szabályozáson belül is kuriózum, szinte egyetlen más adónem sem mentes a szociális és egyéb kedvezményektől. A kamatjövedelmek differenciált adóztatásával − amellett, hogy összességében nehezen értelmezhető annak hátrányos megkülönböztetése a tőzsdei ügyletekhez képest, amelyek nem kaptak extra adót − még távolabb került a magánszemélyeket érintő adóztatás attól, amit a kormány 2010−2011-ben zászlajára tűzött, írja a napi.hu.

A söralátét és legegyszerűbb jelzőkkel ellátott személyi jövedelemadó 2013-tól valóban tisztán egykulcsos lett − a szuperbruttó és az egyéni járulékplafon megszűnésével −, mentesítve az egyébként szokásos, egykulcsos rendszerekben is megtalálható nulla kulccsal. A kedvezmények korábbi években indult jelentős egyszerűsítése után a családi kedvezmény bevezetésével sem lett átláthatatlan az szja. Ha a kormány célja az volt, hogy az adórendszert mentesítse a szociális elemektől − bár maga a családi kedvezmény ezt jelentősen árnyalja, jóllehet nem szociális, inkább népesedéspolitikai szempontból −, akkor sikeres és jó szja-szabályozást alkotott.

De valóban ez volt a cél? Más adónemekben ugyanis ennek szöges ellentéte figyelhető meg. Elég csak az áfára gondolni, azon belül is a kedvezményes kulcsú termékek meghatározására: tisztán szociális alapon kíván kedvezményt nyújtani az állam azzal, hogy a kenyérfélék, a tej, a zöldségek és az alapvető húskészítmények adóját leszállította, a penészes sajtokét vagy a libamájét azonban nem. Az más kérdés, hogy szociális jellegű juttatásokat épp a közvetett adókkal lehet a legrosszabb hatékonyság mellett nyújtani, hiszen az a nem rászorulók számára is ugyanúgy elérhető.

De nem csupán az áfánál érhető tetten a differenciálás. Leginkább az egészségügyi hozzájárulás esetében figyelhető meg egy olyanfajta sokkulcsú rendszer, ami általános körülmények között tipikusan az szja-ra jellemző. Jelenleg hatféle ehót lehet, illetve kell fizetni a legkülönfélébb dimenziók mentén. A magánszemélyeket összességében az egykulcsú szja mellett potenciálisan hétféle eho terhelheti. A kiindulás 27 százalék, ám ez alól számos kivétel van. A béren kívüli juttatások után csak tíz százalék az adó, s kevesebbet, 14 százalékot kell fizetni, ha a vállalkozásból kivont jövedelem, osztalék, ingatlan-bérbeadás után fizetett eho összege nem éri el a 450 ezer forintot.
Más szabály vonatkozik az őstermelőkre, esetükben alapvetően 15 százalék az eho, az átalányadózóknál ez a megszerzett jövedelmet, a tételes elszámolást választóknál a jövedelem öt százalékát terheli. A fizetővendég-látásban a magánszemély ehója 20 százalék. Mindehhez jön hozzá a kamatjövedelmeket terhelő eho, amelyet nem kell megfizetni sem az állampapírok, sem a kedvezményre jogosító határidőig tartott tartós befektetési és nyugdíj-előtakarékossági számlákon keletkező kamatjövedelem után.
Szociális elemek a munkáltatók által fizetendő szociális hozzájárulási adóban is megtalálhatók. A korábbi Start program örvén ötven- vagy akár százszázalékos adókedvezmény is igénybe vehető, ha a munkáltató a munkaerőpiacon hátrányosan megkülönböztetett személyt vesz fel. Vagyis 55 év felettit, tartósan munkanélkülit, pályakezdőt vagy kismamát.
Valójában a jelentősebb adókat figyelembe véve szinte sehol sincs egykulcsos, általános és egyszerű adóztatás az szja-n kívül. A honi rendszer különlegessége az szja, de ennek inkább a többi adóban fellelhető zűrzavar és nem az egységes szabályozás az oka.
Differenciált adóztatást alkalmaz az állam a vállalkozói szférát illetően is, s nem csak a kétkulcsú társasági adóval. A kisebb cégeket alternatív adókkal próbálja támogatni a rendszer − kivával, katával, evával −, egyes szektorokat viszont különadókkal sújt. S még a különadókban is eltérő kulcsokat alkalmaz: a tranzakciós illetéknél bünteti a készpénzfelvételt, a távközlési adónál pedig magasabb sarc terheli a céges beszélgetéseket.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Pénztár miatti kiva-csökkentő tétel

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink