hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Így értékeli a februári inflációt az MNB

  • adozona.hu

2022 februárjában az éves összevetésben számított infláció 8,3 százalék volt. A maginfláció és az indirekt adóktól szűrt maginfláció 8,1 százalékon alakult. Az infláció 0,4 százalékponttal emelkedett az előző hónaphoz képest, amit főként az élelmiszerek, illetve az iparcikkek árindexének növekedése magyaráz. Januárhoz képest a maginfláció 0,7 százalékponttal nőtt, amihez mindhárom termékcsoport (feldolgozott élelmiszerek, iparcikkek és szolgáltatások) áremelkedésének a gyorsulása hozzájárult, olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján közzé tett elemzésben.

A tartósabb inflációs tendenciákat megragadó mutatóink emelkedtek az előző hónaphoz képest.

2022 februárjában az üzemanyagok továbbra is jelentősen, 1,3 százalékponttal járultak hozzá az évesinflációhoz. Az üzemanyagok és szabályozott árak nélkül számított kosár havi árváltozása 1,3 százalék volt, ami több, mint kétszerese volt az elmúlt éveket jellemző februári értéknek. Az átárazás magasabb üteme általánosan megfigyelhető, melynek oka, hogy a globális nyersanyag- és energiaárak emelkedése gyorsan és széles termékkörben jelenik meg a fogyasztói árakban.

Az iparcikkek árai a korábbi évekre jellemző enyhe árcsökkenés helyett 1,0 százalékkal emelkedtek az előző hónaphoz képest, így az iparcikkek éves inflációja 7,4 százalékra emelkedett. Az iparcikkek esetében tapasztalt áremelkedés a nemzetközi folyamatokkal összhangban van. A termékkörön belül a tartós és a nem tartós iparcikkek árindexe egyaránt nőtt. A termékcsoport esetén a globális félvezetőhiány és a nyersanyagárak emelkedése is a fogyasztói árak emelkedésének irányába hatott.

A piaci szolgáltatások árai az előző hónaphoz képest 0,9 százalékkal nőttek. A szokásos februári átárazásnál jelentősen magasabb áremelkedés történt, ami a szolgáltatások széles körében jellemző volt. Az élelmiszerekhez kapcsolódó szolgáltatások árai tovább növekedtek. A piaci szolgáltatások éves árindexe 6,5 százalék volt.

Az élelmiszerek inflációja 11,9 százalékkal emelkedett, a termékkörön belül a feldolgozott és feldolgozatlan élelmiszerek árindexe egyaránt nőtt. Januárhoz képest az élelmiszerek árai 2,3 százalékkal emelkedtek, ami enyhén magasabb az elmúlt évek februárjaival összehasonlítva. Az alapvető élelmiszerek esetében bevezetett árstop által érintett termékek (kristálycukor, búzafinomliszt, napraforgó étolaj, sertéscomb, 2,8 százalékos UHT tej, csirkemell) ára csökkent az előző hónaphoz képest, ami összességében mérsékelte az élelmiszerek áremelkedésének ütemét.

A szabályozott termékek árai januárhoz képest érdemben nem mutattak változást.

A lakosság inflációs várakozását mérő mutatókat a szokásosnál nagyobb változékonyság jellemzi. A mutatók januárban az előző hónaphoz képest lényegében nem változtak és értékük a jegybanki célsáv fölött alakul.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Táppénz adóelőlege

Széles Imre

tb-szakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Védelmező személybiztosítás adózása

Hunyadné Szűts Veronika

igazságügyi adó- és járulékszakértő

Ez engem is érdekel Ez engem is érdekel

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink